کرمانشاه – مکان هایی در کرمانشاه وجود دارد که هوش کودکان را می تواند افزایش دهد.

مکان هایی در کرمانشاه که هوش کودکان را بیشتر می کند

قدس آنلاین - گروه استان ها: گذشته از فرصت داشتن یا نداشتن والدین برای نگهداری از فرزندان در خانه، به اذعان روانشناسان و دست اندرکاران آموزش و پرورش، مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک نقش به سزایی در تربیت پذیری و پیشرفت تحصیلی کودکان دارد به گونه ای که در تحقیقات انجام شده به وضوح تفاوت میان افرادی که این دوره ها را گذرانیده اند با سایر کودکان اثبات شده است.

از سوی دیگر با توجه به رقابتی شدن فضای مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی بسیاری از این مراکز گوی سبقت را در بروز رسانی خود و مربیان از دیگری ربوده اند و همین امر سبب تطابق حداکثری این مراکز با نیازهای کودکان و والدین آنان شده گرچه مواردی از مهدها و مراکز پیش دبستانی غیر استاندارد در کرمانشاه نیز مشاهده می شود.

آنچه مجموعا قابل دفاع است نقش غیرقابل انکار این مراکز در اجتماعی تر شدن کودکان، افزایش ضریب هوشی آنان و رشد جسمی و روحی آنان است که توجه بیشتر خانواده های کرمانشاهی را می طلبد.

کودکان مهد کودک رفته نرخ تکرار پایه کمتری دارند

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: بر مبنای تحقیقات انجام شده دانش آموزانی که دوره های پیش دبستانی را طی کرده اند نرخ تکرار پایه کمتری نسبت به سایرین دارند.

دکتر زهره بالاگبری در گفت و گو با خبرنگار قدس، اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید شاهد ورود سه هزار و 241 نوآموز به مراکز پیش دبستانی در سراسر استان کرمانشاه هستیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه مسئولین آموزش و پرورش درصدد یکپارچه سازی و توسعه مراکز پیش دبستانی هستند بیان کرد: دانش آموزانی که دوره های پیش دبستانی را طی کرده اند با ضریب اطمینان بالاتری به مقاطع دیگر راه می یابند.

بالاگبری با اشاره به اینکه سال گذشته اگر بهزیستی همکاری می کرد شاهد جذب 21 هزار نوآموز در سطح استان می بودیم گفت: در سال قبل 15 هزار نوآموز در مراکز پیش دبستانی مورد آموزش قرار گرفتند.

وی مراجعه به پایگاه های سنجش سلامت را برای نوآموزان پیش دبستانی ضروری خواند و افزود: در صورتی که نوآموزان به سنجش مراجعه نکرده باشند برای ثبتنام در پایه اول ابتدایی دچار مشکل خواهند شد.

بالاگبری خاطر نشان کرد: در یکی از تحقیقات انجام شده آموزش و پرورش طی سال گذشته به نتیجه دست یافتیم که بیشتر مردودی های پایه نخست ابتدایی یا دوره های پیش دبستانی را طی نکرده بودند یا در مراکزی غیر از آموزش و پرورش آموزش دیده بودند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان کرمانشاه بیان کرد: به منظور پیشگیری از نرخ تکرار پایه در سال نخست ابتدایی از سوی وزارت خانه 650 میلیون تومان اعتبار به مراکز پیش دبستانی اختصاص داده شده است.

وی افزود: لازم است توجه بیشتری به مراکز پیش دبستانی در سطح استان معطوف شود.

کودکانی که مهد کودک و پیش دبستانی می روند ضریب هوشی بالاتری دارند

یک روانشناس کودک و نوجوان گفت: بر اساس تحقیقات علمی انجام شده، ضریب هوشی کودکانی که مهد کودک رفته اند بالاتر از سایر هم سن و سالان خود است.

دکتر پریسا یاسمی نژاد نیز دراین باره، با برشمردن نقش مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی در تربیت کودکان به خبرنگار قدس گفت: طی کردن دوره های مهد کودک و پیش دبستانی سبب رشد جسمانی، روحانی، شناختی و اجتماعی و هوشی کودکان خواهد شد.

این روانشناس کودک و نوجوان بیان کرد: در این میان باید گفت که مهدهای کودک به دلایلی از جمله امکان و شرایط بازی موجبات رشد جسمانی کودک را فراهم می کند چه اینکه به واقع والدین به دلیل مشغلات زندگی کمتر فرصت بازی با کودکان خود را دارند.

دکتر یاسمی نژاد با اشاره به اینکه مربیان مهدکودک دوره های ویژه انواع بازی را می گذرانند عنوان کرد: در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی کودکان می توانند با مربیان آموزش دیده و کودکان هم سن و سال خود بازی کنند.

وی رشد اجتماعی کودکان را از دیگر پیامدهای طی دوره های پیش دبستانی دانست و افزود: در مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی کودکان ارتباط گیری بیشتر را فرا می گیرند و می آموزند چگونه خواسته های خود را بیان کنند.

دکتر یاسمی نژاد با مناسب تر خواندن بازی های هوشی گفت: از آنجا که بخشی از هوش با یادگیری و آموزش افزایش می یابد ثابت شده که کودکان مهد رفته باهوش تر هستند.

وی همچنین افزایش رشد زبانی و غنی تر شدن دایره لغات کودکان مهد رفته را از دیگر مزایای مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی دانست و افزود: به دلیل اینکه در این محیط ها افراد بیشتری حضور دارند این کودکان لغات بیشتری را می شنوند و به خوبی معادلات کلمات را فرا می گیرند.

دکتر یاسمی نژاد بهترین سنین به مهد کودک رفتن کودکان را بین سه تا پنج سالگی خواند و گفت: هر مهدی شایستگی ثبتنام ندارد چه اینکه بسیاری از این مراکز فاقد استانداردهای لازم هستند بنابراین لازم است والدین پیش از ثبتنام نسبت به انجام تحقیق اقدام کنند.

وی نشستن شمار زیادی از کودکان سر یک کلاس را نامناسب دانست و افزود: همچنین مربیان مهد باید کودکان را دوست داشته باشند و در رشته هایی نظیر علوم تربیتی، روانشناسی یا مشاوره دارای تخصص باشند.

دکتر یاسمی نژاد با اشاره به اینکه ساختمان مهدهای کودک نیز باید مناسب سازی شده باشد گفت: داشتن حیاط و کلاسهای بزرگ از امتیازاتی است که باید والدین به آن توجه کنند زیرا اگر این فضاها کوچک باشد رشد جسمانی کودکان چندان مهیا نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مدیر مهد کودک یا مرکز پیش دبستانی نیز باید فردی تحصیل کرده یا با تجربه باشد تا مربیان ورزیده ای را به کارگیری کند افزود: در صورت استاندارد بودن این مراکز، بهتر است مهدهای کودک نزدیک به منزل انتخاب شود.

دکتر یاسمی نژاد با اشاره به جدال بین آموزش و پرورش و بهزیستی بر سر مراکز پیش دبستانی گفت: برگزاری دوره های پیش دبستانی در مدارس به دلیل مقرراتی بودن امتیاز است اما در صورتی که پیش از این، کودکان دوره های مهد کودک را طی نکرده باشند بهتر است در مراکز پیش دبستانی واقع در مدارس آموزش نبینند و به جای آن در سایر مراکز مورد آموزش قرار بگیرند.

وی افزود: در حالی که سن مناسب برای مهدکودک رفتن کودکان سه سالگی است این منوط به زمانی است که وی کنترل ادرار و مدفوع خود را داشته باشد  و همچنین دوره اضطراب از جدایی را پشت سرگذاشته باشد.

دکتر یاسمی نژاد خاطر نشان کرد: البته والدینی که مجبور به گذاردن کودکان خود پیش از سه سالگی در مهدهای کودک هستند خیلی نگران نباشند گرچه بهتر است تا پیش از این سن، نگهداری فرزندان به نزدیکان سپرده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.