مبنای محاسبه جریان‌های رانت خوار و فاسد نرخ دلار، غیر واقعی است و این مسئله عملا توسط جریان هایی انجام می‌گیرد که به دنبال منافع ناشی از واردات هستند؛ به طور مثال، مقوله فشار بر وزارت صنعت، معدن و تجارت که تعرفه واردات فولاد را کاهش دهد، در حالی که تعرفه واردات فولاد در ایران ۱۵ درصد بیشتر نیست و این رقم در آمریکا ۲۲۵ درصد است.

نفوذ مافیای واردات در مراکز تصمیم گیری کشور/ تعرفه واردات فولاد در ایران ۱۵ درصد و در آمریکا ۲۲۵ درصد است

قدس آنلاین-  بهمن آرمان اقتصاددان و عضو هیات امنای حساب ذخیره ارزی در دولت اصلاحات در گفت و گو با  قدس آنلاین درباره نرخ ارز و نوسانات آن در هفته های اخیر  اظهار کرد: تفکری در ایران وجود دارد که هر موقع در نرخ برابری ریال در مقابل سایر ارزها، نوسانی به وجود می‌آید آن را به عنوان یک عامل منفی مطرح می‌کنند در حالی که در اقتصادهای امروز چنین نوسان هایی بسیار سطحی است. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: متاسفانه گروه‌های سیاسی یا رسانه‌های عمومی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از نوسانات نرخ ارز، استفاده‌های نامطلوبی می‌کنند.

وی اذعان کرد: نرخ برابری دلار در مقابل واحد پولی اروپا (یورو) از ۰۶. ۱ دلار در مقابل یک یور در حال حاضر به ۲۱. ۱ رسیده است، به طوری که دلار در بازارهای جهانی، کاهش ارزش نسبتا قابل توجهی، معادل ۳۵ درصد داشته است.

آرمان با اشاره به اینکه کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی یک شکست برای دولت آمریکا تلقی می‌شود، ادامه داد: اعمال چنین سیاستی توسط دولت آمریکا برای این است که بتواند با افزایش صادرات خود، رشد اقتصادی داخلی را با تضعیف دلار افزایش داده و در نتیجه صادرات خود را بالا ببرد.

نرخ دلار در ایران بسیار پایین است

این اقتصاددان  با بیان اینکه در حال حاضر بررسی هایی که توسط متخصصین علم اقتصاد سطحی صورت گرفته و در آن از متغیرهای گوناگونی استفاده شده است، تصریح کرد: بحث اصلی در مورد نرخ دلار در بازار ایران این است که این نرخ آنقدر پایین است که هزینه سفر به کشورهای دیگر حتی ارزانتر از مسافرت در داخل ایران است.

آرمان اعلام کرد: طبق برآوردهای انجام شده طی سال جاری تنها ۲ میلیون نفر ایرانی به آنتالیا در ترکیه سفر کرده اند، به طوری که اقتصاد ترکیه از طریق مسافران ایرانی رونق می‌گیرد و سایر توریست‌ها که اکثرا از اروپای شرقی و روسیه هستند، معمولا خریدی انجام نمی‌دهند، اما ایرانی‌ها علاوه بر مسافرت، خریدهای خود را از آنجا انجام می‌دهند.

مافیای واردات عامل اصلی پایین نگهداشتن نرخ دلار است

این کارشناس اقتصادی افزود: پایین نگه داشتن نرخ دلار در ایران عملا خواسته مافیای وارادات است، چرا که این نرخ توجیه کننده واردات هر کالایی، حتی کالاهای قاچاق بدون هزینه‌های گمرکی است و نمونه‌های آن در ایران مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: این جریان‌ها در مراکز تصمیم گیری هم نفوذ دارند و با مطرح کردن اینگونه مسائل تحت عنوان اینکه در سطوح ملی تصویب شده در اصل به دنبال منافع خود هستند و واردات هر گونه کالایی به ایران با این نرخ اختصاصی است و تولید هر گونه کالایی به خارج از ایران غیر اختصاصی است.

قیمت واقعی دلار، چرخه تولید را می‌چرخاند

آرمان به قدس آنلاین گفت: اگر قیمت واقعی ارز در ایران اعمال شود حتی کالاهای چینی هم نمی‌توانند با تولیدات داخلی رقابت کنند به همین دلیل دامن زدن به این گونه مسائل که قیمت دلار فرض کنید ۵ یا ۱۰ تومان گران شده است، صرفا جنبه تبلیغات دارد و ریختن آب به آسیاب مافیای وارادت است.

وی اظهار کرد: به طور مثال عده‌ای عنوان می‌کنند که اگر گندم به قیمت واقعی خود در بازارهای جهانی خریداری شود، ارزانتر از گندمی که در ایران تولید و دولت به صورت خرید تضمینی پرداخت می‌کند؛ اما واقعیت این است که مسئله به این سادگی نیست.

این اقتصاددان کشورمان افزود: مبنای محاسبه جریان‌های رانت خوار و فاسد نرخ دلار، غیر واقعی است و این مسئله عملا توسط جریان هایی انجام می‌گیرد که به دنبال منافع ناشی از واردات هستند؛ به طور مثال، مقوله فشار بر وزارت صنعت، معدن و تجارت که تعرفه واردات فولاد را کاهش دهد، در حالی که تعرفه واردات فولاد در ایران ۱۵ درصد بیشتر نیست و این رقم در آمریکا ۲۲۵ درصد است.

آرمان اضافه کرد: واردات شکر در ایران ۳۵ درصد است در حالی که در ترکیه که عضو سازمان جهانی تجارت و صادر کننده شکر است، تعرفه واردات این محصول۱۲۰ درصد است و در ترکیه تعرفه لیر در مقابل سایر ارزها واقعی است.

وی ادامه داد: به دنبال مسائل مربوط به کودتا در ترکیه و بمب گذاری هایی که در آنجا انجام شد، لیر ترکیه شدیدا ارزش خود را از دست داد، اما این امر موجب نشد که اقتصاد ترکیه آسیب ببیند، بلکه اقتصاد ترکیه به رشد خود ادامه داد و حتی افزایش و کاهش صادرات به دنبال کاهش نرخ لیر در مقابل سایر ارزها انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.