کرمان - علی بابایی در جلسه ستاد ساماندهی متکدیان شهرستان کرمان گفت: ۳۵ درصد از متکدیان سطح شهر از اتباع خارجی هستند.

دبیرخانه طرح جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر کرمان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، علی بابایی شامگاه ‌چهارشنبه در جلسه ستاد ساماندهی متکدیان شهرستان کرمان در فرمانداری کرمان اظهار داشت: جلسات زیادی در سال‌های گذشته در مورد جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر کرمان برگزار شده اما مصوبات آن به‌خوبی اجرایی نشده است.

وی با اشاره به دوران مسئولیت خود در شهرداری کرمان گفت: شهرداری اقدام به جمع‌آوری متکدیان می‌کرد و این افراد را به بهزیستی تحویل می‌دادیم اما چند ساعت بعد دوباره در سطح شهر رها بودند.

سرپرست فرمانداری شهرستان کرمان با بیان اینکه بحث تکدی‌گری یک پدیده شوم اجتماعی است افزود: بسیاری از متکدیان نیازمند هم نیستند و این اقدام را به‌عنوان یک شغل انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه کمک کردن مردم به متکدیان سطح شهر به‌نفع جامعه نیست خاطرنشان کرد: ۳۵ درصد از متکدیان سطح شهر از اتباع خارجی هستند.

بابایی با بیان اینکه استفاده از سازمان‌های مردم‌نهاد در ساماندهی متکدیان ضروری است و به کمک آنها نیاز داریم گفت: باید یک عزم جدی برای جمع‌آوری متکدیان در کرمان ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه این اقدام با اولویت فرهنگسازی و فعالیتهای فرهنگی در سطح شهر انجام میشود افزود: دبیرخانه طرح جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر کرمان راه‌اندازی می‌شود و ظرف مدت ۲۰ روز باید گزارش آمار و بررسی‌های لازم توسط دستگاه‌های عضو ارائه شود.

بیشتر متکدیان افرادبیکار، فقیر و یا معلول جسمی

معاون خدمات شهری شهرداری کرمان نیز در این جلسه اظهارداشت: تعدادی از متکدیان افرادی از کارافتاده و یا معلول جسمی هستند که باید نهادهای حمایتی برای تحت پوشش قرار دادن این افراد و بهبود وضعیت انها کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه تعامل و همکاری بین دستگاهی برای تعیین تکلیف متکدیان بی‌سرپرست، معلول و بی‌خانمان ضروری است گفت: در مرحله اول باید به اصلاح ساختارهایی پرداخت که عامل پدیده متکدی‌گری در سطح استان هستند.

محمدرضا محمدرضاخانی با بیان اینکه بسیاری از متکدیان افرادی بیکار و فقیر هستند افزود: ایجاد ساختارهای اقتصادی و همچنین اشتغال‌زایی برای متکدیان تاثیر بسیار مهمی در کاهش نرخ تکدی‌گری دارد.

وی با اشاره به اینکه مقابله با تکدی‌گری و مبارزه با آن به‌عنوان یک قانون باید مطرح شود خاط‌رنشان کرد: تعداد زیادی از متکدیان حرفه‌ای در کرمان، تکدی‌گری را شغلی پردرآمد می‌دانند که باید ساز و کار مناسبی برای جلوگیری و ممانعت از عمل آنها در دستور کار قرار گیرد.

محمدرضاخانی با بیان اینکه در برخورد با متکدی‌گری باید کار فرهنگی انجام شود و مردم از کمک کردن به متکدیان در سطح شهر خودداری کنند گفت:  در سال گذشته ۶۶۶ نفر متکدی از سطح شهر کرمان جمع‌آوری شده که تعداد ۲۰۳ نفر از آنها اتباع پاکستانی بوده که تحویل اردوگاه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد ۱۹۶ نفر مرد و ۱۰۳ نفر زن ایرانی بوده‌اند افزود: امسال نیز از ابتدای سال ۲۰۳ نفر متکدی از ابتدای سال جاری از سطح شهر کرمان جمع‌آوری شده که از این تعداد ۹۱ نفر از اتباع بیگانه هستند.

تکدی‌گری در کرمان به شغل تبدیل شده است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان همچنین دراین جلسه ، اظهارداشت: طرح نجات در حاشیه شهر کرمان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در حال اجرا است و توفیقات خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه پدیده تکدی‌گری به یک معضل در سطح شهر تبدیل شده و تکدی‌گری در کرمان به شغل تبدیل شده است گفت: تا مردم به متکدیان در سطح شهر کمک می‌کنند، مقابله با آن نتیجه خوبی ندارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کرمان با بیان اینکه برای جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر آئین‌نامه‌ای وجود دارد که وظایف هر دستگاه را مشخص کرده است افزود: در بسیاری از مواقع مکان مناسبی برای نگهداری آنها نیز وجود ندارد که باید فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ کمک مفید به متکدیان باید در جامعه و در بین مردم ایجاد شود خاطرنشان کرد: برای پالایش و تعیین تکلیف متکدیانی که از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند نیازمند یک مدیریت واحد و قاطع هستیم.

موسی‌پور با بیان اینکه سیستم مددکاری و مشاورهای در این زمینه باید پای کار بیاید و مشکلات آنها را بررسی و پیگیری کند گفت: در مسیر برخورد با پدیده تکدی‌گری باید کار را تا نتیجه نهایی پیگیری کرد و از میانه کار رها نکرد.

بیش از ۴۲ هزار نفر اتباع خارجی غیرمجاز نیز در استان کرمان

در این جلسه حمید شمس‌الدینی مدیرکل اتباع و مهاجرین استانداری کرمان نیز با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۰ هزار نفر اتباع خارجی مجاز دارای کارت آمایش در کرمان وجود دارد اظهارداشت: بیش از ۴۲ هزار نفر اتباع خارجی غیرمجاز نیز در استان کرمان وجود دارد.

گدایی و کلاشی جرم است

در این جلسه محمدعلی سلیمانی معاون دادستان کرمان نیز اظهارداشت: باید با همافزایی از همه ظرفیتهای موجود برای مقابله با پدیده تکدیگری در شهر کرمان استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه قانون‌گذار گدایی و کلاشی را به‌عنوان یک جرم قلمداد کرده و از یک تا سه ماه حبس برای آن در نظر گرفته است گفت: کار جمع‌آوری متکدیان باید با یک ساز و کار مناسب پیگیری شود.

معاون دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با بیان اینکه متکدیان جمع‌آوری شده باید تفکیک شوند و به هر کدام به نحوی خدمات داده شود افزود: ظرفیت اسمی برای کمپ ماده ۱۶ در استان حدود ۳۰۰ نفر است که باید از آن به‌خوبی استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.