رئیس جمهور فرانسه در دیدار با نخست وزیر عراق وعده کمک ۴۳۰ میلیون یورویی به این کشور در سال جاری را داد.

اختصاص بودجه ۴۳۰ میلیون یورویی فرانسه برای عراق

به گزارش قدس آنلاین، پیروزی نیروهای عراقی در شهر الحویجه با سفر نخست وزیر عراق به فرانسه همزمان شد. حیدر العبادی پس از دیدار با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه، در نشستی خبری شرکت کرد.

بغداد اعلام کرد که مرکز شهر الحویجه، یکی از دو پایگاه باقی مانده داعش در عراق را تصرف کرده است. دیدار العبادی با ماکرون در حالی انجام می گیرد که برگزاری همه پرسی جدایی کردستان از عراق به افزایش تنش ها بین بغداد و اربیل منجر شده است.

ماکرون گفت: من از این که در سفر رسمی حیدر العبادی نخست وزیر عراق به فرانسه، پذیرای وی هستم، بسیار خرسندم. ما در ماه های اخیر چندین بار گفت و گو کردیم. این اولین سفر نخست وزیر عراق به فرانسه است. ما گفت و گوهای مستقیم و دوستانه ای داشتیم. این مذاکرات به ما اجازه داد تا پایه های همکاری جدیدی بین عراق و فرانسه را بنا کنیم. دو کشور روابطی مستحکم و ریشه دار دارند و ما در گذشته در تمامی زمینه ها همکاری داشته ایم.

وی اضافه کرد: فرانسه از نزدیک فراز و نشیب ها و چالش هایی را که عراق در دو دهه گذشته در خاورمیانه پشت سر گذاشته است دنبال می کرد. عراق در این دو دهه بهای سنگینی بابت جنگ و خشونت پرداخته است. ما این خشونت ها و تلفات بی شمار در این دوران را محکوم می کنیم. از این پس ما شرکای یکدیگر هستیم و من فکر می کنم که باید سرفصلی جدید در این روابط دوجانبه افتتاح کنیم.

رئیس جمهور فرانسه گفت: من به خاطر این که حیدر العبادی نخست وزیر عراق در شرایطی دشوار به پاریس آمده است از ایشان تشکر می کنم. عملیات نظامی علیه داعش در الحویجه و استان الانبار در جریان است. همه پرسی بیست و پنجم ماه سپتامبر در منطقه کردستان ابهام ها و تنش هایی جدی به دنبال داشته، مرگ جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق و رهبر تاریخی کردستان همه را متاثر کرده است و شما در چنین شرایطی به اینجا آمده اید. شما به همراه هیئتی مهم متشکل از چندین وزیر به فرانسه آمده اید. من از شما به گرمی تشکر می‌کنم.

ماکرون افزود: این سفر منعکس کننده روابط مهم بین دو کشور و بیانگر اهمیت شراکتی است که ما قصد آغاز آن را داریم. به نظر ما مسئله بنیادین و مهم مبارزه با تروریسم است و من اینجا با هدف کمک به عراق برای شکست دادن داعش و تمامی گروه‌های تروریستی بر انجام کامل تعهدات فرانسه در چارچوب ائتلاف تاکید می‌کنم. هفته‌ها و ماه‌های آینده برای پیروزی در میدان نبرد تعیین کننده خواهند بود. فرانسه پاییز سال ۲۰۱۴ در چارچوب اقدامی چند جانبه در عراق وارد عمل شد و امروز یکی از کشورهای مهم در ائتلافی است که آمریکا آن را ایجاد کرد. ما تا آخر ادامه خواهیم داد و تا زمانی که کشور شما (عراق) نیاز داشته باشد، در عراق حضور خواهیم داشت. من می خواهم اینجا تکرار کنم که نظامیان ما در خط اول در کنار نظامیان شما حضور دارند. این نیروها به طور مؤثر در نبردها حضور دارند و کشور ما مصمم است تا شکست کامل داعش در عراق بماند.

وی در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی گفت: جدای از همکاری های نظامی که اولویت ماست، ما در خصوص حضور فرانسه در منطقه صحبت کردیم. من عزم فرانسه برای ایجاد گروه تماس، راهکاری را که برای سوریه مطرح شده است به نخست وزیر خاطر نشان کردم. ما موفق شدیم با حضور مقامات سیاسی و وزرای امور خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت، گردهمایی برگزار کنیم و با تمامی نیروهای سیاسی سوریه و سران سراسر منطقه، به تلاش برای تقویت این راهکار سیاسی که برای ثبات سیاسی سوریه و متعاقبا برای ثبات عراق اجتناب ناپذیر است، ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور فرانسه افزود: علاوه بر این، ما درباره چالش هایی که عراق باید با آن مواجه شود، گفت و گو کردیم. این چالش ها در بعد سیاسی، اقتصادی و مذهبی - نژادی و بسیار متعدد هستند. من در جریان گفت و گو با نخست وزیر عراق آرزوی فرانسه مبنی بر حرکت این کشور در مسیر آشتی ملی را خاطر نشان کردم. همانطور که نخست وزیر عراق معتقدند، تحقق این خواسته با ایجاد حکومتی فراگیر که پاسخگوی خواسته های تمامی گروه های جامعه عراق از جمله کردها باشد، میسر خواهد شد. خاطر نشان می کنم که فرانسه با کردهای عراق رابطه ای دوستانه دارد. همه پرسی برگزار شد و من خاطر نشان می کنم که فرانسه همواره در خصوص وضعیت کردها حساس بوده و به وضعیت آن ها توجه دارد. اما قبل و بعد از برگزاری این همه پرسی خاطر نشان کردم که ما خواستار ثبات، حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت دولتی قدرتمند در عراق هستیم. از این رو آغاز گفت و گوها، متکی بر احترام به وحدت و تمامیت ارضی عراق در هفته ها و ماه های آینده اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: از نظر ما حقوق کردها در قانون اساسی باید به رسمیت شناخته شود. ثبات عراق و حفظ تمامیت ارضی این کشور با احترام به حقوق ملت ها و اعمال سیاستی فراگیر در چارچوب قانون اساسی، محقق خواهد شد. امیدواریم که بتوانیم در این راه شما را همراهی کنیم. ما می دانیم که همه پرسی برگزار شده توسط دولت محلی کردستان عراق در بیست و پنجم ماه سپتامبر، تنش های سیاسی را موجب شده است و باید بر این تنش ها غلبه کرد. روز بعد از برگزاری همه پرسی من نخست وزیر (عراق) را به گفت و گو که تنها راه حل است، دعوت کردم. آرامش تا هم اکنون حفظ شده و من از این بابت خرسند هستم. اگر مقامات عراقی بخواهند، فرانسه آماده مشارکت در میانجیگری سازمان ملل است. ما در این خصوص از تلاش های یان کوبیچ فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق قدردانی می کنیم و برای کمک به وی در هفته ها و ماه های آینده، اعلام آمادگی می کنیم. فقط آشتی ملی و بازسازی و ایجاد ثبات می تواند متضمن برقراری صلحی پایدار باشد.

ماکرون تاکید کرد: ما علاوه بر این که باید نبرد علیه داعش را با پیروزی به پایان برسانیم، باید در ماه ها و سال های آینده، صلح را در عراق برقرار کنیم. فرانسه آماده است در کنار شما، سهم خود را از این ماجراجویی بر عهده بگیرد. شما تعهد خود را برای مبدل کردن عراق به الگویی از تحمل و سیاست های باز در خاور میانه نشان دادید و من آرزومندم که فرانسه در این مسیر در کنار شما باشد و شما را در این تلاش یاری کند. شما در این راه برای ایجاد آزادی های دینی و محافظت از اقلیت ها مبارزه می کنید.

وی در ادامه گفت: فرانسه برای حمایت از عراق در از میان بردن چالش های بنیادینی که آینده این کشور را با مشکل مواجه می کنند، اعلام آمادگی می کند. به همین دلیل ما می خواهیم در برقراری ثبات، بازسازی و به حرکت درآوردن چرخ های اقتصاد این کشور ایفای نقش کنیم. به همین دلیل من عزم فرانسه در اختصاص بودجه ای به ارزش ۴۳۰ میلیون یورو به عراق در سال ۲۰۱۷ را خاطر نشان کردم. توافقنامه اختصاص این بودجه عصر امروز با امضای وزیر، رسمی خواهد شد. علاوه بر این تعهد جدی فرانسه، ما امیدواریم بتوانیم در کوتاه مدت با هدف کمک به مردم، در مشارکت در عملیات مین روبی و اعطای کمک های بهداشتی - درمانی با بودجه چند میلیون یورویی، وارد عمل شویم. امیدواریم روابط اقتصادی دوجانبه بین دو کشور را تقویت کنیم. در این راستا، شما (خطاب به العبادی) عصر امروز با مدیران شرکت های فرانسوی دیدار خواهید کرد.

ماکرون در بخشی از سخنان خود به تلاش برای گسترش فعالیت شرکت های فرانسوی در عراق اشاره کرد و گفت: شاید برخی از شرکت های ما فکر می کنند که عراق در انحصار عده ای خاص قرار دارد. اما این طور نیست. عراق کشوری دوست است و ما می خواهیم که تمامی فعالان اقتصادی بتوانند در این کشور فعال شوند. رئیس جمهور فرانسه به امکان فعالیت کشورش در عراق در زمینه کشاورزی، ورزش، فرهنگی و دانشگاهی اشاره کرد.

منبع: فرانس بیست و چهار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.