وضعیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دومین‌سال برگزاری اش در شهر آفتاب به‌گونه ‌ی بود که سخنان وزیر را در اولین کنفرانس خبری‌اش تحت‌الشعاع خود قرار داد و او را به واکنش واداشت.

آیا زمان خداحافظی کتاب با «شهر آفتاب» فرا رسیده است؟

قدس آنلاین- وضعیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دومین‌سال برگزاری اش در شهر آفتاب به‌گونه ‌ی بود که سخنان وزیر را در اولین کنفرانس خبری‌اش تحت‌الشعاع خود قرار داد و او را به واکنش واداشت.  
سیدعباس صالحی در اولین نشست مطبوعاتی به عدم‌تعهد شهرداری‌ مبنی‌بر آماده‌سازی شهر آفتاب واکنش نشان داد و گفت: امسال نمایشگاه کتاب برای بار دوم بود که در شهر آفتاب برگزار می‌شد. در سال نخست کمبودهایی وجود داشت که به‌نظر می‌آمد با توجه به سرعت بالا در برگزاری، فرصت رفع نبوده است، اما امسال با گذشت یک‌سال، باز زیرساخت‌ها مناسب نبود.  
او چندی بعد در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار قدس، بر حرف‌های خود تأکید کرد و گفت که در این امر کاملاً جدی است.  

گفته‌های صالحی و انتقاداتش نشان از این دارد که آقای وزیر از نحوه برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب مخصوصاً در سال دوم اصلاً راضی نبوده است، اما آیا وزارت ارشاد گزینه ای برای جایگزینی دارد یا این نوع ادبیات صرفاً برای وارد کردن فشار به شهرداری درخصوص عمل به تعهداتش درخصوص آماده‌سازی شهرآفتاب است؟  

بعد از گفته‌های وزیر درخصوص عدم آماده‌سازی شهرآفتاب برای میزبانی از نمایشگاهی در حد و اندازه‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب، به‌سراغ ناشران رفتیم تا نظر آن‌ها را درخصوص میزان رضایتمندی‌شان از دو دوره برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب بپرسیم.

با آن‌که ناشران از امکانات شهرآفتاب در دومین‌سال برگزاری نمایشگاه کتاب احساس رضایت نمی‌کنند، اما آنچه برای آن‌ها اهمیت دارد، بُعد مصافت و فاصله شهرآفتاب از مرکز شهر است و تجهیز نشدن و نبود امکانات در مرحله بعدی قرار دارد.

سفر یک‌روزه به شهرآفتاب!

محسن بنی‌فاطمه مدیر نشر «نون» معتقد است شهرآفتاب به‌لحاظ ساختار و معماری به استانداردهای جهانی نزدیک است، اما به‌دلیل نبود امکانات حمل‌ونقل نتوانسته رضایت مردم را جلب کند و درحقیقت اگر مردم راضی نباشند، به نمایشگاه سر نمی‌زنند.

وی می‌گوید: وقتی نمایشگاه کتاب در مصلی بود، مردم دسترسی آسان‌تری به نمایشگاه داشتند و درطول ده‌روز چندین‌بار به نمایشگاه سر می‌زدند. با این‌که مصلی ساختار نمایشگاه را ندارد، اما به‌دلیل این‌که درمعرض دید مردم بود رضایتمندی تقریبی ناشران را هم در برگزاری نمایشگاه کتاب فراهم کرده بود. اما بُعد مسافت شهرآفتاب به‌گونه‌ای است که اگر کسی بخواهد برای بازدید نمایشگاه کتاب به شهرآفتاب برود، باید خودش را برای سفر یک‌روزه مهیا کند و برای آن‌روز برنامه‌ریزی دیگری نکند. همین مسئله باعث شده که اگر شهرداری بازهم شهرآفتاب را مهیا کند و امکانات آن را فراهم کند، ناشران تمایل چندانی به برگزاری نمایشگاه کتاب در این مکان نداشته باشند.  

نمایشگاه کتاب را به مرکز شهر برگردانید

مجید ضرغامی، ‌ مدیر و صاحب امتیاز انتشارات «سرزمین اهورایی» هم با برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب موافق نیست. این ناشر می‌گوید: در همه‌جای دنیا نمایشگاه کتاب را در مرکزشهر برگزار می‌کنند و کتاب را به رخ مردم می‌کشند تا حداقل زندگی مردمان کتاب‌زده امروز در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب درگیر کتاب و نمایشگاه کتاب شود، درحالی‌که مسئولان ما به بهانه ترافیک، کتاب را از وسط شهر به گورستان عمومی ‌شهر برده‌اند. این شاعر می‌گوید: اگر چندروز زندگی یومیه مردم تحت‌الشعاع ترافیک نمایشگاه کتاب قرار بگیرد، مسئله مهمی ‌نیست، اتفاقاً آقای وزیر باید نمایشگاه کتاب را به مرکزشهر برگرداند تا به بهانه نمایشگاه کتاب، زندگی مردم چندروزی درگیر کتاب شود، ضمن این‌که برای رهایی از معضل ترافیک در ایام نمایشگاه کتاب می‌توان از طرح‌های ترافیک و یا امکاناتی مثل پارکینگ‌های طبقاتی استفاده کرد.    

وی در ادامه می‌گوید: با توجه به این‌که نمایشگاه کتاب در ایام اردیبهشت و زمان بارش‌های فصلی برگزار می‌شود، از این‌منظر هم شهرآفتاب برای میزبانی از نمایشگاه کتاب تجهیز نشده است و به‌دلیل همین مسئله، امسال میزان بازدید مردم از سال گذشته هم کمتر بود.  

ضرغامی‌در پاسخ به این سؤال که چه‌مکانی مناسب میزبانی نمایشگاه کتاب است؟ می‌گوید: با توجه به این‌که مصلی در مرکزشهر قرار دارد، برای برگزاری نمایشگاه کتاب مناسب است، اما باید تجهیز شود، ضمن این‌که به‌هرحال نمایشگاه بین‌المللی هم با آن‌که سالن‌های مجزا دارد، اما با ایجاد پارتیشن و یک سالن بزرگ، مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب خواهد بود؛ چون برای ناشران آنچه در اولویت است، در دسترس بودن نمایشگاه کتاب است. وقتی نمایشگاه کتاب در مرکزشهر باشد، کتاب به چشم آدم‌هایی که درطول روز به روزمرگی‌هایشان می‌رسند می‌خورد و چه اتفاقی بهتر از این‌که کتاب حداقل در همین ده‌روز مقابل چشم ما باشد!

امکانات بهتر در مصلی

علاوه بر ناشران، یک کارشناس و فعال فرهنگی هم موافق برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به شیوه فعلی در شهر آفتاب نیست.

علی اکبر اشعری که در دوره‌های پیشین سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران بود معتقد است: نمایشگاه کتاب جزو نمایشگاه‌هایی است که مخاطب عام دارد و باید در مرکز شهر و جایی برگزار شود که در آن جا دسترسی به مراکز مختلف وجود داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: اتفاقاً با توجه به آماده بودن رواق‌های مصلی علاوه بر شبستان، این مکان به تدریج به فضای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تبدیل می‌شد اما به هر حال به دلیل توافقی که شهرداری با وزارت ارشاد در آن زمان انجام داد، قرار شد افتتاح شهر آفتاب با برگزاری نمایشگاه کتاب باشد که این اتفاق برای شهرداری با منافع زیادی همراه بود که اولین آن، افتتاحیه این مکان با مخاطب میلیونی نمایشگاه کتاب بود و البته این مکان با انجام اقداماتی به نمایشگاه دایمی کتاب تبدیل شود اما به دلیل دوری مسافت نتوانست انتظار ناشران و مردم را برآورده کند.  

اشعری در پاسخ به این پرسش که در صورت  پایبندی  شهرداری به تعهداتش، ارشاد برای برگزاری نمایشگاه کتاب چه مکانی در اختیار دارد، گفت: مصلای تهران یک مکان فرهنگی و تبلیغی است و از آنجا که نمایشگاه کتاب هم یک فعالیت فرهنگی است مکان مناسبی است که برای برگزاری نمایشگاه همیشه در اختیار ارشاد قرار دارد و وزارت ارشاد در صورتی که شهرداری به تعهداتش عمل نکند، از این حیث هیچ مشکلی ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.