درحالی‌که پیش‌بینی می‌شد وزارت علوم اول مهر را با حضور وزیر آغاز کند، اما همچنان حسن روحانی در معرفی گزینه وزارت علوم به مجلس تعلل می‌کند.

محمدجواد فتحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی‌ در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: رئیس‌جمهور سه‌ماه فرصت قانونی دارد که برای وزارتخانه سرپرست بگذارد و از این مهلت قانونی استفاده می‌کند، اما بعد از سه‌ماه، قانون اجازه نمی‌دهد که وزارتخانه‌ای با سرپرست اداره شود.

او اضافه می‌کند: پیش‌بینی می‌شد وزارت علوم جزو اولین وزارتخانه‌هایی باشد که وزیر آن معرفی شود، زیرا مجموعه‌ای مملو از فرهیختگان و دانشمندانی است که قدرت اداره این وزارتخانه را دارند.

به‌گفته وی، استادان وزارت علوم برای اداره سایر وزارتخانه‌ها استفاده می‌شوند و بسیاری از مسئولان و وزرای کشور، استاد دانشگاه هم هستند. حیف بود که وزارت علوم تا الان با سرپرست اداره شود و حتما شأن، اقتضائات و اهمیت کار وزارت علوم به‌نحوی است که در اسرع وقت باید برای آن وزیری تعیین شود تا بتواند اهداف وزارتخانه را پیش ببرد و بسیاری از نابسامانی‌های علمی ‌و آموزشی کشور را ساماندهی کند. فتحی بعید می‌داند که گزینه‌ای برای وزارت علوم، طی هفته جاری به مجلس معرفی شود، چون رئیس‌جمهور هنوز به‌ نظر قطعی روی گزینه‌ای نرسیده است.

جای گلایه باقی است

فرهاد فلاحتی، دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ‌در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: تعلل در معرفی وزیر علوم به ضرر این وزارتخانه خواهد بود و امیدوار بودیم که وزیر علوم در جمع کابینه معرفی‌شده دولت دوازدهم باشد تا این وزارتخانه در اول مهر، بی‌وزیر نباشد، اما گزینه پیشنهادشده برای وزارت علوم به دلایلی از پذیرش این مسئولیت، عقب‌نشینی کرد.

او درباره مهلت سه‌ماهه رئیس جمهور برای معرفی وزیر توضیح می‌دهد: این مهلت مربوط به زمانی است که وزیر معرفی شده باشد و رأی اعتماد مجلس را کسب نکرده یا استیضاح شده باشد، نه این‌که قرار باشد معرفی شود. همین موضوع اشکال قانونی دارد. او تأکید می‌کند: مجلس در جلسه امروز به این ماجرا ورود پیدا خواهد کرد و تذکراتی را به رئیس جمهور می‌دهیم تا در معرفی وزیر علوم، تسریع کند و خدشه‌ای در کار این وزارتخانه مهم ایجاد نشود. به‌گفته فلاحتی، ممکن است که وزیر معرفی‌شده، رأی اعتماد مجلس را به‌دست نیاورد و روند انتخاب وزیر، تکرار شود. بنابراین جای گلایه‌مندی از رئیس جمهور هست.

 روحانی دچار وسواس نشود

وی با ابراز امیدواری از این‌که وزیر علوم این هفته به مجلس معرفی شود، درباره دلایل این تأخیر خاطرنشان می‌کند: انتخاب وزیر برای وزارت علوم مهم است، اما نه به‌حدی که رئیس جمهور دچار وسواس شود. همه وزارتخانه‌ها به‌سهم خودشان مهم هستند.

فلاحتی می‌افزاید: البته کار در ابتدا دچار اشکال شد. رئیس جمهور گزینه خوب و مطلوبی را برای وزارت علوم تعیین کرده بود، اما شب قبل از معرفی به مجلس، این شخص انصراف داد. متعاقب آن انصراف، باز اعلام کرد که هستم، ولی رئیس جمهور از آن انتخاب منصرف شد. درواقع معرفی وزیر علوم با چنین پیچی روبه‌رو شد.

این نماینده مجلس با بیان این‌که تاکنون جابجایی‌ها در دولت، منطقی و به‌دور از حاشیه‌سازی و التهاب‌آفرینی بوده، می‌گوید: امیدواریم که در معرفی وزیر علوم هم فشار سیاسی و لابی در کار نباشد، اگرچه رئیس جمهور نشان داده که تحت‌تأثیر جریان و فشار خاصی نبوده است. به‌گفته او، حتماً گزینه‌های زیادی از جریان‌های مختلف به رئیس جمهور معرفی شده‌اند، اما همین‌که آقای روحانی وارد این بازی‌ها نشده، این امیدواری را ایجاد می‌کند که گزینه‌ای برای وزارت علوم معرفی شود که مطلوب جامعه دانشگاهی کشور باشد. فلاحتی ادامه می‌دهد: وزرای فعلی کابینه دوازدهم با کمترین حاشیه، رأی اعتماد مجلس را کسب کردند و بهتر این‌که وزیری با جریان سیاسی خاص یا دخیل در ماجرای فتنه، برای وزارت علوم معرفی نشود، البته رویکرد فعلی رئیس جمهور نشان داده که در انتخاب کابینه و استانداران، منطقی، معقول و مقبول حرکت کرده و قطعاً دو وزیر باقی‌مانده، یعنی وزیر علوم و وزیر نیرو نیز با همین رویکرد به مجلس معرفی خواهند شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.