بجنورد- رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی گفت: باید در خصوص آسیب‌های اجتماعی با نگاه واقع‌بینانه و با اولویت‌بندی این آسیب‌ها در جهت درمان آن تلاش کنیم.

آسیب‌های اجتماعی باید اولویت‌بندی شود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی و پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ آیت‌الله یعقوبی در شصتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی اظهار کرد: شناخت و اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی از ضروریات برای قدم برداشتن در جهت رفع این آسیب‌ها است.

وی افزود: باید با یک نگاه واقع‌بینانه و جمع‌آوری آمار دقیق نسبت به آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه، سیاست‌گذاری‌های مربوط به حوزه فرهنگ را انجام داد.

وی با تأکید بر رصد امور اجتماعی و شناسایی فضیلت‌ها و رذیلت‌های گسترش‌یافته در جامعه، عنوان کرد: مباحث آماری باید با بومی‌سازی انجام شود چراکه گاهی مدل‌های غربی برای فرهنگ ما جواب نمی‌دهد.

حجت الاسلام یعقوبی بابیان اینکه آمارهایی که در خصوص آسیب‌های اجتماعی بیان می‌شود نباید مایه یأس شود، افزود: باید هسته اندیشه‌ورز در این خصوص شکل بگیرد چراکه در غیر این صورت در مهار و پیشگیری از آسیب‌ها ناکام خواهیم بود.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی اظهار کرد: پراکندگی فعالیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی نتیجه نمی‌دهد و باید برای درمان آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکار برای اصلاح جامعه باید با تمرکز خود را بر روی اولویت‌ها قرار دهیم

اختصاص اعتبار برای انجام طرح‌های تحقیقاتی حوزه فرهنگ عمومی

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خراسان شمالی نیز گفت: باید برای اتخاذ سیاست‌گذاری در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی به طرح‌های دانشگاهی و تحقیقاتی توجه کرد و بر این اساس در مواردی که نیاز باشد، برای این طرح‌ها اعتبار اختصاص می‌یابد.

مجید پور عیسی بر ضرورت توجه به طرح‌های تحقیقاتی و دانشگاهی در جهت سیاست‌گذاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تأکید کرد.

وی با اشاره به پیمایش انجام‌شده در خصوص ارزش‌ها و نگرش‌های مردم خراسان شمالی گفت: اعتبار و پایایی این تحقیق و مدل‌ها و روش‌هایی که اتخاذشده درست است.

وی افزود: با تشکیل کمیته تخصصی و بررسی این کار تحقیقاتی می‌توان از برخی نتایج آن استفاده و مباحث مربوط به حوزه فرهنگ عمومی را عملیاتی و اجرایی کرد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه خراسان شمالی افزود: امروز با چالش‌هایی در مباحث فرهنگی و اجتماعی مواجه هستیم که عمده چالش‌ها زیرساختی نیست و رفع آن‌ها نیازمند سیاست‌گذاری‌های کارشناسانه است.

وی اظهار کرد: در جهت رفع این چالش‌ها، بخش‌هایی که احتیاج به طرح‌های تحقیقاتی دارد اعتبار می‌گذاریم تا در این زمینه کار شود و با بروز رسانی نتایج بتوانیم از آن در سیاست‌گذاری‌های حوزه فرهنگ عمومی استفاده کنیم

ضرورت حذف شکاف بین نسل ها با کار در حوزه فرهنگ عمومی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه با اشاره به وجود شکاف بین نسل اول و نسل چهارم گفت: این شکاف باید با کار در حوزه فرهنگ عمومی حذف شود چرا که اعتقادات جامعه در معرض ضعف قرار می گیرد.

مهرداد ابراهیمی با اشاره به نتایج به‌دست‌آمده از پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های مردم خراسان شمالی، عنوان کرد: آمار باید بومی سازی شود.

وی تصریح کرد: شکاف بین نسلی در جامعه امروز سبب تضعیف اعتقادات می شود و ما باید برای رفع این آسیب با کمک از مسائل فقهی تا آگاهی بخشی به نسل گذشته و امروز، این شکاف را در جامعه حذف کنیم.

ابراهیمی بابیان اینکه باید به آمارها برای تحکیم بنیان خانواده توجه جدی داشته باشیم، اظهار کرد: موج چهارم در جامعه امروز در راه است و مسئولان برای سالم ماندن استان از منظر اجتماعی و اعتقادی باید در جهت تقویت اعتماد، امید و اعتقاد گام بردارند.

وی همچنین  راه‌اندازی مرکز رصد اجتماعی به‌منظور شناسایی آسیب‌های اجتماعی و متعاقب آن ارائه راهکارها در جهت کاهش این آسیب‌ها را ضروری برشمرد.

آگاهی از ارزشها برای برنامه ریزی فرهنگی ضرورت دارد

همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی گفت: آگاهی از ارزشها و نگرش های جامعه برای برنامه ریزی فرهنگی ضرورت دارد.

حسین فرخنده با اشاره به پیمایش انجام‌شده در خصوص ارزش‌ها و نگرش ایرانیان و مقایسه آن با نتایج به‌دست‌آمده از نمونه آماری مردم خراسان شمالی گفت: : آگاهی از ارزشها و نگرش های جامعه برای برنامه ریزی فرهنگی ضرورت دارد.

وی افزود: باید از نتایج به‌دست‌آمده از بررسی این ارزش‌ها و نگرش‌ها در سیاست گذاری و تعیین خط‌مشی در حوزه فرهنگ استفاده کرد.

وی بابیان اینکه شناخت ارزش‌های جامعه و مطالعه بر روی کنش‌های فرهنگی باید در رصد شورای فرهنگ عمومی استان قرار بگیرد، از دستور کار قرار گرفتن این امر در خراسان شمالی خبر داد.

فرخنده گفت: طرح پیمایش ارزش‌ها و نگرش ایرانیان توسط پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات انجام شده که ناظر برش استانی آن بر عهده دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان می باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی در پایان جلسه با اشاره به دستور کار قرار گرفتن دوباره این پیمایش و نتایج آن در کارگروه مشورتی، راه‌اندازی مرکز رصد اجتماعی به‌منظور شناسایی آسیب‌های اجتماعی و متعاقب آن ارائه راهکارها در جهت کاهش این آسیب‌ها را از مصوبات جلسه برشمرد.

شایان ذکر است؛ گزارش برش استانی پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان توسط دکتر سامانیان عضو کارگروه علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی در این جلسه ارائه شد.

گفتنی است؛ شصتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی در محل دفتر آیت‌الله یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در استان و با حضور اعضای این شورا برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.