سخنگوی دولت با بیان اینکه کاهش اشتغال جوانان در مناطق روستایی باعث نگرانی دولت است، گفت: در برنامه ششم برای یک میلیون و ۹۱۴ هزار نفر باید فرصت شغلی در این مناطق ایجاد کنیم که تحقق این امر نیاز توجه ویژه و برنامه‌ریزی است.

بیکاری در مناطق روستایی نگران کننده شده است

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر نوبخت امروز در همایش روز ملی روستا و عشایر در سالن اجلاس سران اظهار کرد: امروزه کشورها منظرهای دیگری را برای توسعه یافتگی خود در نظر می‌گیرند و دیگربر آن اساس تقسیم نمی‌شود که چقدر در زیر زمین‌شان منابع وجود دارد و یا چقدر بر روی زمین ساخت و ساز انجام داده‌اند، بلکه عنصری که کشورها را براساس آن رده‌بندی می‌کنند آن است که در آن کشور چقدر افراد فرهیخته وجود دارد.

وی افزود: در نگاه توسعه راه‌ها، پل‌ها، ذخایر معدنی دیگر یک اولویت نیستند بلکه نخبگان هر کشور در این ارتباط تاثیرگذارند که در برنامه ششم توسعه نیز چنین نگاهی به توسعه روستاها شده است.

نوبخت با اشاره به آخرین آمار سرشماری کشور گفت: جمعیت روستایی در این آمار ۳.۳ درصد تقلیل پیدا کرده‌اند و نرخ رشد جمعیت در جامعه روستایی ۶۷ صدم درصد کاهش داشته که این دو عدد نشان می‌دهد که جامعه روستایی کشور با تقلیل کیفیت همراه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برخی در  واکنش به این اعداد می‌گویند در این ۵ سال تعدای از روستاهای کشور تبدیل به شهر شده است این حرف درست است اما باید توجه داشت که دلیل اصلی این امر افزایش مهاجرت از روستا به شهر است.

* بیکاری در مناطق روستایی نگران کننده است

وی تصریح کرد: جمعیت کل بیکاری در روستاهای کشور به دلیل مهاجرت‌های صورت گرفته کاهش یافته است اما باید توجه داشت که وضعیت بیکاری جوانان ۱۵ الی ۲۵ سال از بیش از ۱۸ درصد به بیش از ۲۲ درصد افزایش یافته که این امر باعث نگرانی و در واقع کیفیت آن کاهش یافته است.

نوبخت  ادامه داد: جمعیت فارغ‌التحصیلان جمعیت روستایی از ۵۳۰ هزار نفر به ۹۱۰ هزار نفر در آخرین سرشماری افزایش یافته است که این امر نشان می‌دهد در جمعیت روستایی کشورمان تعداد افراد تحصیلکرده بیشتر شده است.

سخنگوی دولت  با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی بازسازی، نوسازی و بهسازی می‌شود گفت: اگر فردی اشتغال مورد نظر را در جامعه روستایی نداشته باشد دیگر نمی‌توان جلوی آن را برای ترک روستا گرفت بنابر این موضئع اشتغال در روستا بسیار مهم است.

نوبخت گفت: حتما باید اقدام ویژه‌ای برای اشتغال جوانان در مناطق روستایی در کنار اقداماتی که در گذشته انجام شده است صورت گیرد. در برنامه ششم توسعه باید یک میلیون و ۹۰۴ هزار فرصت شغلی در جامعه روستایی ایجاد کنیم که برای پاسخ دادن به این مهم باید توجه ویژه و برنامه‌ریزی انجام داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.