رشتخوار - عضو شورای شهر جنگل رشتخوار گفت:مراسم شبیه خوانی مجلس یزید ملعون به مناسبت شهادت امام زین العابدین (ع) با حضور هیات های مذهبی برادران و خواهران، در شهر جنگل از توابع شهرستان رشتخوار با همکاری هیات مذهبی برگزار شد.

مراسم سوگواری و شبیه خوانی کاروان اسرای کربلا در شهرستان رشتخوار برگزار شد

حسین عبدلی به خبرنگار قدس آنلاین با ذکر این که گروه شبیه خوان شهر جنگل این مراسم را عصر روز سه شنبه برای اهالی اجرا کردند افزود: حضرت رقیه (س) بعد از شهادت امام حسین (ع)، اهل بیت (ع) و اصحاب ایشان در صحرای کربلا، همراه با اسرا به کوفه و شام برده شد و در مسیر راه شهر شام، رنج‌های فراوانی دید.

وی گفت : برگزاری این همایش و شبیه سازی خرابه شام باعث ایجاد روحیه تبعیت از اولی الامر در بین خانواده ها می‌شود.

ر ییس گروه شبیه خوانان  رشتخوار هم در همین زمینه به خبرنگار قدس آنلاین  گفت: آیین شبیه خوانی توسط تعزیه خوانان با هدف تصویر سازی واقعه کربلا در عاشورای حسینی در شهر رشتخوار وتعدادی از روستاهای عباس آباد فرامیشان و باسفر و ... اجرا شد.
علی قربانزاده  افزود: در این آیین نمایشی   در شهرستان رشتخوار که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد تعزیه خوانان در دو دسته موافق و مخالف، احوالات و وقایع مربوط به هر یک از شخصیت های برجسته واقعه کربلا از جمله حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، امام سجاد (ع)، حضرت زینب (س)، حضرت ابوالفضل (ع)، قاسم (ع)، رقیه (س)، علی اکبر (ع)، علی اصغر(ع) و حر بن ریاحی را اجرا می کنند.
وی اظهار کرد: در این شبیه خوانی همچنین شخصیت سپاهیان یزید از جمله ابن زیاد، شمر و عمر سعد، توسط تعزیه خوانان و با استفاده از متون قدیمی به نمایش گذاشته می شود.
 به گفته وی هنر تعزیه یا شبیه خوانی در پرداخت به واقعه عاشورا همواره در بین مردم  رشتخوارجایگاه مهمی داشته و هدف از اجرای آن نیز بازگو کردن واقعه عاشورا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.