بوشهر-احتمالا به خاطر دارید که بهمن‌ماه سال گذشته بسیاری از کشاورزان بوشهری در اعتراض به نبود سیاست خرید محصولات و عدم‌حمایت از کشاورزان محصول گوجه خود را در کف جاده‌ها ریختند و دسترنج خود را فرش زیر پای مسئولان کردند.

کشاورزان هرمزگان در دوراهی کاشت و داشت

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان هرمزگان به‌واسطه شرایط جغرافیایی و آب‌وهوای خشک در تمامی فصل‌های سال به تولید انواع و اقسام محصولات زراعی و باغی می‌پردازد ازاین‌رو فصل‌های سرد سال که سایر نقاط کشور درگیر برف و باران و مشکلات ناشی از کاهش دما هستند کشاورزان گوشه و کنار این استان جنوبی به کشت و کار فعالیت دارد اما سال‌هاست که برنامگی این دسترنج کشاورزان را به باد فنا می‌دهد.

درحالی‌که استان بوشهر تولید محصول در تمام فصول را داشته و می‌تواند نه‌تنها نیاز داخل بلکه کشورهای حاشیه خلیج را تأمین کند اما بنا بر گفته سید علی‌اکبر فاطمی نماینده مردم استان بوشهر در شورای عالی استان‌ها هزاران تن گوجه روی زمین ماند و مسئولان برای تأمین منافع برخی خواص، دست به واردات رب گوجه‌فرنگی زدند!

سال گذشته با توجه به اینکه قیمت تمام‌شده گوجه‌فرنگی با فروش آن همخوانی نداشت لذا همچون سال‌های گذشته کشاورزان هرمزگانی بلاتکلیف ماندند و ندانستند هنگام برداشت محصول چه کسی به حمایتشان خواهد آمد.  و از همین رو فروش محصول گوجه‌فرنگی به معضلی بزرگ برای بوشهری‌ها تبدیل شد.

نقش پررنگ دلالان

بحران کشاورزی در هرمزگان زمانی حاد می‌شود که هزاران کارگر و کشاورز در فصل برداشت چشم به زحمات یک‌ساله خوددارند و با شوق بی صف دسترنج ماه‌ها تلاش و عرق‌ریزان خود را روانه بازار می‌کنند هرچند ورود واسطه‌ها و دلالان به بازار عرضه محصول سود این عرصه به جیب افرادی سرازیر می‌کند که هیچ زحمتی را متحمل نشده‌اند اما مشکل این فعالان این بخش به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه فعالیت دلالان خود نتیجه کوتاهی‌هایی است که یک بعد آن واسطه‌گری است.

نبود حمایت صحیح و مؤثر از کشاورزان و باغداران موضوعی است که به‌کرات بیان‌شده و تاکنون تنش‌های بسیاری را به همراه داشته هرچند وعده‌های سر خرمن مسئولان و اقداماتی که خود دردسرساز است کم نبوده اما با مدیریت صحیح و همگامی دستگاه‌ها می‌توان   این موضوع را به ظرفیت تبدیل کرد.

عرضه محصولات کشاورزی مانند خرما هرمزگان به نام استان‌های کرمان و خوزستان، نقش پررنگ دلالان واسطه‌ها در فصل برداشت، فروش محصول به قیمتی پایین‌تر از قیمت تمام‌شده کشاورز و مشکلات نگه‌داری از مهم‌ترین پیامدهای ضعف زیرساخت‌ها در حوزه صنایع تبدیلی محسوب می‌شود که کشاورزی هرمزگان را ضعیف جلوه می‌دهد.

واردات رب در قطب تولید گوجه

بنا به گفته ‌رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان بندرعباس رب گوجه‌فرنگی در بشکه‌های ۲۲۰لیتری باقیمت هر کیلو ۳۱۰ هزار تومان وارد کشور می‌شود و خوراک کارخانه‌های تولید رب ایران را تأمین می‌کند.

محصولات کشاورزی استان هرمزگان نظیر خرما و لیمو و صیفی‌جات به دلیل کیفیت بالا از بازار خوبی در کشورها برخوردار هستند اما کشورهای هدف این محصولات را با بسته‌بندی مناسب می‌خواهند که این توانمندی در استان هرمزگان وجود ندارداین اتفاق نیز در حالی رخ می‌دهد که تولید انواع مشتقات گوجه‌فرنگی می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی استان هرمزگان داشته باشد

هادی جوادی در این خصوص می‌گوید: «درحالی‌که حاضر یک‌چهارم از جمعیت یک‌میلیون و ۸۰۰ هزارنفری هرمزگان به فعالیت‌های کشاورزی مشغول هستند و از این راه تأمین معاش می‌کنند.

وی اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در این استان صنعت حرفی برای گفتن ندارد، مسئولان باید برای رفع مشکلات کشاورزان بیشتر تلاش کنند اما بااین‌حال جای تأسف دارد که کشاورزان ما هنوز برای فروش محصولاتشان باید موانع بسیاری را طی کنند و درنهایت متضرر شوند. دلیل این مسئله هم این است که دولتمردان هیچ توجهی به معیشت روستاییان ندارند.

نبود زیرساخت

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس بابیان اینکه حمایت از کشاورزان با ایجاد تسهیلات لازم برای بسته‌بندی یکی از ابتدایی‌ترین تسهیلاتی است که باید در اختیار کشاورزان قرار داده شود اظهار می‌کند: کشاورزان هرمزگانی از نبود صنایع بسته‌بندی استاندارد در استان اقتصادی  و عدم پرداخت تسهیلات مربوطه توسط بانک‌ها گله و شکایت دارند.

محمد یوسف زاده بیان می‌کند: محصولات کشاورزی استان هرمزگان نظیر خرما و لیمو و صیفی‌جات به دلیل کیفیت بالا از بازار خوبی در کشورها برخوردار هستند اما کشورهای هدف این محصولات را با بسته‌بندی مناسب می‌خواهند که این توانمندی در استان هرمزگان وجود ندارد.

وی یادآور می‌شود: استان هرمزگان هیچ‌گونه زیرساختی در مقوله بسته‌بندی محصولات کشاورزی ندارد و بخش اعظمی از کشت و کار صیفی و سبزی را نیز به خود اختصاص داده است.

وی ادامه می‌دهد: آماده نبودن زیرساخت‌های بسته‌بندی استاندارد در استان هرمزگان باعث شده که محصولات این استان به نام استان‌های دیگر صادر شود که این کار به ضرر کشاورزان استان و بهره‌برداران تمام‌شده است.

یوسف زاده عنوان می‌کند: بالا بودن قیمت نهایی محصولات کشاورزی، نداشتن واحدهای فرآوری محصول، ضعف زیرساختی درزمینهٔ حمل‌ونقل به‌ویژه سردخانه‌ای، همراه نبودن بانک‌ها در ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی، نبود واحدهای بسته‌بندی محصولات از مهم‌ترین مشکلات در بخش توسعه صادرات کشاورزی استان هرمزگان دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.