ساری- دسترسی به راه یکی از شاخصه های توسعه یافتگی جوامع بشمار می رود و هر منطقه ای که راه های مواصلاتی آن از زیرساخت های خوبی برخوردار باشند، اقتصادش پیشرفت های شگرفی خواهد داشت.

ساری – تاکام؛ کارگران همچنان مشغول بکارند

قدس آنلاین- گروه استانها- حسین احمدی: اما مازندران در راه توسعه خود، با دست اندازهای بزرگی مواجه بوده که یکی از چالش ها، نبود جاده های مناسب در این استان است.

از آزادراه فرتوت تهران – شمال که بگذریم، فیروزکوه، هراز و کندوان، از محورهای اصلی مازندران اند که سالهاست در حسرت روزهای آرام بوده و همچنان کارگران در آنجا مشغول بکارند.

جاده هایی ملی که با اعتبارات قطره چکانی راه به جایی نبرده اند و هر روز خبرهای فراوانی از ترافیک و تصادف در این محورها به گوش می رسد.

در کنار این مسیرهای شلوغ، جاده های کوچک تری هم هستند که به سرنوشت این محورهای استراتژیک مبتلا شده اند و پایان هفته های پرتردد را سپری و فرسوده تر می شوند.

«تاکام»، ناکام است

محور ساری – تاکام از این دست پروژه های نخ نمای راهسازی در مازندران است که ترافیک آزاردهنده اش را شمالی ها هرگز از خاطر نخواهند برد.

و اگر شما هم بخواهید به جنوب ساری بروید و از سد زیبای سلیمان تنگه و مناطق شگفت انگیز چهاردانگه و دودانگه دیدن کنید و مسافر سمنان و دامغان باشید، بی شک دچار ترافیک زجرآور این محور خواهید شد، ترافیکی که به روزمره تکراری مردمان این خطه تبدیل شده است.

بازدید چندباره مدیران وزارت راه و شهرسازی گره ای از این محورِ ترافیک خیز باز نکرده و رها شدن پروژه ساری – تاکام موجب شده تا مخاطرات این جاده بیشتر هم شود.

عرض کم راه، وجود پیچ های تند، نداشتن آبروهای مناسب هنگام بارندگی، رفت و آمد ادوات کشاورزی، تردد اهالی دو بخش چهاردانگه و دودانگه و عبور کامیون های شرکت سیمان کیاسر، دست به دست هم داده اند تا این محور استراتژیک به یکی از جاده های پُرخطر مازندران مبدل شود.

تعریض محور ساری – تاکام که از بهار سال ۸۹ کلید خورد، یک پروژه ملی بوده که با تزریق اعتبارات قطره ای، نمی توان به آینده آن چندان خوشبین بود.

۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در ۷ سال

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: پروژه ساری – تاکام در دو قطعه تعریف شده و هم اکنون از پیشرفت ۳۰ درصدی برخوردار است.

غلام عباس رستمی قطعه نخست پروژه از ساری تا انتهای هولار را ۱۳ کیلومتر ذکر و اظهار می کند: این قطعه با مشارکت شرکت های نیارش و توچال در دست اجرا بوده و ۶ کیلومتر آن، آبان ماه به بهره برداری می رسد.

وی از فعالیت سه ساله این پیمانکار خبر می دهد و یادآور می شود: بعلت تنگناهای مالی، زمان اجرای کار طولانی شده است.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران با بیان اینکه قطعه دوم این محور از هولار تا سه راهی تاکام، ۸ کیلومتر بوده و پیمانکارش چند روز گذشته انتخاب شد، اضافه می کند: اعتبار سال گذشته این پروژه ۲۰ میلیارد تومان بودهکه متاسفانه تنها ۳۰ درصد آن محقق شد.

رستمی اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه مذکور را ۶۰ میلیارد تومان ذکر و توضیح می دهد: متاسفانه تامین مصالح یکی از مشکلات اساسی این پروژه بوده و برای برداشت مصالح رودخانه ای با آب منطقه ای و مصالح کوهی با منابع طبیعی چالش داشتیم.

وی می افزاید: با واگذاری معدنی در «پرکوه» و مقداری برداشت از رودخانه، مشکل مصالح برطرف گردید.

تملک اراضی، اعتبارات را قورت می دهد

نماینده شرکت ساخت و توسعه در مازندران با اعلام اینکه ارزیابی املاک و تفاهم با مالکین زمانبر است، یادآور می شود: بعلت گرانی زمین در مازندران، ۲۰ درصد هزینه ساخت این محور در بخش تملک اراضی هزینه می گردد.

رستمی با اشاره به اینکه ۱۸ کیلومتر از مسیر، ارزیابی و خریداری شد، می گوید: آزادسازی ۲ کیلومتر از جاده در منطقه هولار مانده و با توجه به وقفی بودن بخشی از زمین ها کار سخت شده است. البته توافقاتی با اوقاف، مسولین محلی و مردم صورت گرفته و مشکلات مرتفع گردید.

وی با اعلام اینکه اگر واقع گرایانه نگاه کنیم همه پروژه های عمرانی کشور با تنگناهای مالی مواجه اند، خاطرنشان می کند: هم اکنون شرایط مهیا بوده و سرعت کار بیشتر گردید و اگر اعتبارات تزریق شود، این محور تا دوسال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

رستمی دیگر پروژه های ملی تحت نظر شرکت ساخت و توسعه در مازندران را محور سوادکوه، کمربندی های رویان و محمودآباد، نور و نوشهر، میدان هزارسنگر آمل، تقاطع های سمسکنده، سه راه جویبار و گارد جنگل ساری عنوان می کند و می گوید: مسولین محلی با طرح تقاطع گاردجنگل ساری موافق نبودند و در حال نهایی کردن طرح آن هستیم.

کمبود مصالح داریم

همچنین مدیر شرکت نیارش شمال که مجری قطعه اول محور ساری – تاکام است به خبرنگار ما می گوید: اجرای ۱۳ کیلومتر از این پروژه از ساری تا هولار بعهده ماست که تا ۴۵ روز دیگر، هشت و نیم کیلومتر آن از ساری تا صنایع چوب و کاغذ، به بهره برداری می رسد.

اسفندیار عشوری با اشاره به اینکه ۱۳۰۰ متر دیگر از این پروژه در منطقه سنگ بن و سلیم بهرام تا دو ماه و نیم آینده افتتاح خواهد شد، می افزاید: سه و نیم کیلومتر دیگر نیز ارزیابی و تملک شده تا کار راهسازی آن انجام پذیرد.

وی به مشکلات مالی پروژه اشاره و با اعلام اینکه اسناد خزانه سررسیدش یکساله است، یادآور می شود: هرزمان صورت وضعیت ارائه شود، بعد از یکسال اسناد پرداخت خواهد شد.

مجری قطعه اول محور ساری – تاکام، کمبود مصالح، ارزیابی، جابجایی تاسیسات و عدم تملک اراضی را از موانع سر راه پروژه مذکور می داند و اضافه می کند: تاکنون کمبود مصالح مرتفع نگردید و در این راستا هیچ معدنی واگذار نشد. اما مسولین قول دادند بزودی این مشکل را حل کنند.

عشوری با اشاره به اینکه ۶۰ نفر در کارگاه این پروژه مشغول بکارند، خاطرنشان می کند: پر تردد و ترافیکی بودن محور موجب شده کار راهسازی با وقفه مواجه و شتاب کار کم گردد.

دولت کارش را درست انجام نمی دهد

هفته گذشته، معاونین وزارت راه و شهرسازی به همراه اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه ها و تاسیسات مازندران از جمله فرودگاه ساری، جاده گهرباران و محور ساری – تاکام بازدید و در روند اجرایی این پروژه ها قرار گرفتند.

در حاشیه این بازدید، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی، محور ساری – تاکام را یکی از مبادی ورودی به سمنان، دامغان، تهران و خراسان می داند و می گوید: کریدور شمال به جنوب از این محور عبور می کند و برای رسیدن به بندر امیرآباد باید از اینجا گذشت.

محمد دامادی با اشاره به اینکه این محور، محل عبور صنایعی همچون چوب و کاغذ، چوب فریم، سیمان کیاسر، شهرک صنعتی، مردم و کشاورزان منطقه بوده و از قدمت ۲۷ ساله برخوردار است، می افزاید: با توجه با پیگیری های مکرر و بحث هایی که در کمیسیون عمران مجلس صورت گرفت، این بازدید اتفاق افتاد.

وی با اعلام اینکه تکمیل محور ساری - تاکام به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است، یادآور می شود: پیمانکار فاز دوم پروژه انتخاب و تا دوهفته آینده، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۱۲ کیلومتر دیگر از محور مانده است، می گوید: این پروژه به مطالبه کمیسیون عمران تبدیل شده است.

دامادی با تاکید بر اینکه دولت باید کارش را بموقع و درست انجام دهد، اضافه می کند: وقتی دولت کارش را انجام نمی دهد باید در قالب سوال، تذکر و استیضاح، ردیف اعتباری پروژه ها را افزایش داد.

در انتهای کریدور شمال به جنوب تاخیر داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی در این بازدید به خبرنگاران می گوید: در ابتدای دولت یازدهم، ساماندهی محورهای منتهی به استان های شمالی در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه پیشرفت های خوبی را شاهد بودیم.

خیرالله خادمی با اشاره به اینکه در سال سال گذشته ۲۰ درصد اعتبارات عمرانی معادل یکهزار میلیارد تومان در محورهای منتهی به استان های شمالی کشور هزینه شده است، می افزاید: از این میان، ۶۰۰ میلیارد تومان در آزادراه تهران – شمال، ۱۰۰ میلیارد تومان در محور فیروزکوه و ۱۲۰ میلیارد تومان در محور هراز هزینه گردید.

وی با اعلام اینکه ساماندهی های صورت گرفته بی سابقه است، خاطرنشان کرد: اگر انتظار داشته باشیم همه محورها با این حجم عملیات گسترده در زمان کوتاه به پایان برسند، عملی نیست اما برای همه پروژه ها برنامه داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در استان مازندران، تراکم و ترافیک بالاست و مردم کل کشور از این محورها استفاده می کنند، در رابطه با محور ساری – تاکام می گوید: در انتهای کریدور شمال به جنوب که بندر امیرآباد را به بندر امام متصل می کند، دچار تاخیر هستیم و درصددیم با تدبیری که با همکاری مسولین استان صورت می گیرد، از طریق اسناد خزانه، مشکل را حل کنیم.

خادمی یادآور می شود: در سال گذشته گره های موجود در کنارگذرهای ساری، بابل و چالوس مرتفع گردید و ترافیک مناطق موردنظر کاهش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.