تبریز- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر هدف از بازدید نمایندگان سازمان یونسکو از جنگل‌های ارسباران را ارزیابی مدیریت کلان و منطقه و پذیرش جوامع محلی عنوان کرد و گفت: ۵۷ هزار هکتار از جنگل‌های ارسباران ثبت جهانی می‌شود.

نمایندگان یونسکو برای ثبت جهانی ۵۷ هزار هکتار از جنگل‌های ارسباران به ایران سفر می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، کیومرث کریمی با اشاره به اینکه دو سال بر روی پرونده ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران کار و ایرادتی که گرفته‌ شده بود را برطرف کرده‌ایم اظهار کرد: پرونده جنگل‌های ارسباران از نظر فنی تأیید شده است و هفته آینده که نمایندگان سازمان یونسکو به این منطقه سفر و از جنگل‌ها بازدید می‌کنند.

وی هدف از بازدید نمایندگان سازمان یونسکو از جنگل‌های ارسباران را ارزیابی مدیریت کلان و منطقه و پذیرش جوامع محلی عنوان کرد، افزود: نمایندگان یونسکو همچنین در این بازدید نحوه مدیریت جنگل‌ها و یا اینکه اگر اتفاقی هم رخ دهد مسئولان منطقه قادر به مدیریت آن خواهند بود یا خیر، بازدیدها نیز بر همین اساس خواهد بود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر با اشاره به اینکه بر اساس گزارش نمایندگان، در سازمان یونسکو به ثبت جهانی شده جنگل‌های ارسباران رأی خواهند داد، ادامه داد: جلسه‌ای با نماینده مجلس، فرماندار و رؤسای ادارات مرتبط، بازدید از جنگل‌ها و منطق حفاظت‌شده و نظرخواهی از روستائیان ساکن در جنگل‌ها از برنامه‌های سه‌روزه نمایندگان یونسکو در بازدید از جنگل‌های ارسباران خواهد بود.

کریمی اضافه کرد: منطقه حفاظت‌شده در جنگل‌های ارسباران ۸۰ هزار و ۴۲۷ هکتار است و از کل منطقه حفاظت‌شده ۵۷ هزار هکتار به ثبت جهانی می‌رسد که این منطقه کاندیدای ثبت جهانی در بین شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین قرار دارد در حالی که شهرستان‌های هوراند و ورزقان دارای جنگل هستند ولی در آینده و در صورت برخورداری از آیتم‌های تعریف‌شده می‌توانند به هسته مرکزی جنگل‌های ارسباران اضافه شوند.

وی با بیان اینکه بازدید نمایندگان یونسکو از جنگل‌های ارسباران سه روز به طول خواهد انجامید، گفت: بازدید نمایندگان ضمن ارزیابی و بازدید از جنگل‌ها در پایان جلسه‌ای با مسئولان شهرستان‌های کلیبر و خداآفرین خواهند داشت که احتمالاً نظرشان را اعلام کنند و احتمال دارد هم اعلام کنند و اگر ایرادتی هم وجود داشت برای برطرف کردن آن به ما زمان می‌دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان کلیبر بیان کرد: در داخل محدوده‌ای که به‌عنوان کاندیدای ثبت جهانی انتخاب‌شده در آن محدوده ۴۷ روستا وجود دارد و در داخل این محدوده چندین منطقه شاخص وجود دارد که احتمالاً نمایندگان یونسکو از این مناطق نیز بازدید می‌کنند.

کریمی با تأکید بر اینکه یک هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی تاکنون در جنگل‌های ارسباران شناسایی‌شده است، بیان کرد: در بین گونه‌های گیاهی شناسایی‌شده در جنگل‌های ارسباران احتمالاً تنها ۵۲ گونه گیاهی خاص وجود دارد که مختص به این منطقه است و می‌توان گفت که به خاطر همین ‌گونه‌های گیاهی خاص ثبت جهانی می‌شود این‌که گفته شود دلیل ثبت جهانی به خاطر جنگل و طبیعت بکر است این‌طور نیست.

وی در پایان تأکید کرد: در جنوبی‌ترین نقطه نیم‌کره شمالی، سیاه خروس تنها در جنگل‌های ارسباران وجود دارد و وجود سیاه خروس این منطقه را به داشتن گونه جانوری شاخص معروف می‌کند و وجود شاخص‌های متعدد در زمینه گونه‌های گیاهی و جانوری موجب شده تا بخشی از مناطق حفاظت‌شده جنگل‌های ارسباران کاندیدای ثبت جهانی شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.