مشهد- مطب‌ها در تفکیک زباله‌های عفونی با مدیریت پسماند شهرداری همکاری نمی‌کنند.

پزشکان در تفکیک زباله با شهرداری همکاری نمی‌کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: هنگامه طاهری: مدیرعامل پسماند شهرداری مشهد ضمن اظهار مطلب فوق گفت: اغلب مطب‌های مشهد به دلیل خودداری از انعقاد قرار داد با مدیریت پسماند شهرداری مشهد، از تفکیک زباله‌های عفونی خودداری می‌کنند.
عبد الامیر بخشی زاده اظهار داشت: از آنجا که ساماندهی زباله‌های عفونی نسبت به زباله‌های عادی هزینه بیشتری می‌برد بیشتر مطب‌ها از انعقاد قرار داد با سازمان پسماند خودداری می‌کنند.
وی بیان کرد: طبق قانون مدیریت پسماند تولیدکنندگان پسماندهای عفونی خودشان باید این زباله‌ها را بی‌ضرر کنند اما چون بدون وسایل لازم برای انجام این عمل هستند، مدیریت پسماند این وظیفه را انجام می‌دهد.
او افزود: البته تجمع چند مطب در یک ساختمان مانند کلینیک‌ها موجب می‌شود، هزینه جمع آوری زباله‌های پسماند بین آن‌ها تقسیم شده و کاهش یابد.
وی خاطر نشان کرد: قیمت جمع آوری زباله‌ها طبق تعرفه‌های سازمان نظام پزشکی و بر حسب بعد مسافت و مقدار آن متفاوت است.
وی حتی اشاره کرد که زمان نگهداری زباله‌ها در مطب‌ها نباید از مدت خاصی فراتر رود، بنابراین تجمع آن‌ها تهدیدی برای سلامت افراد است.
طبق گزارش شهرآرا نیوز روزانه در مشهد ۵/۱۲ تن زباله عفونی همراه با زباله‌های خانگی دفع می‌شود که خطری برای سلامت شهروندان محسوب می‌شود.
همچنین در این گزارش عنوان شد که ۱۱۷ پزشک با سازمان پسماند همکاری می‌کنند که روزانه ۲۵۰ کیلو گرم زباله عفونی تولید می‌کنند.
معاون امور اجتماعی پیشگیری از جرم دادسرای مرکز خراسان رضوی در این خصوص یادآور شد با اینکه موضوع مذکور چندین بار در کمیسیون سلامت و امنیت غذایی خراسان رضوی نیز در چند نوبت مطرح شده اما اقدام خاصی نسبت به این موضوع توسط فرمانداری و دانشگاه علوم پزشکی صورت نگرفته است.
بخشی محبی اظهار داشت: طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند تمام پسماندها باید با مدیریت شهرداری جمع آوری شود، اما بی ضرر کردن پسماندهای ویژه و صنعتی به تولید کننده واگذار شده است.
او یادآور شد: در مکاتبه‌ای که با دانشگاه علوم پزشکی صورت گرفت، بنا شد ساماندهی این زباله‌ها با نظارت دانشگاه صورت پذیرد، اما چون دانشگاه به تعهدات خود در این خصوص عمل نکرده است و بهداشت و سلامت جامعه را به مخاطره انداخته است در مرحله بعدی به عنوان متهم علیه بهداشت و سلامت جامعه به دادستانی معرفی شده و افرادی که پرونده آن‌ها به جریان خواهد افتاد، پزشکان همین جامعه خواهند بود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.