۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 566807

معاون گردشگری گفت: سایت تقویم گردشگری کشور به تازگی راه‌اندازی شده است، در این سایتافراد می‌توانند در ازای ثبت طرح و ایده خود شماره پیگیری دریافت کنند.

سایت تقویم گردشگری کشور راه‌اندازی شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،  بزرگداشت روز جهانی گردشگری به‌میزبانی اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران، با حضور محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران، محمدعلی فرخ‌مهر رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران و فعالان صنعت گردشگری این استان در سالن اجتماعات این اتحادیه برگزار شد.

محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این همایش گفت: شعار امسال روز جهانی گردشگری، توسعه پایدار این صنعت است که برای دست‌یابی به اهداف این شعار، نیازمند ساختار و ابزار پایدار هستیم.

او با اشاره به این‌که آموزش در صنعت گردشگری یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار است، افزود: باید نحوه بهره‌وری و تاثیرگذاری آموزش‌هایی که ارائه شود مورد بررسی قرار گیرد و این بررسی‌ها در برنامه‌ریزی‌های آموزشی لحاظ شود.

محب‌خدایی با طرح این پرسش که چرا در کشور ما صنعت گردشگری یک پازل به هم ریخته است، اضافه کرد: اگر در این بخش توسعه و رونق اقتصادی نداشته باشیم، بی‌شک مسیر اشتباهی را در پیش گرفته‌ایم.

معاون گردشگری یادآور شد: برنامه‌های متنوعی با اهداف ویژه در معاونت گردشگری در حال پیگیری است، سایت تقویم گردشگری کشور به‌تازگی راه‌اندازی شده است، در این سایت امکان ثبت ایده‌ها و طرح‌های گردشگری برای علاقه‌مندان به این حوزه فراهم است و افراد می‌توانند در ازای ثبت طرح و ایده خود شماره پیگیری دریافت کنند، با ثبت این طرح‌ها، امکان اتصال افراد صاحب ایده با مجریان و سرمایه‌گذارانی که در صنعت گردشگری فعالیت می‌کنند فراهم می‌شود و جریان اقتصادی شدن طرح‌ها شکل می‌گیرد.

محب‌خدایی اضافه کرد: در حوزه نظارت هم برنامه‌هایی در دست اجراست چراکه ما نمی‌خواهیم رویه‌های سنتی نظارت را در پیش بگیریم، خودنظارتی و نظارت به وسیله بازرسان نامحسوس در دستور کار قرار خواهد گرفت تا در آسیب‌شناسی و شناسایی واقعی عیوب و ضعف‌ها مسیر درستی را داشته باشیم.

معاون گردشگری با اشاره به اینکه سامانه نظارتی بر تأسیسات گردشگری به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد، افزود: از طریق این سامانه، نظارت به وسیله خود مردم انجام می‌شود، همچنین تمام افراد و کارکنان تأسیسات گردشگری موظف به ثبت‌نام در این سامانه هستند، اگر فردی می‌خواهد محل کار خود را از یک هتل به هتل دیگری تغییر دهد حتما باید از محل کار قبلی خود رضایت‌نامه داشته باشد.

محب‌خدایی افزود: متأسفانه در کشور ما شبکه سفر وجود ندارد و مقاصد ترکیبی تعریف نشده است، این در حالی است که مسافر و گردشگر به‌دنبال بسته سفر است تا در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه، بیشترین رضایت را از سفر خود داشته باشد، اما به‌دلیل تفکرات و مدیریت جزیره‌ای در صنعت گردشگری کشور، این مطلوبیت در این بخش وجود ندارد، و با توجه به این تفاسیر توسعه پایدار گردشگری دست‌یافتنی نخواهد بود.

او با اشاره به اینکه همکاری و همراهی بخش خصوصی و دولتی حوزه گردشگری، رفع مشکلات و موانع را به همراه دارد، تأکید کرد: گردشگری امروز جایگاه صنعت نفت را در بسیاری از کشورها اذعان خود کرده است، این صنعت توزیع عادلانه درآمد و پیامدهای مثبت اجتماعی را در کشورها به‌دنبال دارد، بنابراین باید با تغییر نگرش، کشور را از مواهب صنعت گردشگری بهره‌مند کنیم.

معاون گردشگری ادامه داد: در کشور ما قیمت و هزینه سفر بر اتاق و اسکان تمرکز دارد و به همین دلیل در عرصه رقابتی حرفی برای گفتن نداریم، لوپ‌های سفر شکل نگرفته‌اند و در حالی که  استان‌های ما در سراسر کشور ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه گردشگری دارند اما در جذب گردشگر موفق نیستند، مثلا گردشگری تاریخی در کشور ما با محوریت سه استان اصفهان، شیراز و یزد، جریان دارد و سایر استان‌هایی که همگی دارای آثار تاریخی و فرهنگی هستند نتوانسته‌اند وارد این عرصه شوند، هیچ نقشه و سناریویی برای افزایش ماندگاری گردشگران نداریم، تمام اینها مشکلاتی است که باید برای دست‌یابی به توسعه پایدار گردشگری از آنها عبور کنیم.

محب‌خدایی تصریح کرد: طرح توراپراتور مجازی با استفاده ار ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور به‌زودی اجرایی می‌شود، در حال حاضر ایرانیان بسیار زیادی در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند که بخشی از آنها دانشجویان هستند، این افراد بی‌شک برای گذران زندگی خود نیازمند شغل و درآمد هستند، می‌توانیم با سامان‌دهی و برنامه‌ریزی از این ظرفیت برای معرفی و شناساندن ظرفیت‌های کشور در سایر نقاط دنیا استفاده کنیم، این افراد در قبال جذب گردشگران مشوق‌هایی را دریافت می‌کنند.

او تصریح کرد: آگاهی از علم اقتصاد برای افرادی که در صنعت گردشگری فعالیت می‌کنند بسیار حائز اهمیت است، مدیران هتل‌ها باید مدیریت مالی را نیز بدانند، اگر بخواهیم با مقاصد گردشگری دنیا رقابت کنیم باید شاخص‌های اقتصادی را در این زمینه شکل بدهیم.

کمبود نیروی انسانی در استان تهران

معاون گردشگری با بیان اینکه کارکنان تأسیسات گردشگری باید با رضایت خود در دوره‌های آموزشی شرکت کنند، افزود: صرف حضور در دوره‌های آموزشی مطرح نیست، بلکه افراد باید در این دوره‌ها به معنای واقعی آموزش ببینند و از این آموزه‌ها استفاده کنند.

محب‌خدایی تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان میراث‌فرهنگی در حوزه گردشگری، طرح کیف پول ایرانی برای گردشگران خارجی است، در این طرح، گردشگران خارجی از بدو ورود به کشور، کیف پول ایرانی خواهند داشت.

معاون گردشگری با تأکید بر اینکه استان‌ها باید براساس ظرفیت و پتانسیل موجود در هر منطقه، برنامه توسعه گردشگری را تنظیم و اجرا کنند، افزود: بسیاری از استان‌ها، ضروریات و مسائل مهم را احساس کردند و در حال اجرای برنامه‌های خود هستند.

محب‌خدایی گفت: فرصت بزرگی برای فعالان گردشگری پیش آمده است، چراکه امروز همه ارکان نظام برای توسعه گردشگری همت خود را به‌کار گرفته‌اند، پس باید از این فرصت استفاده کنیم. همچنین رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران در این مراسم گفت: استان تهران در بخش استانداردها و افزایش مراکز اقامتی عملکرد خوبی داشته است، اما هنوز با آنچه باید باشد فاصله دارد.

او تصریح کرد: استان تهران با حجم وسیعی از مشکلات و موانع در حوزه گردشگری نیازمند نگاه و توجه ویژه‌ای نسبت به سایر استان‌ها است، در حال حاضر هزارو۹۲۱ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در این استان فعالیت می‌کنند که با توجه به کمبود نیروی انسانی، نظارت و بررسی عملکرد این تعداد دفاتر کار بسیار سختی است.

خسروآبادی اضافه کرد: در استان تهران اتفاقات خوبی افتاده است، تهران‌گردی یکی از این اتفاقات خوب است که باید ادامه داشته باشد.

هزینه‌های تأسیسات گردشگری در تهران با سایر استان‌ها متفاوت است

محمدعلی فرخ‌مهر رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های استان تهران در این همایش گفت: این اتحادیه با قدمت بیش از ۶۵ سال، همیشه در کنار دولت و در همراهی با دولت فعالیت کرده است.

او ادامه داد: هزینه‌هایی که در تأسیسات گردشگری فعال در استان تهران متحمل می‌شوند با سایر نقاط کشور متفاوت است و به همین دلیل ما خواستار نگاه ویژه مسئولان به فعالان گردشگری تهران هستیم.

فرخ‌مهر با بیان اینکه نیروی انسانی شاغل در تأسیسات گردشگری استان تهران، سختی‌های بسیار زیادی به به دوش می‌کشد، افزود: طی مسافت طولانی برای افراد شاغل در هتل‌های تهران در این شهر بزرگ یکی از این سختی‌هاست، به همین دلیل ما باید ۳ شیفت نیروی انسانی داشته باشیم تا به شاغلان این حوزه فشار بیش از حد وارد نشود.

همچنین در این مراسم از افراد برتر دوره‌های آموزشی اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های استان تهران تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.