بوشهر- وجود زیستگاه و اقلیم مناسب در بوشهر و همچنین تنوع زیستی موجب شده تا بیش از ۱۲۰ گونه پرنده در این استان شناسایی شوند که باارزش‌ترین آن‌ها را پرندگان شکاری تشکیل می‌دهند.

«میهمان کشی» رسم میزبانی صیادان غیر قانونی

قدس آنلاین-گروه استان ها: بابک رحیمیان: وجود زیستگاه طبیعی در بوشهر علاوه بر اینکه برای پرندگان بااهمیت جلوه می‌کند از آن‌طرف بسیاری از سودجویان و شکارچیان را نیز بر آن داشته است تا تور خود را برای صید به بهای از بین رفتن محیط‌زیست پهن کنند.

مرز ساحلی گسترده استان بوشهر به طول ۹۰۰ کیلومتر و مبادی خروجی و اسکله‌های متعدد، همواره این استان را یکی از گزینه‌های مسیر قاچاق پرندگان تبدیل کرده است.

گفتنی است موقعیت این استان در زیست انواع پرندگان شکاری بسیار اهمیت داشته و در رأس پرندگان شکاری که در استان بوشهر زیست می‌کنند به خانواده شاهین‌ها می‌توان اشاره داشت.

گونه‌های شاهین، بحری و بالابان شاخص آن‌ها هستند و بیشتر تراکم حضور آن‌ها در فصل پاییز است.

مساحت مناطق حفاظت‌شده استان بوشهر ۱۶۷ هزار هکتار است که ۶.۵ درصد از سطح استان را پوشش می‌دهد و زیستگاه انواع پرندگان و جانوران است.

بوشهر مقصد شکار و شکارچی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر در این رابطه ابراز می‌کند: متأسفانه شکارچیان با روش‌های خطرناک زنده گیری

اقدام به صید پرندگان می‌کنند که برای این موجودات بسیار آسیب‌زاست.

۲۵ گونه پرنده شکاری مهاجر به استان بوشهر با هدف زادآوری در زیستگاه های این استان حضور پیدا می کنند که متاسفانه هدف بسیاری از شکارچیان غیر مجاز قرار می گیرندحسین دلشب یادآور می‌شود: این روش‌های خطرناک زنده گیری می‌تواند منجر به قطع انگشت پرندگان شکاری، یا عفونت حاد به علت دوختن چشم آن‌ها شود و حتی رهاسازی و بازگشت این پرندگان به طبیعت را با مخاطراتی روبرو کند.

وی می‌افزاید: ایران به دلیل تنوع اقلیمی و زیستگاهی یکی از مناطق بسیار مناسب برای مهاجرت این پرندگان است که به نظر می‌رسد بیشتر از سمت کشورهای همسایه شمالی و توندرای سیبری به این سمت مهاجرت دارند.

وی یادآور می‌شود: همین موضوع باعث شده که ایران در مرکز توجه پژوهشگران و محققان این حوزه و سوءاستفاده کنندگان برای مقاصد قوش بازی و دست‌آموز کردن غیرمجاز پرندگان شکاری باشد.

وی ابراز می‌کند: همه‌ساله از ابتدای شهریورماه، مهاجرت پرندگان شکاری به ایران آغاز می‌شود و استان‌های جنوبی کشور ازجمله بوشهر نیز مقصد اصلی این پرندگان هستند.

وی اضافه می‌کند: حداقل ۲۵ گونه پرنده شکاری مهاجر به این استان بوشهر می‌آیند که برخی از آن‌ها در زیستگاه‌های استان زادآوری می‌کنند.

دلشب ادامه می‌دهد: پرندگان شکاری در چرخه حیات جانوری، یکی از اجزای اصلی محسوب می‌شوند و با توجه به آنکه در رأس یکی از هرم‌های غذایی چرخه طبیعت قرار گرفتند حضور آن‌ها در کنترل حشرات مضر و جوندگان بسیار مؤثر است لذا حذف این پرندگان از گردونه حیات، تهدیدی جدی است و باعث اختلال در اکوسیستم‌های طبیعی وابسته به آن‌ها خواهد شد.

خطر انقراض

دلشب می‌گوید: پرندگان شکاری روز فعال از راسته شاهین‌سانان که بیشتر هدف افراد سودجو هستند شامل دلیجه معمولی، دلیجه کوچک، ترم تای، لیل، بالابان، بحری و شاهین است که از میان این‌گونه ها بالابان، بحری و شاهین از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض کنوانسیون سایتیس هستند.

وی می‌افزاید: با خروج سالانه تعدادی از این پرندگان مهاجر از گردونه حیات، آن‌ها با جمعیتی کمتر به زیستگاه‌های اصلی خود بازمی‌گردند.

جریمه‌های میلیونی

وی ادامه می‌دهد: برای افزایش ریسک قاچاق جریمه‌های زنده گیری و قاچاق این پرندگان افزایش قابل‌توجهی یافته است اما بااین‌وجود انگیزه و سود بسیاری برای صید این پرندگان وجود دارد.

وی می‌گوید:  با افزایش میزان جرائم ضرر و زیان به حیات‌وحش از ۲ سال گذشته، جریمه زنده گیری و صید یک بهله دلیجه به ۲۰۰ میلیون ریال و جریمه زنده گیری و صید هر بهله شاهین، بحری و بالابان به ۶۰۰ میلیون ریال افزایش‌یافته است.

وی اظهار می‌کند: در صورت مشاهده و دستگیری متخلفان علاوه بر جریمه نقدی جرائم کیفری و پیگرد قانونی نیز مشمول حال این افراد می‌شود.

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر نیروی انتظامی، گمرک، مرزبانی و واحدهای گشت دریایی سپاه پاسداران بوشهر تعامل و همکاری مناسبی با اداره کل حفاظت محیط‌زیست دارند و با حساسیت نیروهای این دستگاه‌ها در بازدید از گلوگاه‌ها، اسکله‌ها و دیگر مناطق احتمالی تردد قاچاقچیان، ریسک اقدام به تخلف بالاتر رفته است.

صید به روش کوخه نشینی

دلشب از کوخه نشینی به‌عنوان روشی برای صید پرندگان شکاری یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: کوخه که در اصطلاح محلی در استان بوشهر به آن ˈکوختˈ گفته می‌شود، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به‌صورت قوسی شکل با سوراخ‌هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می‌شود.

وی توضیح می‌دهد: درجلوی کوخه سه رشته تور پهن می‌شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن در این گودال و طعمه قرار دادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده و درنهایت پرنده گرفتار در تور را صید می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.