بیرجند- خراسان جنوبی با داشتن یازده شهرستان محروم و نیمه محروم جزو سومین استان پهناور کشور بوده که گستردگی جمعیت نیز مشکلات عدیده ای را برای خدمت رسانی مسئولان فراهم می آورد.

انتظار ۱۸ساله مردم نهبندان برای طرح توسعه همچنان ادامه دارد

قدس آنلاین- گروه استان ها- فاطمه واعظی نسب: محرومیت شهرستان های خراسان جنوبی به ویژه مرزهای استان بر کسی پوشیده نیست. شهرستان نهبندان علی رغم اینکه جمعیت زیادی را در خود جای داده اما از بسیاری از نعمت ها اعم از گاز طبیعی محروم است.

 از طرف دیگری به طور متوسط هر ۱۲ سال یک بار زمین زیر پای این استان می لزرد و بر محرومیت مردمانش نیز فزونی می بخشد. از این رو اجرای طرح هایی نظیر طرح توسعه یکی از واجباتی است که باید در این استان اجرایی شود.

اجرای طرح توسعه نهبندان سال ۷۸ در سفر رهبری به خراسان جنوبی مقرر شد که علی رغم گذشت چندین سال از این سفر هنوز که هنوزه است اقدام موثری برای اجرایی کردن طرح به انجام نرسیده است.
از این رو ساعتی را پای صحبت های دکتر نظر افضلی نماینده مردم نهبندان و سربیشه درمجلس شورای اسلامی می نشینیم تا پیشرفت فیزیکی ای طرح را را از نگاه این مقام عالی در استان به رشته تحریر درآوریم.

* در خصوص طرح توسعه نهبندان توضیحاتی ارائه بفرمایید که از کجا به تصویب رسید و اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟

رهبر معظم انقلاب در سال ۷۸ سفری به خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان داشتند که طی این سفر برای توسعه شهرستان نهبندان طرحی را در زیر ساخت های مختلف مقرر کردند. سال ۸۱ در زمان دولت وقت نامه ای نوشته و این طرح با جزئیات بیشتر تصویب شد و مقرر شد. در یک طرح ۱۰ ساله پروژه های مختلفی تصویب و اجرایی شود که این امر نیز تا سال ۸۵ به طول انجامید.

در این راستا سال ۸۵ طرح ۱۰ ساله ای نوشته شد که در این راستا در طول ۱۰ سال  مبلغ ۶۰ میلیارد تومان اعتبار تزریق کنند تا در بخش های کشاورزی، منابع طبیعی، صنعت و معدن، بازرگانی، خدمات، تاسیسات بهداشت و درمانی، برق رسانی و غیره اقداماتی انجام شود.

در حال حاضر با توجه به تورم شدیدی که از سال ۸۵ تا ۹۵ حاکم بود و وقفه در پرداخت مبالغی که قرار بود از این ۶۰ میلیارد تومان پرداخت شود تا سال ۹۵ نیمی از مبلغ پرداخت شد و در سال ۹۵ با توجه به اینکه سرفصل اعتبارات خاص از بودجه ۹۵ حذف شد مبلغی اختصاص داده نشده است.

* پیگیری شما به عنوان نماینده مردم در مجلس از این طرح چه بوده است؟

تاکنون پیگیری های زیادی انجام شده است. به عنوان مثال امسال از بودجه ۹۶ بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به شهرستان های نهبندان و سربیشه اختصاص یافت که از این میزان ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه نهبندان و ۵ میلیارد تومان نیز برای سربیشه بوده است. همچنین پیگیری ها و مکاتباتی برای تداوم این طرح تا رسیدن به توسعه این شهرستان ها انجام می شود تا در این راستا یکی از آیتم های توسعه ای در این شهرستان ها به نتیجه برسد

* در خصوص و جزئیات طرح توضحاتی ارائه بفرمایید؟

در این طرح در مجموع ۲۹ پروژه وجود دارد که تاکنون بخشی از این پروژه ها انجام شده است متاسفانه تاکنون توسعه خاصی نهبندان و سربیشه در این منطقه اتفاق نیفتاده است و در این طرح کار توسعه ای انجام نشده است و بیشتر هزینه ای بوده است.

* با توجه به افزایش تصادفات جاده ای در استان، دو بانده شدن محور بیرجند - نهبندان  یکی از ملزومات است این پروژه در چه وضعیتی قرار دارد؟

در این محور مقداری کار انجام شده است اما کار بسیار طولانی شده است. برای تسریع در این روند مکاتباتی با وزیر راه و معاونت برنامه ریزی وزیر راه انجام شده است و این قول گرفته شده است پیمانکار با سرعت بیشتری کار کند تا بتوان تا ۲ سال آینده این مسیر را به جایی رساند. با توجه به اینکه این محور یکی از محور های اصلی شرق کشور و یکی از جاده های ترانزیتی است تلاش می شود روند کار تسریع یابد تا این جاده زودتر به نتیجه برسد.

* از دیگر مشکلات شهرستان نهبندان برایمان بگویید وچه اقداماتی برای رفع آن انجام شده است؟

شهرستان نهبندان تنها شهرستان استان خراسان جنوبی است که از نعمت گازرسانی محروم است. در این راستا مکاتباتی با  وزیر، رئیس جمهور صورت گرفته است. در ابتدا قرار بود در سال ۸۹ گازرسانی به شهرستان نهبندان انجام شود متاسفانه این روند به طول انجامیده است و در دولت قبل نیز به نتیجه نرسیده است.
در این دولت نیز مکاتباتی صورت گرفته و نتیجه آن این شد که در ۲ فروردین ماه ۹۶ در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به شهرستان نهبندان  توسط دکتر روحانی کلید خورد. در این راستا قرار بود در کمترین زمان ممکن پیمانکار کار تجهیز کارگاه را انجام دهد و کار را آغاز کند.
همچنین مقرر شد طی یک سال و نیم گاز به شهرستان نهبندان برسدکه در این راستا نیز با مدیرعامل شرکت گاز ایران در خصوص تسریع در روند گازرسانی به شهرستان نهبندان و روستاهای شهرستان نهبندان و بخش درح انجام شود و همچنین عملیات اجرایی آن نیز هرچه سریعتر آغاز شود.

* این اقدامات آیا به انجام رسید؟

متأسفانه از دوم فروردین ماه امسال که دستور گازرسانی به شهرستان نهبندان داده شده و عملیات اجرایی آن آغازشد هنوز اتفاق خاصی در این راستا نیفتاده و پیمانکار کار را به صورت جدی آغاز نکرده است. در این زمینه تذکراتی کتبی به وزیر نفت در خصوص تسریع در روند گازرسانی داده شده است و دکتر زنگنه در مقاطع مختلف قول دادند گازرسانی به شهرستان نهبندان صورت گیرد.

*وضعیت آبرسانی در مناطق مرزی سربیشه و نهبندان چگونه است؟

با وجود خشکسالی‌های چندین ساله آبرسانی در بیش از نیمی از روستاهای ما با تانکر انجام می‌شود ما دچار بحران بی آبی در منطقه هستیم.

امیدواریم دولت دوازدهم برای رفع مشکلات اقتصادی شرق کشور بیشتر توجه کند زیرا خراسان جنوبی در حوزه‌های خشکسالی، اقتصادی، زیست محیطی خطوط قرمز را رد کرده که هشداری جدی برای مسئولان است.

در حال حاضر بیش از ۷۰ روستای مرزی در منطقه نهبندان و سربیشه با تانکر آبرسانی می شوند.

با وجود ناملایمات کنونی در روستاهای مرزی خراسان جنوبی، تخلیه روستاها دور از انتظار نیست بنابراین باید این مناطق مورد توجه ویژه قرار گیرند.

با توجه به خشکسالی های ۱۸ ساله و ایجاد بحران بی آبی در روستاها و مناطق مرزی و آبرسانی نیمی از روستاها با تانکر باید به مجتمع های آبرسانی در حال اجرا توجه ویژه شود و در تأمین اعتبار تسریع شود.

همچنین باید برای توسعه پایدار و انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی به صورت جدی پیگیری شود.

در منطقه سربیشه و نهبندان وضعیت قرمز است و این منطقه با وضعیت قرمز انسانی، معیشتی، زیست محیطی و امنیتی روبه رو است  و تمام خطوط قرمز بحران را رد کرده است.

همچنین بزودی ۲۶۰ کیلومتر مرز مشترک این منطقه با افغانستان خالی از سکنه می شود و با خالی شدن مرزها راهی هموار و بدون سکنه تا مرکز کشور برای داعشی ها و تروریست ها ایجاد خواهد شد که باید به جای تک تک مردم نیروی نظامی استخدام شود بنابراین باید برای ماندن آنان در مرز تلاش کنیم.

مسیر لوله کشی برای گازرسانی به این منطقه در حال اجرا است و همچنین انتقال آب از دشت خوشاب به سمت مسکونی و لانه در حال انجام است و چند روستا را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه آبرسانی بازارچه ماهیرود در حال انجام است یادآور شد: در بحث قنوات نیز قرارگاه پیشرفت و آبادانی در قنات ها خوب کار می کند و آستان قدس نیز در این راستا کمک می کند تا بتوان قنات ها را آبخیزداری دار کرد.

اکثر روستاهای مرزی استان در حال خالی شدن از سکنه هستند و برخی روستاها نیز به دلیل خشکسالی خالی از سکنه هستند.

در حال حاضر مردم در روستا به دلیل خشکسالی و کمبود آب تنها با یارانه زندگی می‌کنند و به دلیل خشکسالی باید برای دام‌های خود نیز آذوقه خریداری کنند.

در این راستا باید نگاه ویژه‌ ای به استان به خصوص روستاها و مناطق مرزی شود تا مشکلات آنان برطرف شود.

در این صورت می‌توانیم مردم این مناطق را که در امنیت کشور نقش مهمی دارند حمایت کنیم و از خالی شدن روستاهای مرزی جلوگیری کنیم.

امیدداریم با نگاه ویژه تمام مسئولان استانی وکشوری به شهرستانهای محروم این خطه از کشورمان شاهد پیشرفت وآبادانی باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.