رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما در سال گذشته بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان از ۵۸ هزار میلیارد تومان طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را پرداخت کردیم.

۴۲ هزار میلیارد از طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را در سال گذشته پرداخت کردیم/ دستگاه‌ها نسبت به فروش و واگذاری طرح‌ها مراقب نیستند

به گزارش قدس آنلاین، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز (یکشنبه ۱۶ مهرماه ۹۶) در صحن علنی مجلس برای گزارشی درباره واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به نمایندگان مردم حاضر شد.  

نوبخت در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: ما در سال گذشته بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان از ۵۸ هزار میلیارد تومان طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای را پرداخت کردیم.  

وی افزود: برای نخستین بار در کارنامه دولت، پرداخت ۷۳ درصد از اعتبارات عمرانی بخش قابل توجهی بود که با کمک مجلس شورای اسلامی انجام شد.  

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین تصریح کرد: البته در همین راستا اقدامی که صورت گرفت این بود که ما هر چند به صورت متوسط ۷۳ درصد را انجام دادیم، اما برای طرح‌های ملی، پرداخت ۷۹ درصدی داشتیم و برای طرح‌های عمرانی استانی نیز ۱۰۴ درصد، طرح‌های متفرقه ۴۷ درصد پرداخت و برخی وزارتخانه‌ها مانند راه و شهرسازی ۱۱۴ درصد تخصیص اعتبار گرفته‌اند.  

وی بر همین اساس اضافه کرد: علت اینکه توانستیم ریل‌گذاری راه‌آهن همدان را به اتمام برسانیم، به این سبب بود که ۱۰۴ درصد تخصیص در این رابطه پرداخت شد، همچنین در کرمانشاه که تست گرم آن انجام شد، ریل‌گذاری آن ظرف روزهای آینده به پایان خواهد رسید، ۱۴۰ درصد تخصیص این قسمت هم با کمک نمایندگان انجام شد.  

نوبخت ادامه داد: در ارتباط با راه‌آهن قزوین ـ رشت نیز ۱۰۴ درصد، مراغه ـ ارومیه هم ظرف هفته های آینده افتتاحیه اولیه آن انجام می‌شود ۲۱۸ درصد تخصیص انجام شد و برای میانه تبریز نیز ۱۲۲ درصد پرداخت شده است که اینها همه نتیجه مساعدتی بود که نمایندگان با دولت خدمتگذار داشته‌اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین خاطرنشان کرد: در ارتباط با طرح‌های تملک دارایی باید بگویم دارایی‌های سرمایه‌ای باید بگویم اقدامی که صورت گرفت پس از اینکه در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دو طرح برای سازمان برنامه و بودجه تعریف شد و مجلس نیز تکلیفی به سازمان درباره واگذاری طرح‌های عمرانی داشت.  

وی اضافه کرد: ما در یک اقدام با بررسی متوجه شدیم که ۶ هزار و ۴۰ پروژه ناتمام و ۶۵ هزار و ۴۷۸ پروژه استانی نیمه‌تمام در دست داریم؛ بنابراین از مجوزی که نمایندگان دادند در این رابطه استفاده کردیم و برای اتمام اینها اقدام شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: همه طرح‌های مذکور از توجیه و از منظر یک بخش خصوصی برخوردار هستند که یک پیمانکار حاضر باشد این راه روستایی را خریداری کند و دراختیار بگیرد، همانگونه که ما می‌خواهیم مردم به صورت عام از اینها استفاده کنند، چنین چیزی حداقل برای این ۶۵ هزار پروژه استانی و ۶ هزار پروژه ملی وجود نداشت.  

نوبخت همچنین عنوان کرد: ما مجبور شدیم از سازوکار نوینی که اکنون در دنیا به عنوان مشارکت عمومی - خصوصی هست استفاده کنیم، لذا آموزش‌های لازم را در این رابطه دادیم و سایتی طراحی کردیم که از این پروژه‌ها آنهایی که قابلیت واگذاری مشارکت بخش غیردولتی و خصوصی دارند را استفاده کردیم.  

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دستگاه‌ها نسبت به فروش و واگذاری این طرح‌ها مراقب نیستند، چرا که مدیر این را واگذار می‌کند و فردا دستگاه‌های نظارتی می‌توانند به درستی مطالبی را بیان کنند، همان‌گونه که پرونده‌هایی اکنون برای برخی مسئولان در زمان مسئولیت تشکیل شد و اکنون باید پاسخگو باشند، لذا واقعیت این است که در این بین رانت‌هایی وجود دارد که ما باید نهایت دقت داشته باشیم که هیچ رانتی ندهیم و شفاف اینها را عرضه کنیم به همین جهت این سامانه این کار را برای ما فراهم کرد و ما شروع به این اقدام کردیم.  

وی بر همین اساس اضافه کرد: خوشبختانه تا این لحظه پروژه‌ها را به سه گروه تقسیم کردیم، از جمله ۱۵۷ پروژه‌ نیمه تمام ملی و ۹۳۹ پروژه نیمه تمام استانی در بخش دولتی را به بخش غیردولتی واگذار کردیم و یا عقد قرارداد مشارکت عمومی ـ‌خصوصی با اینها بستیم.  

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین خاطرنشان کرد: پروژه‌های جدید پروژه‌هایی بود که ما پولی از سوی دولت بابت آنها ندادیم، لذا ۱۷۹ پروژه ملی جدید و ۷۵ پروژه استانی جدید را هم از طریق این قرارداد به بخش خصوصی دادیم.  

نوبخت با اشاره به پروژه‌های تکمیل شده عنوان کرد: اقدام دیگر ما پس از اینکه یک پروژه نیمه تمام به اتمام می‌رسد، نگهداری، تعمیر و بهره‌برداری آن خود هزینه سالانه‌ای را طلب می‌کند که در این خصوص هم با واگذاری به بخش غیردولتی ۲ هزار و ۷۸۱ پروژه تکمیل شده را توانستیم واگذار کنیم.  

«با این توضیح، همه اقدامات در این نمایه خود را نشان می‌دهد. کل واگذاری‌های ما از نیمه سال ۹۴ تا خرداد سال ۹۶ بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۳۱ پروژه را واگذار کردیم که سرمایه‌گذاری اولیه آن برای بخش خصوصی ۴۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود و صرفه‌جویی‌هایی که سالانه برای دولت ایجاد می‌کند ۴۴۰۰ میلیارد تومان بود و کل صرفه‌جویی در دوران بهره‌برداری ۶۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: ما به این ترتیب توانستیم ۶ درصد از طرح‌های جدید، ۲۷ درصد از طرح‌های نیمه‌تمام و ۶۷ درصد از پروژه‌هایی که سابقه دریافت اعتبار از بودجه عمومی را داشتند واگذار کنیم».

رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین با بیان اینکه تخصیص ۴ هزار و ۱۳۱ هزار پروژه در چنین شرایطی با این فضای کسب و کار نسبت به این طرح‌ها از نظر ما گام اولیه درستی بود، گفت: این موضوع لازم بود اما کافی نیست. همه مطالبی که اکنون به صورت شفاهی به نمایندگان گزارش می‌کنم مکتوب آن را به تفصیل حتی جزئیات استان به استان به نمایندگان ارائه شده است. شما نمایندگان حق دارید که بدانید این مبالغی که از سال ۱۳۹۲ تا شهریور ۹۶ چه اتفاقی افتاده و چه میزان پول وارد خزانه شده و منابع نفتی و غیرنفتی آن به چه میزانی بوده است.  

وی ادامه داد: آنچه نمایندگان از برنامه ششم توسعه دنبال آن هستند انجام شود، باید در بودجه سال ۹۷ تعیین شود، لذا این بودجه هم به نمایندگان تقدیم خواهد شد که البته بنده از رئیس مجلس و نمایندگان تشکر می‌کنم که این وقت را برای ارائه گزارشم اختصاص دادند. بنده همچنین یکشنبه هفته آینده نیز در صحن علنی مجلس حضور خواهم یافت تا گزارش مشروحی از بودجه سال ۹۷ هم تقدیم شود.  

نوبخت همچنین خاطرنشان کرد: ما البته برای این واگذاری‌ها از ظرفیت‌های متنوع قانونی که نمایندگان بخشی از آنها را دراختیار دولت قرار دادند استفاده خواهیم کرد، اما بخشی را ما هنوز نیازمندیم که نسبت به استفاده از آنها اجازه قانونی داشته باشیم، لذا مواردی که ما تقاضا دادیم آنها یا در بودجه ۹۷ و یا به صورت قوانین مستقلی تصویب یا ابلاغ شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما بودجه ۳۰۶ هزار میلیارد تومانی را با قیمت ۵۵ دلار، تقدیم کردیم و مجلس هم هزینه‌های جاری و عمرانی را تا ۳۴۶ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. ما هر مقدار بودجه جاری را افزایش بدهیم که متأسفانه این امر اجتناب‌ناپذیر هم هست، بخشی از آن را برای بخش عمرانی کم می‌آوریم.

نوبخت در همین رابطه عنوان کرد که با همین سازوکار که پروژه‌های عمرانی کند است دو راه داریم، یا باید پروژه‌های عمرانی را واگذار کنیم (که همین ۴ هزار و ۱۳۱ پروژه عمرانی که واگذار شد نمادی از این کار بوده) و یا باید بتوانیم همین مبلغ محدودی را که داریم، با اعتبارات تملک دارایی و سرمایه‌ای را پرداخت کنیم.  

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این میان سؤال کرد که به چه میزان از این واگذاری‌ها خواهد بود، که نوبخت پاسخ داد: آن را که شما برای ما بخشی به صورت نقدی و بخشی از هم از اسناد قرار دادید که لاریجانی در این میان گفت این موضوع درست است، اما چه میزان از آن فروش بوده است که نوبخت پاسخ داد بخشی از اینها به فروش رفت و پول آن به خزانه واگذار شد و بخش دیگری نیز از طریق مشارکت عمومی و خصوصی که شما اتفاقاً در قانون بودجه هم به آن اشاره کردید، در گزارش قید کردیم و به صورت جزئی همه مشخص شده است که چه تعدادی از اینها ملی و چه تعداد استانی است.  

نوبخت با اشاره به اینکه تاکنون ما ۳۰ هزار میلیارد طرح‌های عمرانی را تخصیص دادیم، عنوان کرد: بخشی از این تخصیص در حد ۶۸۰۰ میلیارد تومان نقدی بوده است و ۴۲۰۰ میلیارد تومان آن به صورت بند «ز» بوده که مجموعا ۱۱ هزار و ۸۲ میلیارد تومان بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما از ۱۶ هزار و ۶۵۰ میلیون تومان اوراق مالی استفاده کردیم و مجموعاً ۲۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به تفکیک طرح‌های ملی، به تفکیک استانی، ردیف‌های متفرقه و غیرمترقبه برای طرح‌های عمرانی تخصیص داده شد که بخشی از آنها که به طریق اوراق بوده، باید آن مراحل انتشار اوراق را هم طی کند که ما با توجه به همکاری صمیمانه وزارت امور اقتصاد و دارایی امیدواریم با سرعت بتوانیم نسبت به این اوراق اقدام کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.