اهواز_همگام با مصادف شدن دو مناسبت بزرگ، ایام سوگواری سید و سالار شهیدان و هفته دفاع مقدس، نمایشگاه مفهمومی «مسیر جاودانگی»، با یاد شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع مقدس و سرور و و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش برگزار شد.

ترسیم کربلا، دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم در قالب نمایشگاه

قدس آنلاین_گروه استانها_حدیث کریمی: نمایشگاه «مسیر جاودانگی»، نمایشگاهی مفهومی است که برای مخاطبان نوجوان و سنین بالاتر طراحی شده است. مسیر جاودانگی یعنی مسیری که اربابمان حضرت امام حسین (ع) جهت اصلاح دین رسول خدا (ص) و همچنین امر به معروف و نهی از منکر در آن پای نهاد.

این نمایشگاه با مفاهیمی الهام بخش از واقعه کربلا و معنویات دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به شکلی هنرمندانه برای مخاطب به تصویر کشیده شده است.

ورودی نمایشگاه، به شکل کانال یا تونلی که با عکس ها و جملات تربیتی، اخلاقی شهدا طراحی و روشنایی آن با ظرافت خاصی با استفاده از نور فانوس صورت گرفته، جلایی خاص به زیبایی آن می بخشد و دل ها را مهیای سفری معنوی تا اعماق معرفت و مکتب خاص امام حسین (ع) و شهدا می کند.

بیننده پس از ورود به اتاق نمایش، پرچم های سرخی با القاب امام حسین (ع) را آویزان می بیند، در سمت راست ورودی اتاق، رزمنده ای است که دارای دوبال به رنگ های سبز (ولایت) و قرمز (شهادت) دارد و بالای طرح رزمنده، عکس های شهدای مدافع حرم و شهدای دفاع مقدس و حضرت امام (ره) به صورت ستاره هایی بر دیوار مزین شده است.

در مسیر تماشای تصاویر شهدا و بلافاصله بعد از آن، غرفه ای چشم نواز قرار دارد و هدف شهدای دفاع مقدس که همانا رسیدن به مطلوب و زمینه سازی ظهور موعود است را به شکلی هنرمندانه به مخاطب القاء می کند و در کنار این غرفه، نیز غرفه ای در خصوص تربت پاک امام حسین (ع) قرار گرفته و ذکر سجده در آن آمده است.

پس از آن، غرفه شام و اسارت اهل بیت علیهم السلام و سینی سر مبارک امام حسن (ع) به شکل نمادین طراحی شده است و بیننده پس از تماشای این غرفه، در مقابل آن غرفه دفاع مقدس را می تواند تماشا کند. این غرفه با استفاده از ابزار و ادوات جنگی، یادآوری حماسه ها و رشادت شهیدان و رزمندگان دفاع مقدس را به خوبی به تصویر می کشد. بر روی این غرفه فرنج نظامی یک جانباز و اسیر دفاع مقدس با جمله ای زیبا از سید شهیدان اهل قلم «شهید آوینی» نقش بسته است که می فرماید: «هر که می خواهد ما را بشناسد، داستان کربلا را بخواند» و شاید این جمله کوتاه، نقطه اتصال دو حادثه مهم و بزرگ اسلام، واقعه کربلا و دفاع مقدس است.

در غرفه پایانی، عروج و هدف مدافعان حرم به تصویر درآمده است، به این شکل که با خون خود جمله ی «کلنا بفداک یا زینب(س)» را نوشته و پرواز کردند و در بالای آن عکس ها و نقاشی های تجسمی کوچک و بزرگ به کار برده شده است.

نقطه عطف نمایشگاه، در غرفه مدافعان حرم است که شوق زیارت حرم حضرت زینب (س) را در دل ها بیدار می کند، آنجا که قسمتی از صوت وصیت شهید عبدالعلی علیزاده و شهید محسن حججی استفاده شده و هدف از حضور شهدا و رزمندگان در مقابل تکفیری های جنایتکار را به گوش می رساند.

نمایشگاه مسیر جاودانگی، از ۴ مهرماه افتتاح شده است و به مدت دو هفته روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۴ مهیای بازدید علاقه مندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.