مشهد- افزایش ۱۰ درصدی برخی اقلام پرمصرف حبوبات در ماه محرم موجب شده است تا این مواد مصرفی نیز به دلیل نبود همخوانی بین دخل و خرج خانواده ها از سفره ها کناره بگیرد.

حبوبات همراه با مرغ از سفره مردم پر کشید

قدس آنلاین-گروه استان ها-فاطمه معتمدی: همه ساله مصرف اقلامی مانند حبوبات، برنج، چای، شکر، ادویه جات و روغن همزمان با ماه محرم و صفر به دلیل نذور مردم و برپایی مجالس عزادارای سالار شهیدان افزایش می‌یابد.

معمولاً این اقلام در مشهد به دلیل افزایش پخت شله و حلیم از مصرف بالایی برخوردار است.

افزایش ۱۰ درصدی

متصدی یک فروشگاه عمده فروشی در یکی از مراکز اصلی عرضه حبوبات و خواربار در مشهد با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی برخی اقلام پرمصرف حبوبات در ماه محرم گفت: نرخ لوبیاچیتی، رشتی، قرمز، لپه و نخود به طور میانگین ۱۰ درصد افزایش یافته است و در این بین ادویه جات نیز بخصوص فلفل سیاه در هر کیلو تا بیش از ۲۰۰۰ تومان گران‌تر شده است.

وی با بیان اینکه این تغییرات قیمتی به دلیل فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر و افزایش نذور مردمی رخ داده است، گفت: هم اکنون فلفل سیاه که عمدتاً از هند وارد می‌شود در بازار بین ۲۵ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. ضمن اینکه زردچوبه نیز در هر کیلو دو تا ۳۰۰۰ تومان گران‌تر شده است.

وی با بیان اینکه احتمال می‌رود، همین وضعیت برای حبوبات تا پایان ماه صفر ادامه داشته باشد و از کاهش قیمتی خبری نباشد، اضافه کرد: البته احتمال کاهش قیمت را می‌توان برای ادویه جات انتظار داشت.

وی قیمت هر کیلو لوبیا قرمز را ۷۹۵۰، لپه،۷۸۰۰، لوبیا رشتی ۱۰۱۰۰و عدس را ۵۶۵۰ تومان اعلام کرد و گفت: برنج پاکستانی نیز در هر کیسه دو تا ۳۰۰۰ تومان گران شده است و اکنون با کف قیمتی هر کیسه ۱۰ کیلویی برنج ۵۲ تا ۷۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه شکر و نبات هم افزایش قیمت جزئی و در حد ۱۰ تومان داشته است، گفت:در مقابل، چای و روغن هیچ تغییر قیمتی نداشته است.

افزایش برای خرده فروشی

متصدی فروشگاه دیگر که مدعی است اقلام حبوبات را کلی و در تناژ بالا از چند ماه قبل از ماه محرم خریداری کرده است و به همین دلیل افزایش قیمتی در ماه محرم نداشته است،گفت:این افزایش قیمت را فروشگاه‌هایی تجربه کرده‌اند که خرید و فروش آنان در سطح خرد است.

وی قیمت لوبیاقرمز را ۸۵۰۰، عدس ۶، لوبیا رشتی ۹۵۰۰، لپه ۸، نخود۷۵۰۰، و نخود کرمانشاهی را ۸۵۰۰ تومان اعلام کرد.

وی دلیل اختلاف قیمت در اقلام حبوبات از یک فروشگاه تا فروشگاه دیگر را که مورد انتقاد مردم است، عواملی مانند قیمت در زمان خرید،درجه کیفیت و وارداتی و یا تولید داخلی بودن دانست.

تغییرات قیمیت از دو ماه قبل

فروشنده یک فروشگاه خرده فروشی نیز با اشاره به افزایش به طور میانگین ۱۰ درصدی قیمت حبوبات گفت: از دو ماه گذشته، نرخ برخی از اقلام حبوبات گران شد که البته دلیل آن هم تغییرات فصل بوده است و جدیداً هیچ تغییر قیمتی ایجاد نشده است.

افت قدرت خرید مردم

وی با بیان اینکه قیمت چای نیز طی سه ماه اخیر افزایش ۱۵ تا حدود ۲۰ درصدی داشته است، گفت: آنچه مسلم است، اینکه بازار خواربار در حوزه هایی مانند حبوبات راکد بوده و قدرت خرید مردم از ۱۰۰ به ۲۰ کاهش یافته است.

وی ادامه داد:در مقایسه با ماه محرم سال گذشته، امسال ۳۰ درصد قدرت خرید مردم کاهش یافته است و اگر مثلاً در سال گذشته، فروش ما در بخش حبوبات و ادویه جات برای تهیه ۲۰۰ دیگ نذری بود، امسال این تعداد به ۳۰ دیگ رسیده است.

وی گفت:پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری بازار فروش حبوبات و خواروبار ۳۰ درصد دیگر کاهش یابد.

کاهش ۱۰ درصدی فروش

مسئول یک فروشگاه خرده فروشی در سطح شهر نیز گفت: فروش حبوبات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته، کاهش ۱۰ درصدی داشته است. ضمن اینکه میزان و حجم خرید نیز کم شده است به طوری که قبلاً اگر به عنوان مثال سه تا چهار کیلو لوبیا خریداری می‌کردند، اکنون این خرید به یک و یا حتی نیم کیلو رسیده است. بنابراین بازار حبوبات رونقی ندارد. حتی ماه محرم نیز نتوانسته آن طور که انتظار می‌رفت به این بازار رونق دهد چرا که نذور مردمی هم به دلیل افت قدرت خرید به طور قابل محسوسی نسبت به گذشته، کاهش یافته است.

کسادی بازار

مغازه دار دیگری که از کسادی بازار بشدت گلایه داشت،گفـت:اکنون که ساعت حدود ۱۱ ظهر است، حتی یک فروش جرئی هم نداشتم.

وی با عصبانیت درباره تغییرات قیمتی حبوبات به دلیل افزایش مصرف در ماه محرم و صفر به خاطر نذور مردمی افزود:همه چیز گران شده از لوبیا چیتی بگیر تا روغن و چای و شکر.درست از ماه رمضان این گرانی شروع شده است.

وی با اشاره به گران شدن قیمت برنج پاکستانی و ایرانی گفت:سال گذشته، قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۸۵۰۰ بود، اما حالا همان برنج را باید به نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ خرید که البته با احتساب سود خرده فروشی مردم توان خرید ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.