دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در دیدار سفیر استرالیا، خواستار فراهم آمدن مقدمات آزادی "نگار قدس‌کنی" شهروند ایرانی محبوس در استرالیا شد.

درخواست لاریجانی برای آزادی شهروند ایرانی محبوس در استرالیا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، ایان بیگز سفیر استرالیا در ایران عصر امروز (سه‌شنبه) با محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، دبیر ستاد حقوق بشر ضمن استقبال از علاقه دولت استرالیا برای برقراری گفتگوهای دوجانبه حقوق بشری و همچنین گسترش مراودات و همکاری‌های قضایی بین دو کشور، نگرانی عمیق ستاد حقوق بشر، دستگاه قضایی و دولت جمهوری اسلامی ایران را از دستگیری خانم نگار قدس‌کنی و نیز احتمال تحویل وی به آمریکا اعلام کرد. به خصوص با توجه به وضعیت جسمانی نامبرده که باردار است و طبق برخی گزارشات، شرایط روحی و روانی نامساعدی دارد.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: اولا، خانم "نگار قدس‌کنی" مرتکب اقدامی نشده، بنابراین تقاضای تحویل وی از سوی دولت آمریکا معقول نیست. ثانیا، انتظار ما این است که با قبول وثیقه ایشان که قریب ۵ سال است در استرالیا زندگی می‌کند، آزاد شود تا بتواند فرزند خود را به سلامتی به دنیا آورد و متعاقبا دستگاه قضایی استرالیا هم پیگیری‌های قانونی خود را عملی سازد. ثالثاً قاضی محترم پرونده در استرالیا صرفا ادعای آمریکا را مدنظر قرار ندهد و می تواند از دستگاه قضایی ما در این زمینه کسب اطلاع نماید تا در مقابل خود اطلاعات جامع‌تری را داشته باشد.

محمدجواد لاریجانی اظهار داشت: ما قویا از دولت استرالیا انتظار داریم که مقدمات آزادی ُمشارالیها را هر چه زودتر فراهم کند و با هرگونه تحویل ایشان به دستگاه امنیتی آمریکا که سابقه بسیار بدی در رفتار با زندانیان به لحاظ عدم رعایت معیارهای حقوق بشری دارد، مخالف هستیم.

در پایان، سفیر استرالیا از حمایت برای عضویت کشورش در شورای حقوق بشر تشکر کرد که دبیر ستاد حقوق بشر ضمن استقبال از این عضویت به دو مسئله تاکید کرد؛ یکی تقویت مکانیزم  یو. پی. آر که شاید تنها مکانیزم منصفانه موجود در ساز وکارهای شورای حقوق بشر برای رسیدگی به وضعیت حقوق بشر کشورهاست و دیگر اینکه مکانیزم‌های گزارشگری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد آلودگی زیادی به سیاست بازی پیدا کرده‌اند و ما انتظار داریم با این پدیده مقابله جدی بشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.