یک جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به بی‌مهری به علوم‌انسانی‌ها در جایگاه مدیریتی کشور گفت: اگر این نگاه را به بدنه دولت تسری دهیم، باید گفت عموماً کسانی‌که بر کشور حکومت می‌کردند با این‌که در حوزه علوم‌انسانی قرار می‌گرفتند، اما از جنس فنی و غیرعلوم‌انسانی بودند، از وزارت خارجه بگیرید تا وزارت علوم و بخش‌های دیگر.

برای علوم‌انسانی هزینه نمی‌شود

دکتر اصغر مهاجری در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: زمانی‌که به جمع‌بندی می‌رسیم، می‌بینیم که راهبرد ما در حوزه دانش، راهبرد درستی نبوده است. هم مدیریت بر جامعه و هم مدیریت بر حوزه دانش موجب شده که نگاه ما به علوم‌انسانی، سنگین‌تر شود و تعداد کم دانشجویان و دانش‌آموختگان علوم‌انسانی را هم زیاد ببینیم.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم معادله خطی هزینه- کارکرد داشته باشیم، هزینه‌هایی که در این سال‌ها برای علوم غیرانسانی شده، بسیار بیشتر از هزینه‌هایی بوده که خرج علوم‌انسانی شده است. مثلاً بودجه دانشگاه صنعتی شریف چقدر است و چقدر خروجی داشته است؟ جز این‌که همه دانش‌آموختگانش خارج از کشور هستند.

مهاجری ادامه داد: پولی که کشور ما در یک‌دهه گذشته بابت کلاس‌های کنکور رشته‌های غیرعلوم‌انسانی داده است را با هزینه‌ای که برای کلاسهای کنکور علوم‌انسانی خرج شده مقایسه کنید. حتی اگر پولی را که دبیرستان‌های غیرعلوم‌انسانی خرج می‌کنند با دبیرستان‌های علوم‌انسانی قیاس کنید می‌بینید که برای رشته‌های غیرعلوم‌انسانی خیلی هزینه می‌شود، ولی خروجی آن، قابل‌دفاع نیست. با این مقایسه‌ها باید به اندازه‌گیری هزینه و فایده علوم‌انسانی و غیرعلوم‌انسانی‌ها در جامعه پرداخت.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.