وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با الجزیره اعلام که در صورت نقض برجام از سوی آمریکا ایران ممکن است از این توافق خارج شود.

به گزارش قدس آنلاین، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه «الجزیره»، اعتیاد «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا به ابزار تحریم را محکوم کرد.

وزیر خارجه ایران در بخشی از این مصاحبه اعلام کرد که در صورت نقض برجام از سوی آمریکا ایران ممکن است از این توافق خارج شود.  

«محمد جواد ظریف» در ادامه گفت که اظهارات رئیس‌ جمهور آمریکا «به صلح و امنیت در منطقه کمک نمی‌ کند» و به منافع طولانی مدت آمریکا نیز زیان وارد خواهد کرد.

این در حالیست که بنا به اذعان الجزیره، ترامپ دائماً توافق هسته ایِ ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیز تثبیت شده است را بدترین توافقی توصیف می کند که تاکنون درباره آن مذاکره شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با هشدار درباره اینکه جامعه بین‌ الملل دیگر نمی‌ تواند در صورت نقض برجام به آمریکا اعتماد کند، ادامه داد: فکر می‌ کنم که این یک بیانیه ناآگاهانه است؛ زیرا قطعاً هر توافقی برای تمام طرفین یک توافق کامل به شمار نمی آید؛ یک توافق باید توافقی کمتر از کامل باشد تا تمام طرفین بتوانند آن را بپذیرند.

ظریف در ادامه تأکید کرد که هرگونه نقض برجام توسط آمریکا می تواند به عقب‌ نشینی نسبی یا کامل ایران از برجام منتهی شود چرا که ایران از تهدید تحریم‌ ها باکی ندارد.

وی تصریح کرد: توافق هسته‌ ای، نتیجه ۱۰ سال ژست و ۲ سال مذاکره بود. متأسفانه این دولت قصد بازگشت به مرحله ژست را دارد. آنها (رهبران آمریکا) ما را در مقابل تحریم‌ های آمریکا ایمن کرده‌ اند. از چشم‌ انداز جهانی این چنین به نظر می‌ رسد که آمریکا به تحریم‌ ها اعتیاد پیدا کرده است.

این دیپلمات برجسته ایرانی درباره روابط ایران و عربستان نیز گفت: ما تمایل داریم درباره اختلافاتمان با عربستان سعودی وارد گفتگو شویم. اعتقاد نداریم که روابط ایران و عربستان باید به شکل کنونیِ آن باشد.

وزیر خارجه ایران در این باره ادامه داد: معتقدیم که ژست عربستان در خلیج‌ فارس یک ژست مثبت نیست، این امر شبیه  سیاست هایی است که آنها در برابر قطر در پیش گرفته اند. مفاهیمی که آنها برای گل‌ آلود کردن آب مورد استفاده خود قرار می‌ دهند و نیز سیاست‌ هایی که پیامدهای تأسف‌ بار و فاجعه‌ باری  برای منطقه ما به همراه آورده است، با سرپوش‌ هایی از قبیل صادر کردن انقلاب‌ ها، قابل توجیه نیست.

منبع: الجزیره

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.