بیرجند- عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه صدور پیاز زعفران از گذشته نیز ممنوع بوده است گفت: صدور پیاز زعفران به کشورهای دیگر چوب حراج به این میراث ۳ هزار ساله است.

صدور پیاز زعفران از کشور چوب حراج به میراث کهن است

به گزارش قدس آنلاین، علی حسینی اظهار داشت: صدور پیاز زعفران از کشور از قدیم نیز ممنوع بوده است و ما نسل به نسل از این محصول حمایت کردیم.

وی افزود: در حال حاضر یک مسئول که متولی بخش کشاورزی مملکت است و باید از تولیدکنندگان بخش کشاورزی حمایت کند صادرات پیاز زعفران را مشکلی برای کشور نمی‌داند و می‌گوید صدور پیاز زعفران از کشور اشکالی ندارد.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه انجام این کار چوب حراج به میراث ۳ هزار ساله کشور است بیان کرد: ما قرن‌هاست که با توجه به شرایطی که در کشور اعم از کم آبی، خشکسالی و وضعیت بد آبی وجود دارد زعفران تولید می‌کنیم و اگر این محصول حراج شود دیگر چیزی نداریم که با وجود شرایط آب و هوایی و خشکسالی در این منطقه جایگزین کنیم.

حسینی تصریح کرد: در این راستا به عنوان یک کشاورز صدور پیاز زعفران از کشور را وارد کردن خسارت سنگین به کشاورزان و تولید و یک خیانت ملی می‌دانم.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که مابقی کشورها در دنیا محصولات استراتژیک خود را محکم گرفته‌اند اما ما اجازه می‌دهیم این کار انجام شود و محصول استراتژیک ما به کشورهای دیگر صادر شود.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه باید آیینه خود را کشور اسپانیا بدانم یادآور شد: ۳۰ سال قبل از ما کشور اسپانیا تولیدکننده زعفران بود اما ما توانستیم زعفران با کیفیت و قیمت مناسب تولید کنیم در این راستا اسپانیایی‌ها دست از تولید کشیدند و پیاز زعفرانشان به مراکش رفت.

حسینی اظهار داشت: در حال حاضر چندین سال است که تلاش می‌کنند زعفران خود را دوباره احیا کنند اما تولید زعفران اسپانیا کاهش یافته و نمی‌توانند دوباره به عقب برگردند.

وی با بیان اینکه پیاز زعفران مانند جو، گندم و ذرت نیست افزود: پیاز زعفران محدود است و ما باید آن را حفظ کنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای ملی زعفران گفت: اگر ما بخواهیم بحثی بر صدور پیاز زعفران داشته باشیم می‌توانیم بخشی از پیاز زعفران خود را مدیریت شده در برخی کشورها به عنوان تولیدکننده زعفران دنیا عرضه کنیم به طوری که پیاز زعفران ما ضربه نبیند.

حسینی با بیان اینکه اگر بحثی برای صدور زعفران داریم باید راهکارهای مناسبی برای آن مطرح کنیم بیان کرد: اگر طبق نظریه یوسفی آذر بخواهیم پیاز زعفران خود را از کشور خارج کنیم و به میراث ۳ هزار ساله خود چوب حراج بزنیم خسارتی به کشاورزان محروم کشور وارد خواهد شد که جبران آن محال است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.