زاهدان- هرروز خبر تازه‌ای از بیماری تب کریمه کنگو می‌رسد بیماری که یک عفونت ویروسی است و در گروه تب‌های خونریزی دهنده به شمار می‌رود.ز

«تب کریمه کنگو» در سیستان و بلوچستان پائین نمی‌آید

قدس آنلاین-گروه استان ها: حالا گزارش‌ها حکایت از افزایش موارد ابتلا به این بیماری دارد. قربانیان اغلب، قصابان و دامداران هستند، همان کسانی که به‌گونه‌ای با ذبح دام در ارتباطند و نخستین گزینه‌ها برای ابتلا به این بیماری هستند.

سیستان و بلوچستان به دلیل ورود دام‌های قاچاق از کشور پاکستان و افغانستان نوک پیکان آلودگی را به سمت خود نشانه گرفته است و تاکنون جان بسیاری از شهروندانش به دلیل ابتلا به این بیماری و البته بی‌توجهی به نکات بهداشتی گرفته‌شده است.

ابتدای امسال خرابی دستگاه پیش سردکننده کشتارگاه موجب شد تا تعدادی از کارگران به دلیل بسته‌بندی گوشت‌های آلوده به این بیماری مبتلا شوند.

باوجوداینکه بیمارستان بوعلی زاهدان به‌عنوان مرکز و آزمایشگاه مرجع تشخیص این بیماری تعیین‌شده است اما متأسفانه به‌رغم قول‌های مسئولان اما هنوز تجهیزات لازم به این آزمایشگاه تحویل نشده است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان ابتدای سال جاری در بازدید از این آزمایشگاه مرکز قول داد  به‌زودی تجهیزات آن ارسال می‌شود و نیروهای آن نیز توسط موسسه پاستوراموزش های لازم را فرامی‌گیرند.

تب کنگو جان می‌گیرد

در همین رابطه مهدی حسینی مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان با اشاره به ابتلای ۴۳ نفر به بیماری تب کریمه کنگو در ۶ماه نخست امسال اظهار کرد: از این تعداد یک نفر فوت شد که علت فوت آن به دلیل بیماری گوارشی بود که دارو جذب بدن وی نمی‌شد و این موضوع را به پزشک اطلاع نداده بودند.

سیستان و بلوچستان به دلیل ورود دام های قاچاق از کشور پاکستان و افغانستان نوک پیکان آلودگی و ابتلا به تب کریمه کنگو را به سمت خود نشانه گرفته استوی گروه‌های در معرض خطر این بیماری را دامداران، چوب‌داران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران، بهیاران و کارکنان بیمارستان و کارکنان رستوران‌ها و کبابی‌ها عنوان کرد و گفت: این افراد باید نکات بهداشتی را جدی گرفته همچنین شهروندان باید گوشت دام را قبل از تکه‌تکه کردن به مدت ۱۲تا ۲۴ ساعت در قسمت پایین یخچال (دمای چهار درجه) قرار دهند تا سرما باعث نابودی ویروس احتمالی تب کنگو شود که برای جگر این زمان ۴۸ تا ۷۲ ساعت است و سپس آن را خرد کنند.

وی مهم‌ترین راه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو را مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام به‌ویژه در فصل فعالیت کنه‌ها در دام‌پروری‌ها و دامداری‌های سنتی که زیستگاه اصلی کنه محسوب می‌شوند، جمع‌آوری کود و فضولات دامی و خارج کردن از دامداری، سم‌پاشی جایگاه دام و بدن دام‌ها به‌ویژه در فصول رشد کنه‌ها، جدا نگاه‌داشتن جایگاه دام از محل زندگی و خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام عنوان کرد.

الزام در رعایت بهداشت

وی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام و اجتناب از خوردن گوشت، جگر خام و نیم پخته، پرهیز از کشتار دام در محل‌های غیرمجاز و تهیه گوشت موردنیاز از محل‌های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، رعایت روش‌های حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوانات نظیر پوشیدن لباس بلند، دستکش، چکمه، ماسک و عینک از دیگر راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: بیماری تب کریمه کنگو در ٣٠‌درصد موارد حتی با اقدامات درمانی با مرگ‌ومیر مواجه بوده و کشنده است.

وی افزود: این بیماری درمان دارد و داروی آن در کشور موجود است. چنانچه زود تشخیص داده شود، قابل‌درمان است.

حسینی عنوان کرد: درواقع رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

خطر گوشت‌های نامعتبر

وی به بانوان خانه‌دار هم توصیه می‌کند: «چنانچه گوشت از منبع نامطمئن تهیه شود، احتمال ابتلا به بیماری افزایش پیدا می‌کند. ذبح کنار خیابانی و خرید آن؛ خطرناک است. این گوشت‌ها مورد تأیید سازمان دامپزشکی نبوده و ممکن است آلوده باشد بنابراین گوشت مورد تأیید سازمان دامپزشکی و مراکز معتبر مشکلی ندارد.

وی یادآور شد: این بیماری از طریق گوشت پخته‌شده انتقال پیدا نمی‌کند. و لذا خوردن راه انتقال بیماری نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.