۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 566487

مجاهدت زینب کبری(علیهاسلام)؛ رمز ماندگاری نهضت عاشورا

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری

وقتی زینب کبری(علیهاسلام) دیده به جهان گشود، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) کنیه ایشان را ام‌المصائب قرار دادند و جالب اینکه صدیقه طاهره(علیهاسلام) مادر بزرگوار ایشان با آن همه مشکلات و سختی‌ها بخصوص پس از رحلت نبی مکرم اسلام، به عنوان «ام المصائب» از ایشان یاد نشد.

قدس آنلاین- وقتی زینب کبری(علیهاسلام) دیده به جهان گشود، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) کنیه ایشان را ام‌المصائب قرار دادند و جالب اینکه صدیقه طاهره(علیهاسلام) مادر بزرگوار ایشان با آن همه مشکلات و سختی‌ها بخصوص پس از رحلت نبی مکرم اسلام، به عنوان «ام المصائب» از ایشان یاد نشد.

بی‌شک امثال ما به عمق مصائبی که بر عقیله بنی هاشم وارد آمد، دست نخواهیم یافت و تنها خدای متعال و اهل بیت(علیهم السلام) از آن مسائل و جریان‌ها آگاه هستند، اما آنچه مهم است اینکه باید بدانیم چرا حضرت زینب(علیهاسلام) این مصیبت‌ها را کشیدند و تحمل کردند و در این همه رنج و سختی و مصیبت، چه دستاوردهایی نهفته است که ما باید به آن‌ها توجه نماییم.

یکی از آن دستاوردها بی گمان همانی است که در یک شعر معروف آمده: «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود».

مورخان استادان، و صاحب نظران معتقدند، ماندگاری پیام راستین نهضت سالار شهیدان بدون ایفاگری نقش زینب کبری(علیهاسلام) در سایه هدایت‌های امام معصوم، حضرت سجاد(علیه السلام) محقق نمی‌شد.

در واقع وجود حضرت زینب(علیهاسلام) در کنار سیدالشهدا(علیه السلام) عاشورا را این چنین ماندگار ساخته که قرن به قرن و سال به سال شاهد درخشش و تأثیر شگرف و جهانی آن هستیم و این الهام بخشی البته تا زمان ظهور حجت بن الحسن(عجل الله تعالی فرجه) و پس از آن نیز ادامه خواهد داشت.

اگر به انقلاب‌های ماندگار دنیا هم نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در هر نهضت و قیام و انقلابی که دارای دو قطب باشد؛ بدین معنا که قطبی به دست یک مرد و قطب دیگر به دست یک زن باشد، آن انقلاب و مکتب موفق و پیروز می‌شود، زیرا اساساً این ویژگی همکاری زن و مرد در کنار یکدیگر آن هم بویژه در راستای طاعت خدا و اجرای اوامر الهی است.

در جریان انقلاب اسلامی ایران نیز شاهد همین مسئله بودیم و در کنار مردان خدایی که همچون کوه مقاوم و استوار در برابر طاغوت مبارزه می‌کردند، زنانی نیز بسان زینب کبری(علیهاسلام) همپا و همدوش این مردان در عرصه مبارزه با رژیم شاه قرار داشتند و نقش آن‌ها در پیروزی بزرگ ۲۲بهمن ماه سال۵۷ کمتر از مردان نبوده است.

حضرت زینب(علیهاسلام) پس از شهادت سید و سالار شهیدان با آنکه در اسارت دشمنان اهل بیت قرار داشتند، با این حال در سایه بندگی خدا و شجاعتی که از پدر بزرگوارشان به ارث برده بودند، در کوفه و شام با خطبه‌های جانسوز و در عین حال روشنگرانه، بساط یزید و یزیدیان را به هم ریخته و با مجاهدت بی مثال خویش کاری کردند که هیچ گاه پیام اصیل نهضت عاشورا به فراموشی سپرده نشد.

به دیگر سخن، خطبه‌های کوبنده حضرت در کنار فرمایشات امام زین العابدین(علیه السلام) توانست افزون بر آنکه جنایات حکومت یزید را برای مردم غافل و جاهل آن ایام، بر ملا سازد، در حفظ و حراست از اصل اسلام و ارزش‌های اسلامی نیز بسان نقطه عطفی بسیار تأثیرگذار باشد و البته خوب می‌دانیم تأثیرهای نهضت زینبی که در درون آن گوهر صبر و استقامت، ولایتمداری و حق طلبی جلوه گری می‌کند، تا قیام قیامت ادامه دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.