امام سجاد علیه السلام علی رغم تمامی مصیبت ها وآلامی که به ایشان تحمیل شد و با توجه به خفقان موجود در دستگاه حکومت بنی امیه هیچ گاه از ترویج فرهنگ اسلامی ، توحید،و اخلاقیات غفلت نکردند.روایات واحادیث معتبری که از امام سجاد علیه السلام به ما رسیده بیانگر دقت نظر وتوجه ایشان به مسائل فقهی واخلاقی است. صحیفه مبارکه سجادیه که اثری ماندگار از آن امام همام است آنقدر ارزشمند است که در کنار نهج البلاغه که برادر قرآن ناکیده می شود ،خواهر قرآن نامیده می شود واین لقب بیانگر عظمت صحیفه مبارکه سجادیه است.

رسالت امام سجاد افشای ظلم وفساد حاکمان جور بود/ علی رغم خفقان حکومت، امام معارف الهی را به بهترین شیوه به مردم آموزش داد

قدس آنلاین- آیت الله  حسن عالمی عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زندگی امام سجاد علیه السلام در سختی ومشقت های فراوانی گذشت به خبرنگار قدس آنلاین گفت: زندگی امام سجاد علیه السلام به عنوان چهارمین ولی خدا در تلخی و مشقتی پایان ناپذیر با شهادت از طریق مسموم شدن به دست خلفای وقت به پایان رسید. امام سجاد علیه السلام در واقعه کربلا از نزدیک شاهد تمامی رنج ها ومصیبت هایی که به آل الله و اصحاب وفرزندانش وارد شد بود بنابراین ایشان تا پایان عمر با برکتشان خاطرات آن روز سخت وپر التهاب را بر دوش می کشیدند و همواره نسبت به آن محزون وغمگین بودند.

آیت الله عالمی در تحلیل اصلی ترین دلیل گریه پایان ناپذیر امام سجاد  افزود: مشاهده به شهادت رسیدن امام حسین علیه السلام، فرزندان و یارانش به دست شقی ترین اشقیا آنچنان امام را ملتهب کرده بود که تا پایان عمر همواره درباره حادثه عاشورا گریه می کردند و هنگامی که دیگران از ایشان دلیل آن همه گریه وماتم را می پرسیدند امام می فرمودند: چگونه می توانم گریه نکنم در حالی که  جناب یعقوب پیامبر می دانست فرزندش زنده است اما آنقدر در هجر حضرت یوسف گریه کرد تا چشمانش سفید و نابینا شد درحالی که در روز کربلا پیش چشمانم هجده نفر از عزیزترین بندگان خدا از امام و ولی خود برروی زمین تا برادران و بستگانم به شهادت رسیدند. چگونه می توانم بر این مصیبت گریه نکنم در حالی که بهترین صحابه ویاران امام حسین به دست دشمنان خدا به شهادت رسیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مغتنم شمردن تمامی فرصت های به دست آمده در رسوایی خاندان بنی امیه رسالت امام سجاد را سنگین معرفی کرده و دراین باره یادآور شد: امام سجاد علیه السلام در دوران امامت خود یعنی چیزی قریب به چهل سال تا زمان شهادت همواره بر آن مصیبت عظمی اشک می ریخت و مردم را با گریه خود متوجه عظمت آن روز و ظلمی که بر اسلام و خاندان پیامبر رفته است می کرد. از سوی دیگر خلفای اموی زندگی را بر امام و یارانش به شدت سخت کرده بودند به نحوی که با دستگیری و به شهادت رساندن یاران امام بر آن بودند تا به امام واصحابش اجازه هیچ حرکتی بر ضد حکام وقت را ندهند. وی ادامه داد: این آزارها به قدری بود که امام به راحتی نمی توانست واقعیات جامعه را با مردم در میان بگذارد بنابراین امام مجبور بود که بخشی از مصیبتها ورنج های ناشی از ظلم حکام بنی امیه را به صورت گریه با مردم در میان بگذارد. امام همواره به مردم یادآوری می کردند که خاندان بنی امیه پدرش حسین بن علی علیه السلام را با لبان تشنه به شهادت رساندند. امام هر فرصتی را برای افشاگری علیه خلفای وقت مغتنم می شمرد.

 آیت الله عالمی درخصوص رعب و وحشت خلفای بنی امیه از امام سجاد و روشنگریهای ایشان تصریح کرد: بعد از واقعه عاشورا وجنایتی که به دست خاندان بنی امیه به وقوع پیوست آنها روز به روز درنزد مردم ذلیل ترشدند به نحوی که در دستگاه خلافت امویان تزلزل ایجاد شده بود. این تزلزل منجر به کشته شدن وتغییر مکرر خلفا میشد از این رو آنها برای حفظ جایگاه وموقعیت حکومتی خود از هر گونه ظلم واجحافی نسبت به خاندان عصمت وطهارت بخصوص امام سجاد علیه السلام فروگذار نمی کردند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه خواهر قرآن نامیده می شود به قدس آنلاین گفت: امام سجاد علیه السلام علی رغم تمامی مصیبت ها وآلامی که به ایشان تحمیل شد و با توجه به خفقان موجود در دستگاه حکومت بنی امیه هیچ گاه از ترویج فرهنگ اسلامی، توحید، و اخلاقیات غفلت نکردند. روایات واحادیث معتبری که  از امام سجاد علیه السلام به ما رسیده بیانگر دقت نظر وتوجه ایشان به مسائل فقهی واخلاقی است. صحیفه مبارکه سجادیه که اثری ماندگار از آن امام همام است آنقدر ارزشمند است که در کنار نهج البلاغه که برادر قرآن ناکیده می شود، خواهر قرآن نامیده می شود واین لقب بیانگر عظمت صحیفه مبارکه سجادیه است.

وی در باب اهمیت صحیفه سجادیه اظهار داشت:  ادعیه ای که از صحیفه سجادیه به ما رسیده شامل دعاهایی است که امام سجاد علیه السلام به مناسبت های مختلف آن را انشاء فرموده اند. دعاهای صحیفه سجادیه به قدری زیبا ودلنشین است که ناخودآگاه انسان را به سوی خداوند متعال رهنمون می شود. شاید از این رو صحیفه سجادیه زبور آل محمد نامیده شده که همانند زبور جناب داود دارای آهنگ معنوی بسیار دلنشینی است. آیت الله عالمی در خاتمه خاطرنشان کرد: صحیفه سجادیه کتابی است به یادگار مانده از یادگار کربلا. امامی که با سوز دل تمامی انسان ها رابه سمت خدا و معنویت و معرفت به حضرت ح دعوت می کند تا انسان در تمامی کارهای خود اعم از فردی، خانوادگی واجتماعی متوجه خداوند عالمیان شود و راه خود را به سمت مقصود اصلی استوار سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.