"جان هانتسمن" نخستین سفیر آمریکا در مسکو است که نه تنها فرماندار یک ایالت بوده، بلکه در انتخابات ریاست جمهوری نیز شرکت کرده، البته هنوز معلوم نیست وی روابط دو کشور را به سمت بهبودی یا تیرگی بیشتر سوق خواهد داد.

سفیر جدید آمریکا در مسکو؛ کبوتر صلح یا عقاب جنگ؟

به گزارش قدس آنلاین، "جان هانتسمن" سفیر جدید آمریکا در روسیه روز دوشنبه (۲ اکتبر) وارد مسکو شد. هانتسمن شخصیتی فعال در همه زمینه ها داشته و بدون تردید قادر است سریعا اقدامات لازم برای توسعه روابط بین دو کشور را آغاز کند. ولی سئوال اینجاست که وی این توسعه روابط را در چه جهتی پیش خواهد برد: به سمت بهبود یا تیرگی بیشتر؟

سفیر جدید آمریکا روز دوشنبه بلافاصله بعد از ورود به خاک فدراسیون روسیه، فرصت را از دست نداده و مستقیما به وزارت امور خارجه روسیه رفته و با "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو نمود. البته مهمترین دیدار وی، برای امروز، سه شنبه، برنامه ریزی شده که هانتسمن قرار است استوارنامه خود را به "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه تقدیم کند. و بعد از آن بطور رسمی کار خود روی روابط مسکو و واشنگتن را آغاز خواهد نمود. این مسئله نه تنها مهم و لازم، بلکه بسیار دشوار است، بنابراین انتظارات از او بسیار زیاد است.

البته جان هانتسمن جمهوری خواه، بدون تردید فردی دارای تجربه زیاد در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک است و از عهده این وظیفه برخواهد آمد. وی پیش از این فرماندار ایالت یوتا بوده و در سال ۲۰۱۲ نیز نامزد پست ریاست جمهوری آمریکا بود. در همینجا لازم به یادآروی است که او بشدت مخالف سیاست «تجدید روابط دوباره» بین واشنگتن و مسکو بود که در آن زمان از سوی دولت "باراک اوباما" دنبال میشد.

اکنون هانتسمن پیش از پرواز به سمت مسکو در جمع خبرنگاران گفت که به مقامات رسمی روسیه گوشزد خواهد نمود که دولت روسیه مسئول مستقیم دخالت در انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده است. باید گفت که این تعبیر عجیبی از ماموریت دیپلماتیک یک سفیر است، در حالیکه این طرز تفکر در آمریکا از هر گوشه ای شنیده شده و با صدای رسا به همه جهان نیز ابلاغ شده است.

البته سفیر جدید آمریکا که خود مردعمل است، باید واقع گرا باشد. در حال حاضر در اطراف "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا پر است از تجاری که حضور آنها تاکنون کمکی به موثر واقع شدن سیاستهای کاخ سفید نکرده است. هانتسمن نیز از لحاظ خانوادگی در عرصه تجاری و بطور خاص در زمینه صنایع شیمیایی فعالیت داشته است و یکی از میلیاردهای آمریکایی محسوب می شود. حال باید دید آیا او در جریان ماموریت دیپلماتیک خود در روسیه، اهداف تجاری خاصی را دنبال خواهد کرد؟  

البته جان هانتسمن تجربه کار دیپلماتیک نیز داشته و از سال ۲۰۰۹ الی ۲۰۱۱ سفیر آمریکا در چین بود که از آن دوران از خود یک خاطره نیز باقی گذاشته و در یکی از تجمع های اعتراض آمیز مخالفان در پکن ظاهر شده بود که بعدا این حضور را کاملا تصادفی و در جریان پیاده روی روزانه خود توصیف کرد. این رویداد یادآور شرکت تصادفی "ویکتوریا نولاند" معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جریان «انقلاب میدان» در خیابانهای شهر کی یف، پایتخت اوکراین در سال ۲۰۱۴ است. البته پیاده روی هانتسمن برای او بسیار گران تمام شده و به دوره ماموریتش در پکن در سال ۲۰۱۱ خاتمه داد.   

از طرف دیگر جان هانتسمن، سیاستمداری حرفه ای است. وی ریاست شورای آتلانتیک که مرکز غیردولتی تجزیه و تحلیل روابط بین المللی است را برعهده داشته که به گفته کارشناسان، یکی از بزرگترین سازمانهای ضدروسی در آمریکا بشمار می رود و همین مسئله هم نگرانیهایی را در مورد جهت گیریهای احتمالی وی برای توسعه روابط مسکو و واشنگتن بوجود آوردئه است. ولی با این وجود مقامات مسکو سعی دارند نتیجه گیری عجولانه ای نکرده و به سفیر جدید آمریکا فرصت بدهند تا کار خود را آغاز کند.

سرگئی ریابکوف، هانتسمن را سیاستمداری کاملا حرفه ای و جدی توصیف کرده است که می توان با او مذاکره نمود. به همین دلیل فعلا می توان خوش بین بود که سفیر جدید آمریکا در روسیه بتواند روابط دو کشور را بهبود ببخشد، البته امکان ناامیدی در این زمینه نیز وجود دارد که گذشت زمان آن را روشن خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.