گلستان- روستای زیارت یکی از روستاهای تاریخی در استان گلستان است که در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۵۰۳ ثبت‌شده است.

ویلاهای مدرن چهره تاریخی روستاها را می‌خراشد

قدس آنلاین-گروه استان ها: روستای زیبای زیارت از شمال به نهارخوران و ارتفاعات بند سر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود اما مدتی است که ساخت‌وسازهای غیرمجاز و ویلاهای رنگارنگ چهره این روستای تاریخی را خدشه‌دار و اذهان روستائیان را مکدر کرده است.
گفتنی است بنا بر استناد اداره امور اراضی گلستان در روستای زیارت بیش از ۱۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته‌شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آن‌ها به قبل از دهه ۷۰ شمسی برمی‌گردد.
روستای زیارت دارای ۹۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین‌ها از شیب ۱۲ تا ۱۵ درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک ممانعت شود این در حالی است که بسیاری از اقشار مرفه باغ‌ها را به ویلاهای شخصی تبدیل کرده و توجهی به این تخریب ندارند.

روستای زیارت با آب‌وهوای معتدل جنگلی یکی از مناطق ویژه گردشگری و جزء ۱۰ روستای دارای بافت باارزش تاریخی کشورمان محسوب می‌شود که بیم آن می‌رود با رشد بی‌رویه ساخت‌وسازهای غیرمجاز به یک منطقه کاشانه‌ای بی‌قواره و تهی از فضای سبز تبدیل شود.

مسئولان کوتاه آمده‌اند

دادستان گرگان مقصران اصلی ساخت‌وسازهای غیرمجاز در روستای زیارت را شماری از مسئولان ذی‌ربط قبلی و بعضاً کنونی می‌داند و بیان می‌کند: این مسئولان به دلایل مختلف در مباحث مختلف به‌ویژه نظارت و اجرای قانون کوتاه آمده‌اند.در روستای زیارت ۶ هزار واحد مسکونی غیرقانونی ساخته‌شده است که اکنون پرونده‌های آن روی دست دستگاه قضایی قرارگرفته و باید طبق قانون با آن برخورد شود

حجت‌الاسلام سید مصطفی حقی بدون نام بردن از مسئول یا دستگاه خاص می‌افزاید: در روستای زیارت ۶ هزار واحد مسکونی غیرقانونی ساخته‌شده است که اکنون پرونده‌های آن روی دست دستگاه قضایی قرارگرفته و باید طبق قانون با آن برخورد شود.

وی بابیان اینکه دستگاه قضایی به وظیفه خود در برخورد با ساخت‌های غیرمجاز طبق قانون عمل می‌کند ادامه می‌دهد: برای واحدهای مسکونی غیرمجاز در زیارت به‌مرور پرونده تشکیل و حکم قلع‌وقمع صادر می‌شود که هم‌اینک هم تعدادی از پرونده‌ها در نوبت اجرای احکام قرار دارد.

حقی بابیان اینکه به‌تازگی حکم تخریب برای ۱۲ واحد مسکونی اجراشده است، افزود: کمبود امکانات در اجرای حکم تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز یکی از مشکلات است ضمن اینکه برای اجرای احکام در این منطقه سخت گذر نیاز مبرم به تجهیزات نیمه سنگین و سنگین نظیر پیکور، لودر و کامیون وجود دارد.

دادستان گرگان می‌گوید: کمترین اعتبار لازم برای اجرای حکم تخریب هر واحد مسکونی غیرمجاز در زیارت ۲۰۰ میلیون ریال است بنابراین بحث پیشگیری مقدم بر همه‌چیز است.

مسئولان شعار می‌دهند

به گفته وی مسئولان ذی‌ربط در تهران به‌جای همراهی با بخش‌های شهرستانی در شتاب دادن به برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز تنها شعار می‌دهند و امکانات موردنیاز را در اختیار دستگاه‌ها قرار نمی‌دهند.

حجت‌الاسلام حقی همچنین با یادآوری نواقص قانونی به‌ویژه تصویب قانونی جدید در مجلس شورای اسلامی مبنی بر اعطای مجوز واگذاری انشعاب برق به واحدهای مسکونی غیرمجاز انتقاد کرد و افزود: ضرورت دارد این قانون اصلاح و جلو اجرای آن گرفته شود زیرا تمام پیگیری‌ها در برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز را بی‌اثر خواهد کرد.

تصرف ۸ هکتار زمین

مدیرکل منابع طبیعی گلستان نیز با اشاره به اینکه ۸ هکتار از زمین‌های دولتی در روستای زیارت گرگان به‌صورت غیرقانونی از سوی برخی افراد فرصت‌طلب طی یک دهه قبل تصرف‌شده است اظهار می‌کند: در حال حاضر پرونده‌های این زمین‌ها در حال پیگیری قضایی است.

ابوطالب قزلسفلو اظهار می‌کند: جدیت پیگیری و نظارت گشت‌های ویژه منابع طبیعی در منطقه زیارت گرگان در سال‌های اخیر دوچندان شده به‌طوری‌که چندی پیش دو تن از قربانان منطقه توسط افراد ناشناس مورد ضرب و شتم قرارگرفته و راهی بیمارستان شدند.

چهره نامتعارف

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان نیز که مسئولیت کمیته پیشگیری و مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز در استان گلستان را بر عهده دارد می‌گوید: بی‌توجهی دستگاه‌های ذی‌ربط به مسئله ساخت‌وساز در روستای زیارت باعث شده که وضعیت این منطقه تلفیقی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیرمتعارف باشد و بافت تاریخی و گردشگری آن آسیب ببیند.

رضا مروتی می‌افزاید: هدف اصلی فعالیت‌ها در روستای زیارت احیای وضع سابق آن به‌عنوان روستای هدف گردشگری است و راهکار نهایی برای مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه برخورد جدی قانونی و قضایی است.

به گفته وی؛ حریم رودخانه‌ها و اراضی و حتی حاشیه‌ها در این ساخت‌وسازهای غیرمجاز رعایت نشده که این علاوه بر آسیب به فضای گردشگری باعث به خطر افتادن سلامت و امنیت اهالی منطقه شده است.

مروتی ابراز می‌کند: ازآنجاکه روستای زیارت در محدوده شهر گرگان قرارگرفته شهرداری نیز مسئولیت حفظ و حراست از بافت تاریخی و گردشگری روستا را بر عهده دارد و باید مانع ساخت‌وسازهای جدید شود که این مهم نیازمند جدیت بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.