مصرف نان یا دیگر منابع نشاسته در پایان وعده غذایی مانع از آن می‌شود که قند خون در افراد مبتلا به دیابت ناگهان افزایش یابد.

دیابتی‌ها «نان» را در آخر وعده غذایی میل کنند

قدس آنلاین- مصرف نان یا دیگر منابع نشاسته در پایان وعده غذایی مانع از آن می‌شود که قند خون در افراد مبتلا به دیابت ناگهان افزایش یابد.

نتایج مطالعات به چاپ رسیده در مجله پزشکی BMJ Open Diabetes Research & Care نشان می‌دهد برای تنطیم بهتر قند خون، بیماران دیابتی باید نان یا دیگر خوراکی‌های حاوی نشاسته را در پایان وعده غذایی میل کنند. این راهکار ساده می‌تواند در کنترل بهتر این بیماری مزمن مؤثر باشد.

پژوهشگران کالج پزشکی ویل کُرنل آمریکا مطالعه‌ای روی گروهی از مبتلایان به دیابت انجام دادند تا مشخص شود آیا ترتیب مصرف مواد غذایی مختلف تأثیری در افزایش ناگهانی قند خون پس از صرف غذا دارد یا نه. این در حالی است که کنترل قند خون پس از غذا در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ ضروری است. در مدت این طرح، پژوهشگران مقدار قند خون و سطح هورمون‌های مرتبط را اندازه گیری کردند.

نتایج نشان داد مصرف مواد نشاسته‌ای پس از دیگر خوراکی‌های وعده غذایی به طور مؤثری خطر افزایش ناگهانی قند خون غیرناشتا را کاهش می‌دهد. در واقع ترتیب غذایی نقش تعیین کننده‌ای در تنظیم و کنترل قند خون دارد. این نتایج می‌تواند برای همه بیماران دیابتی و متخصصان تغذیه که توصیه‌های غذایی به آن‌ها دارند، مفید باشد.

دیابت نوع ۲ حدود ۹۰ درصد موارد ابتلا به این بیماری را شامل می‌شود که معمولاً پس از ۴۰ سالگی بروز می‌کند. افزایش قند خون مهم‌ترین نشانه این بیماری مزمن است که در نتیجه مقاومت نسبت به انسولین؛ هورمون کاهنده قند خون بروز می‌کند. ابتلای یکی از اقوام درجه یک، اضافه وزن، بخصوص افزایش چربی‌های شکمی و بی تحرکی مهم‌ترین علل زمینه ساز این بیماری محسوب می‌شوند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.