هر چند که رویای تمام انسان‌ها جهانی پر از صلح است؛ اما کم نیستند افرادی که با زیر پا گذاشتن هنجارها و رسوم، چهره جامعه را خاکستری می‌کنند. افرادی که حضور آن‌ها زیان‌هایی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... بر پیکر جامعه وارد می‌کند.

میزان مشارکت مردم با پلیس افزایش پیدا کرده است

قدس آنلاین- هر چند که رویای تمام انسان‌ها جهانی پر از صلح است؛ اما کم نیستند افرادی که با زیر پا گذاشتن هنجارها و رسوم، چهره جامعه را خاکستری می‌کنند. افرادی که حضور آن‌ها زیان‌هایی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... بر پیکر جامعه وارد می‌کند. «نیروی انتظامی» نیاز رسیدن به یک جامعه آرمانی است؛ چرا که با اقتدار در برابر اخلالگران نظم و امنیت ایستاده و برای جامعه آرامش هدیه می‌آورد.

پلیس‌ها، در معرض آسیب‌های جسمی و روحی

جانشین رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به اینکه کار سبزقامتان نیروی انتظامی، کاری بسیار دشوار است به خبرنگار ما می‌گوید: مردم مشاهده می‌کنند که همکاران ما در شرایط سخت زمستانی در گردنه‌ها حضور دارند. در جاده‌های استان‌های گرمسیر، نیروهای پلیس مشغول به خدمت هستند. علاوه بر آن در تمام ایام سال، نیروهای پلیس برای سامان رساندن به ترافیک حضور دارند.

سردار موسی امیری اضافه می‌کند: مهم‌ترین مشکل وارد شده به این نیروها، آسیب‌های جسمانی به خاطر ایستادن‌های مداوم و فشار به اندام است. در کلان شهرها به دلیل اینکه نیروهای پلیس در معرض هوای آلوده قرار دارند، آسیب زیادی متحمل می‌شوند. بیماری‌های مرتبط با این آلودگی‌ها، تا چندی قبل که در بنزین‌ها، آزبست استفاده می‌شد، بیشتر دیده می‌شد. علاوه بر آن آلودگی‌های صوتی، آستانه تحملشان را پایین آورده و آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

وی با بیان نتایج تحقیقات انجام شده، ادامه می‌دهد: بیشتر این عوارض درمان ندارد و نمی‌توان برای آن کاری کرد. باید نیروها از ماسک استفاده کرده و از نظر تغذیه نیز پیش‌بینی‌هایی انجام شود که نیروها به خاطر شرایط بد آب و هوایی کمتر آسیب ببینند.

سامانه های هوشمند کنترل تخلفات؛ یاری دهنده پلیس

امیری تأکید می‌کند: راه برون رفت از این مشکلات، استقرار سامانه‌های هوشمند و کنترل تخلفات است. سامانه‌هایی که سبب می‌شود به شرایطی برسیم که نیاز به حضور فیزیکی پلیس در معابر وجود نداشته باشد. مانند بیشتر کشورهای در کلان شهرها به دلیل اینکه نیروهای پلیس در معرض هوای آلوده قرار دارند، آسیب زیادی متحمل می‌شوند. بیماری‌های مرتبط با این آلودگی‌ها، تا چندی قبل که در بنزین‌ها، آزبست استفاده می‌شد، بیشتر دیده می‌شد. پیشرفته که در آنجا نظم دیده می‌شود، اما پلیس در محل وجود ندارد. این نظم و انضباط از سامانه‌های هوشمند براحتی به دست می‌آید. به طور نمونه در بزرگراه دو طبقه شهید صدر یا تونل صدر، سامانه‌هایی کاملاً هوشمند تعبیه شده است. مشاهده می‌شود آمار تخلف در این اماکن به کمترین میزان ممکن نزدیک شده است که نشان می‌دهد می‌توان از فناوری‌های نوین بهره برد و بدون حضور فیزیکی مأموران نظم را بر جامعه حاکم کرد.

وی می‌گوید: علاوه بر مشکلاتی که به آن‌ها اشاره شد، برخی افراد با زبان و رفتار خود، همکاران ما را مورد فشار روحی قرار می‌دهند. نیاز است مردم به این درک برسند که این نیروها، خدمتگزاران آن‌ها هستند و باید با آن‌ها درست رفتار شود.

امیری با بیان اینکه تعداد پلیس‌های کشور از نُرم جهانی پایین‌تر است، می‌افزاید: ما با کمبود نیروی پلیس مواجه هستیم. به همین منظور و برای ارائه خدمات بهتر باید گسترش فناوری‌ها را جایگزین افزایش نیروها کنیم. در همین راستا چندی است طرح «روز بدون پلیس» در برخی استان‌های کشور مانند یزد اجرا می‌شود. در این طرح شهر توسط سامانه‌های هوشمند اداره می‌شود و جز در شرایط خاص از نیروی پلیس استفاده نمی‌شود.

جانشین رئیس پلیس راهور کشور در پایان خاطر نشان می‌کند: از آنجا که در حوزه راهنمایی و رانندگی بیشترین تعامل و ارتباط را با مردم داریم، به خوبی درک می‌شود که میزان مشارکت مردم در تمام ابعاد با پلیس کشور افزایش پیدا کرده است و این افزایش مشارکت نشان از رضایت قلبی مردم از عملکرد پلیس است.

ضعف در هم‌افزایی سازمان‌ها مانع پیشگیری از وقوع جرم

عمده مأموریت‌های نیروی انتظامی در ۲۶ هدف تعیین شده برای آن، پیگیری و کشف جرایم است. اما از آنجا که پیشگیری از وقوع جرم، اهمیت بسیاری دارد در دهه اخیر نیروی انتظامی رویکردی پیشگیرانه داشته است.

جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی کشور در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: در بحث پیشگیری موانعی پیش روی سازمان‌ها و ارگان‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آن ضعف در هم‌افزایی سازمان‌ها در پیشگیری از وقوع جرم است. به نظر می‌رسد در این حوزه برای چیدن منظم تمام این قابلیت‌ها، کارگردانی توانمند وجود ندارد. علاوه بر آن قوانین بالادستی نیاز به نوسازی دارد.

حجت‌الاسلام عسگر نجفی ادامه می‌دهد: در برخی موارد ضرورت برخورد آمرانه و با قدرت پلیس برای پیشگیری از وقوع جرم وجود دارد. به طور مثال در استاندارد سازی سازه‌ها، خودروها یا ساختمان‌سازی‌ها نیاز به دریافت مجوزهایی برای پایان کار مانند آتش‌نشانی و... وجود دارد، اما هیچ نام و اثری از نیروی انتظامی در این موارد دیده نمی‌شود. در صورتی که باید لحاظ شود سازه، پایدار بوده یا استحکامات فیزیکی پیشگیرانه امنیتی در آن لحاظ شده باشد.

وی می‌گوید: در بحث ضرورت صنوف به استفاده از فناوری‌های نوین مؤثر پیشگیری از وقوع جرم و و ده‌ها مصداق دیگر نیاز به قوانین آمره‌ و آیین‌نامه‌هایی است که اکنون وجود ندارد. نیاز است که قوانین سازمان‌ها هم‌آوایی، هم‌گرایی و هم‌نوایی داشته باشد و این طور نباشد که هر نهادی برای خود کار کند. ضمن اینکه پلیس سازمانی پیش رو است. باید آن را نه به عنوان تبعیت صرف، بلکه به عنوان مرجع بشناسند و خواسته‌های پلیس را تمکین کنند. البته هر چند در سال‌های گذشته تعاملات افزایش پیدا کرده و کارهای مشترک توسعه پیدا کرده است، اما هنوز کافی نیست و تا رسیدن به ایده‌آل‌ها راهی دراز در پیش داریم.

۷۶درصد پرونده‌ها صلح می‌شود

وی به اقدام‌های متعدد توسعه‌ای پیشگیرانه اشاره کرده و می‌گوید: بر اساس ضرورت‌ها، شناخت‌ها متأثر از تغییرات، اقدامات توسعه‌ای متعددی پیش رو داریم. از جمله مددکاری اجتماعی که در حال حاضر در بیش از ۶۲۰ کلانتری کشور مستقر هستند و تا پایان سال این تعداد به ۱۰۰۰ مرکز خواهد رسید. در این مراکز کارشناسان روان‌شناسی مستقر هستند و پرونده‌های غیرجزایی و غیرکیفری به این دوایر ارجاع شده و از طریق کارشناس با گفت‌وگو با طرفین پرونده و با ورود مددکارانه به پرونده، ضمن اینکه طرفین پرونده به مصالحه می‌رسند و اگر احساس شود نیاز به مشاوره بیشتری دارند، به مراکز مشاوره معرفی می‌شوند. در یک سال گذشته بیش از ۴۰۰هزار پرونده ارجاعی به این دوایر وجود داشته است که بیش از ۷۶درصد آن‌ها منتهی به مصالحه شده است.

وی ادامه می‌دهد: غیر از این تعداد، ۴۳مرکز مشاوره در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ وجود دارد که مهارت‌های اجتماعی و زیستی افراد ارجاع شده در آنجا ارتقا پیدا می‌کند. غیر از اینکه پرونده آن‌ها از ریل قضایی و انتظامی خارج شده و در مسیر آموزشی و هم اندیشی نیز قرار می‌گیرند.

جانشین معاون اجتماعی نیروی انتظامی کشور در پایان با اشاره به اینکه پلیس بدون برخورداری از سرمایه اجتماعی که همان همراهی مردم است و به تنهایی، قادر به پیشگیری از وقوع کجروی‌ها و مقابله و مبارزه با انحرافات و جرایم متنوع و متعدد اجتماعی نیست، می‌گوید: به همین دلیل تمام تلاش خود را می‌کند تا این سرمایههای اجتماعی جامعه تقویت شده و مشارکت و همراهی همگان در مسائل اجتماعی مضاعف شود؛ چرا که در سایه نظم اجتماعی حاصل از سرمایه اجتماعی، تمایل به ارتکاب بزه و جرم در جامعه کاهش پیدا می‌کند. نیروی انتظامی با رویکرد جامعه محوری خود مصمم است ضمن جلب مشارکت و اعتماد مردم، خدمات مطلوبی را به عموم شهروندان ارائه کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.