وزیر امورخارجه کشــورمان از باقیماندن ایران در توافق برجام با رعایت آن ازســوی کشــورهای اروپایی خبر داد و گفت اگر آمریکا بخواهد از آن خارج شود، جمهوری اسلامی ایران کماکان بر آن توافــق باقی خواهد ماند،

ایران بر توافق یک طرفه باقی نخواهد ماند

قدس آنلاین- وزیر امورخارجه کشــورمان از باقی ماندن ایران در توافق برجام با رعایت آن ازســوی کشــورهای اروپایی خبر داد و گفت اگر آمریکا بخواهد از آن خارج شود، جمهوری اسلامی ایران کماکان بر آن توافــق باقی خواهد ماند، زیرا اتحادیه اروپا و سایر کشورهای ۱+۵ بر آن پایبندند. ظریــف ضمن رد کردن ایده مذاکره مجدد درباره توافق هسته ای گفت درصورتی که ترامــپ برای لغو این توافق تلاش کند، ایران هر اقدامی را انجام خواهــد داد، «از خروج از توافق گرفته تا نوعی سازش با اروپا».  

وی گفــت: «اروپایی ها ایــن را برای ما و ایالات متحده آمریکا روشــن کرده اند که قصد دارند نهایت تلاش خودشان را برای اطمینان از بقای برجام انجام بدهند». با اظهارات وزیر امورخارجه به نظر می رسد دولت به این دلخوش و منتظر است تا رأی کنگره در اینخصوص بر عدم خروج از برجام باشد. ظریف همچنین دراین باره تصریح کرد در صورت امتناع کنگره از انجــام هیچ گونه اقدامی، برجــام پابرجــا خواهد بود زیــرا این توافــق به لحاظ فنی، توافقنامه ای مورد تأیید قطعنامــه شــورای امنیت سازمان ملل متحد است.

اظهــارات محمدجــواد ظریــف وزیــر امورخارجــه درصورتی اســت که توافق برجام طی مذاکرات طولانی در سال های گذشــته با طرف های غربــی به خصوص آمریکا صورت گرفته و طرف اصلی توافق برجام نیــز آمریکا می باشــد و رعایت و عمل به تعهدات برجام ازسوی اروپاییها درصورتی مثمرثمر اســت که کشورهای اروپایی دنباله رو آمریکا نباشند، درحالیکه در ســطح روابط بین المللی، کشورهای اروپایــی دنباله رو سیاســت های آمریکا هستند و برای برقراری روابط اقتصادی و تجاری نیز از آمریکا اجازه خواهند گرفت، کما اینکه در این باره باید به عدم همکاری بانک های اروپایی با ایران اشــاره کرد که از ترس جریمه شدن ازطرف آمریکایی ها، از همکاری با جمهوری اسلامی خودداری کردند. ازطرفی باید به این نکته اشــاره کرد که توافق برجام که طی ســالیان متمادی با غربی ها و ازجملــه آمریکا صورت گرفت، با هدفِ برداشــتن تحریم هــا و کاهش فشارهای اقتصادی و سیاسی از ایران بود و اینکه سرمایه های بلوکه شده به کشورمان بازگردانده شود و ازطریق این توافق بتوان شاهد بهبود شــرایط اقتصادی و سیاسی کشــور باشــیم، اما شــاهدیم که نه تنها بهبودی در شــرایط حاصل نشــد، بلکه تحریم ها نیز سر جای خود باقی هستند.

خروج ایران از برجام درصورت خروج آمریکا از توافق

ســخنگوی کمیســیون امنیــت ملی و سیاســت خارجی مجلس در گفت وگو با قدس در واکنش بــه اظهارات اخیر وزیر امورخارجه اظهار داشت: آمریکایی ها در توافق برجام به تعهدات خود عمل نکردند و با اقدامات ضدبرجامی سعی دارند جلوی انتفاع ملت ایران را بگیرند. یکبار از مذاکره مجدد صحبت می کنند و بار دیگر از الحاق به برجام حرف می زنند و یا اضافه کردن بحث موشکی به برجام را مطرح میکنند. نقوی حســــینی اظهــــار داشـت: برخلاف اظهـارات وزیــر امورخارجه، نظــام جمهوری اســلامی به دنبال اجرای یکطرفه برجام نیســت و قطعاً اگــر برجــام به صورت یکجانبــه دربیاید، ما هم بــه آن عمل نخواهیم نکــرد. آمریکایی ها می خواهند هزینــه توقف برجام و خــروج از آن را بر ایران تحمیل بکنند و ایــران نباید دوبار هزینه این توافق را، یکبار با امضای آن و بار دیگر با خروج طرف مقابل بدهد. نماینده مردم تهــران در ادامه گفت: در هرصــورت وقتــی آمریکا از ایــن توافق خارج شود، این توافق به صورت یکطرفه بی معنی خواهد بود و مســلماً جمهوری اســلامی در این زمینه اقدامات مقتضی را انجــام خواهد داد. جمهوری اســلامی به دنبــال این نیســت که برجــام در هر شــرایطی حفظ شــود و اگر این توافق با خروج یکی از اعضای آن ماهیت خود را از دست بدهد، ایران هم از آن خارج می شود.

آقایان می خواهند به هر روشی به توافق برجام ادامه دهند

دیگر نماینده مجلس در این باره به خبرنگار ما گفــت: دولت حالت قداست بخشــی به برجام داده که این کاری اشــتباه بوده و نبایســتی برجام را تــا این حد در نظر طرف های مقابــل با اهمیت جلوه می داد، زیــرا آنها بر این باورند که موضوع برجام موضوعی اســت که از آن جهت می توانند نظام را تحت فشار بگذارند. حسینـعلی حاجی دلیگانــی اظهــار داشــت: دولــت و دســتگاه سیاست خارجی بایســتی به ایــن موضــع توجه کنند کــه توافق صورت گرفتــه و قبول شــروط غربی ها در برجام در راســتای رســیدن به مقاصد سیاسی و اقتصادی بوده، نه اینکه توافقی بین المللی صورت بگیرد و ایران را به طور یکجانبه مســئول به رعایت آن بکند و با هر شــرایطی بخواهد آن را حفظ کند، درحالی کــه هیچ فایده و نفعی از آن برای ملت ایران نتوان متصور بود. وی در ادامه اظهار کرد: نقض برجام ازسوی آمریکایی ها صورت گرفته، زیرا زمانی که به متن برجام مراجعه می کنیم، مشــاهده می شود که آمریکا هرگونه اقدامی را انجام می دهد تا ایران را تحت فشار بگذارد، که این نشانگر نقض برجام است و این بارها اتفاق افتاده و خود آمریکایی ها چندین میلیارد دلار از اموال ما را مصادره کردند و موارد دیگری که برســر خرید هواپیماهای غیرنظامی به وجــود آورده اند و همــه اینها حکایت از ایــن دارد کــه آمریکایی ها قابل اعتماد نیســتند. نماینده اصفهان ادامــه داد: از آنجایی که برجام دســت پخت خود آقایان دولتی است، می خواهند به هر روشی شده به آن ادامه دهند و بگویند که این توافقی که به وجود آوردند را ادامه می دهند. گرچه آقای ظریف نیز بر این نکته اعتراف می کند کــه آمریکایی ها ناقــض برجام هستند و قابل اعتماد نیستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.