دیشموک-منطقه دیشموک به جهت برخورداری از دو اقلیم سردسیری و معتدل بهترین شرایط را برای اجرای طرح های دامپروری و مشاغل خانگی دارا است.

قدس آنلاین- گروه استان ها- حسن امیریان: منطقه دیشموک به جهت برخورداری از دو اقلیم سردسیری و معتدل نیمی بهترین شرایط برای اجرای طرح های دامپروری از قبیل پرواربندی گوسفند، بز و بزغاله، گوساله، طرح های صنعتی و نیمه صنعتی و مشاغل خانگی از قبیل پرورش مرغ بومی، بوقلمون، بلدرچین، کبک و شتر مرغ را دارا است.

بدون تردید این مهم نیازمند بسترسازی مناسب و فراهم آوردن زیر ساخت های لازم است.

نقش دولت در پیشبرد توسعه در حوزه دامپروری حیاتی است.

از طریق تسهیلات بانکی، سرمایه گذاری افراد توانمند از نظر مالی، هدایت گروه های جهادی به سمت بخش های تولیدی و اشتغالزا، و تشویق و ترغیب مجریان طرحهای خصوصی و حمایت همه جانبه از آنها امکان پذیر است.

از مهمترین مشکلات پیش روی بانیان و مجریان طرح های دامپروری که سبب نگرانی و نا امیدی آنها می گردد، به پرونده سازی و راه حل تشریفات اداری، منابع طبیعی و سایر دستگاهای بانی صدور مجوز برای این طرح هاست که خیلی ها از متقاضیان به واسطه گیر و دار خسته کننده این بروکراسی در میانه راه منصرف می شوند.امید است که روزی روند اداری و هماهنگی و همکاری در بین ادارات مرتبط به شیوه ای باشد که به توسعه تولید و اشتغال کمک نماید.

از مشکلات دیگر در این بخش می توان به فاصله زیاد تا شهرهای بزرگ، معارضات اجتماعی، و عدم آموزش های لازم در سالهای گذشته و عدم سرمایه گذاری در این بخش بوده است. خوشبختانه در طی سه سال گذشته و با حضور کارشناسان فنی در بخش و آموزشهای لازم، اطلاعات و دانش دامداران در زمینه های مختلف دامپروری افزایش پیدا کرده است.

ولی از طرفی کمبود اعتبارات و عدم پرداخت تسهیلات بانکی روند اجرایی طرحها را با مشکل روبه رو کرده است.

از دیگر شرایط موفقیت طرحهای دامپروری در هر منطقه ای توسعه کشاورزی از قبیل مزارع یونجه کاری، ذرت کاری و غلات علوفه ای در کنار آن است، زیرا اگر دامداران بخواهند در سطح وسیع کار خود را شروع کند تهیه علوفه از نقاط دوردست برای او دشوار و یا توجیه اقتصادی ندارد.

البته دیشموک به جهت ظرفیت های و پتانسیل های طبیعی و برخورداری از آب و خاک مناسب شرایط مناسب برای توسعه دامپروری را دارد ولی این قابلیت حمایت همه جانبه مدیران مرتبط در شهرستان و نهادهای دولتی را می طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.