عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: قدرت خرید مسکن پایین است و تا زمانی که وضعیت اقتصادی متقاضیان واقعی مسکن بهبود نیابد با رونق پایدار مسکن فاصله خواهیم داشت.

فاصله زیادی با رونق پایدار مسکن داریم

بیژن خطیبی در گفت و گویی در پاسخ به این سئوال که بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن و میزان معاملات در شهریور ماه افزایش ۹ درصدی داشته است، آیا این رشد در حد تورم را می‌توان به منزله رونق جدی بخش مسکن در نظر گرفت، گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن حدود ۷ درصد رشد داشته است اما باید اذعان کرد که در دوران رکود قرار داریم و این به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از این عوامل بروکراسی اداری و پایین بودن قدرت خرید است.

وی افزود: همه ساله در سه ماهه دوم سال اوج خرید و فروش مسکن و جابجایی است و بعد از آن دچار یک رکود می‌شویم پس این تغییرات و شوک در بازار به چند دلیل بوده که یکی از آنها کاهش نرخ سود بانکی توسط دولت بود.

خطیبی ادامه داد: البته این رونق گذرا است و بنده احساس می‌کنم دوباره با یک نزول در معاملات مواجه شویم؛ پس تا زمانی که پروژه‌های عمرانی در کشور راه نیافتند، بحث نقدینگی در کشور حل نشود و وضعیت اقتصادی متقاضیان واقعی خرید مسکن بهبود پیدا نکند نمی توان با قاطعیت از رونق مسکن سخن گفت.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در خصوص بخشنامه شهردار جدید تهران در خصوص توقف فروش تراکم شناور گفت: مهندسان وابسته به ساخت‌وساز شهر هستند پس هر بخشنامه‌ای که باعث رکود ساخت‌وساز شود قطعاً بر عملکرد اعضای نظام مهندسی هم تأثیر خواهد گذاشت، اما اینکه این اقدام در جهت شفاف‌سازی و جلوگیری از فساد باشد قطعاً مفید و مؤثر خواهد بود.

خطیبی ادامه داد: تراکم شناور به این معنا نیست که تراکم دریافت‌ کند و هرجا که دوست دارد اقدام به ساخت‌وساز کند؛ این بخشنامه با این هدف بوده است که جلوی فساد را بگیرد، یعنی به این معنی که اگر یک پیمانکاری که از شهرداری طلب داشت شهرداری اعلام می‌کرد که پول نقد ندارم بنابراین به جای طلب به این پیمانکار تراکم شناور می‌دادند.

وی افزود: یعنی به جای ۱۰۰ میلیون تومان طلب ۱۰۰ میلیون تومان تراکم شناور داده می‌شد؛ حال این تراکم شناور چه می‌کند؟ اگر سازنده در یک منطقه‌ای ساخت‌وساز شهری کند به کمیسیون معماری مراجعه و وقتی پروانه ساخت تأیید می‌شود به جای اینکه به شهرداری پول بدهد، به شهرداری اعلام می‌کند که تراکم شناور دارد پس این تراکم شناور به این معنی نیست که اگر تراکم شناور دارید در هر نقطه‌ای می‌توانید اقدام به ساخت‌وساز کنید.

به گفته وی، شهرداری به پیمانکاران شهرداری که از شهرداری طلب دارند به جای پرداخت پول تراکم شناور داده تا فرصتی برای پرداخت داشته و زمان آن را به عقب بیاندازد، بنابراین این تراکم شناور تأثیر چندانی بر روی ساخت‌وساز نخواهد داشت.

خطیبی افزود: پس تیم جدید در شهرداری تهران این سختی کار را به جان خریده‌اند و باید طلب پیمانکاران را نقداً پرداخت کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.