۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 567437

انتظار مردم از قوه قضائیه

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر

قوه قضائیه از مهم‌ترین ارکان نظام اسلامی است که کارآمدی یا ناکارآمدی آن، تأثیر مستقیمی بر سایر ارکان نظام دارد و در ایجاد مهم‌ترین آرمان یک کشور که بحث عدالت و تأمین حقوق همه مردم است

انتظار مردم از قوه قضائیه

قدس آنلاین- قوه قضائیه از مهم‌ترین ارکان نظام اسلامی است که کارآمدی یا ناکارآمدی آن، تأثیر مستقیمی بر سایر ارکان نظام دارد و در ایجاد مهم‌ترین آرمان یک کشور که بحث عدالت و تأمین حقوق همه مردم است، مهم‌ترین نقش را ایفا و در افزایش رضایتمندی ملت از نظام نقش بسیار اساسی را بر عهده دارد. ۳۹ سال است، قضائیه در ساختار نظام جمهوری اسلامی مشغول کار و فعالیت است و بزرگان این نظام از شهید بهشتی تا آیت الله آملی لاریجانی در مصدر امور این قوه به مردم خدمت رسانی خالصانه داشته‌اند.
در دوره اخیر، جدیت قوه قضائیه در برخورد با مفاسد اقتصادی خیلی بیشتر از گذشته شده و با عزمی جدی در مبارزه با فساد قرار گرفته و در راستای تحقق اهداف خود و مبارزه با فساد و بخصوص نزدیکان به قدرت، تلاش‌های عمده‌ای را بر مبنای قانونگرایی و براساس عدالت از خود نشان داده است که این امر نشان دهنده اقتدار دستگاه قضا و بی‌توجهی مقامات و مسئولان این دستگاه به روابط، موقعیت و جایگاه افرادی است که جرمی را مرتکب شده‌اند.
از طرفی، در موقعیت‌های مختلف که دستگاه قضا به طور ویژه ورود پیدا کرده و نسبت به حفظ حقوق مردم با حساسیت بیشتری واکنش نشان داده، به دنبال آن یک نشاط اجتماعی در جامعه شکل گرفته که بسیار ارزشمند است، زیرا مردم و بخصوص قشر مستضعف، قوه قضائیه را ملجأ و مأوای خود می‌دانند و به آن پناه می‌برند و این دستگاه مظهر مبارزه با فساد و آخرین پناهگاه مردم است. از این رو، دستگاه قضا دارای جایگاه ویژه‌ای است و کسانی که تصور می‌کنند از جرم آن‌ها چشم‌پوشی خواهد شد و می‌توانند با تخلف‌ها به اهداف خود دست پیدا کنند را مأیوس و ناامید می‌کند. از سوی دیگر، این قوه دارای استقلال است و مبارزه با فساد در هر جایگاهی را مدنظر خود قرار داده است و همه وظیفه دارند جایگاه مهم قوه قضائیه را حفظ کنند و اجازه ندهند اقتدار آن شکسته شود، زیرا موضوع فساد همانند موریانه‌ای، پایه‌های اعتماد مردم که بزرگ‌ترین سرمایه هر حکومتی است را در هم می‌کوبد و به انحراف دموکراسی و مردم‌سالاری منجر می‌شود.   از طرفی دیگر، هرگاه دشمنان با یک نگرانی بیشتری نسبت به یک دستگاه به تبلیغات سوء می‌پردازند، نشان دهنده آن است که آن دستگاه درست عمل کرده و در مسیر صحیح به اجرای وظایف خود پرداخته است.
این در حالی است که هجمه‌ها و تهمت‌هایی که نسبت به این دستگاه از سوی دشمن در مدت اخیر وارد شده، موجب نشده این دستگاه از رویه خود خارج شود و در حقیقت به وظیفه ذاتی خود به صورت درست عمل کرده و ضعف و ناتوانی از خود نشان نداده‌است. حتی تحت تأثیر رفتارهای برخی مسئولان داخلی که رفتارهای جانبدارانه را نسبت به این دستگاه داشته‌اند، نیز قرار نگرفته است و با افرادی که از رابطه و رانت با اشخاص دولتی، همچون شخص دوم دولت استفاده کرده‌اند، برخورد قاطع و جدی انجام داده است. بنابراین انتظار مردم از دستگاه قضا این است که این رویه ادامه یابد و همچون گذشته به برخورد جدی با مفاسد در هر سطح و از هر طبقه‌ای ادامه دهند و مبنا را دفاع و استیفای حقوق مردم بدانند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.