رئیس‌ جمهور اوکراین لایحه تمدید وضعیت خاص در مناطق شرقی این کشور را به مدت یک سال تمدید کرد.

«پروشنکو»لایحه وضعیت خاص درشرق اوکراین را به مدت یک سال تمدیدکرد

به گزارش قدس آنلاین، «پترو پروشنکو» رئیس‌ جمهور اوکراین لایحه تمدید وضعیت خاص در «دونباس» را به مدت یک سال دیگر به امضاء رساند.

سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری اوکراین امروز با صدور بیانیه ای در این باره اعلام کرد: رئیس‌ جمهور پروشنکو لایحه ایجاد شرایط لازم برای حل و فصل صلح‌آمیز اوضاع در مناطق «دونتسک» و «لوهانسک» را که در تاریخ ۶ اکتبر (روز گذشته) در پارلمان (Verkhovna Rada) به تصویب رسیده بود، امضاء کرده است.

این در حالیست که پارلمان اوکراین روز گذشته طرح تمدید وضعیت خاص در دونباس (از مناطق شرقی اوکراین) را به مدت یک سال تصویب کرده بود.

گفتنی است، در حالیکه کریمه در سال ۲۰۱۴ با اجرای یک همه پرسی به الحاق مجدد خود به روسیه قاطعانه رأی داد؛ غرب به سرکردگی آمریکا می کوشد تا این اقدام را به عنوان تعدّی مسکو به اوکراین قلمداد کند.

در همین رابطه، توافقنامه خروج سلاح های سنگین از مناطق درگیری شرق اوکراین شامل «دونستک» و «لوهانسک» اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ به امضاء رسید و به موجب آن اوکراین و جدایی طلبان روس گرا ۴۱ روز فرصت داشتند تا به طور کامل این تسلیحات خود را از منطقه خارج کنند. 

لازم به ذکر است، تا کنون اعضای گروه موسوم به «نرماندی» با هدف برقراری صلح میان گروه های درگیر در شرق اوکراین چندین نشست برگزار کرده اند. در ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۵، این گروه (با حضور رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان) موفق شد توافق صلحی موسوم به «پیمان مینسک» را در شهر مینسک پایتخت بلاروس به امضاء برساند. این توافق مجموعه گام هایی برای اتمام منازعات در مناطق بحرانی شرق اوکراین را در خود جای داده است. توافق مذکور، دربرگیرنده آتش بس، خارج کردن تسلیحات از مناطق درگیری، تبادل زندانیان و انجام اصلاحات قانون اساسی بود.

در این میان غرب روسیه را متهم به دامن زدن به بحران شرق اوکراین می کند حال آنکه روسیه این اتهام را رد کرده و همواره بر التزام خود به اصول توافق مینسک پافشاری می کند.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.