دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تمامی موسسات پژوهشی و راهبردی کشور باید زمینه تربیت و توانمندسازی نسل های سوم و چهارم انقلاب را آماده کنند.

ضرورت توانمندسازی نسل سوم و چهارم انقلاب

به گزارش قدس آنلاین، محسن رضایی در نشست خبری «پروژه ملی توسعه و توانمندسازی یکهزار مدیر خط مشی گذار بخش عمومی» با اشاره به اهداف شکل گیری انقلاب اسلامی اظهار داشت: هدف ملت ایران در پیاده سازی انقلاب اسلامی تنها براندازی رژیم شاهنشاهی نبوده بلکه هدف بلندمدت این قیام، احیای شکوه تمدن ایران بوده است.

وی با بیان اینکه این آرمان بزرگ برای ساختن ایران با عظمت، نیاز به یک جهاد و تلاش بزرگ داشته است، ادامه داد: در ۴۰ سال اخیر برای این جنبش ایجاد شده گام های بلندی برداشته ایم و تا رسیدن به گام نهایی نیز، باید موانع پیش رو را برداریم.

رضایی با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون گام های بلندی در حوزه های مختلفی از جمله امنیت، سیاست و دفاع برداشته شده و پیشرفتهای معجزه سازی نیز داشته ایم، گفت: اما در برخی ابعاد از جمله اقتصاد، فرهنگ، علم و فناوری، نظام شهری و اجتماعی و به طور کلی تمدن سازی همچنان در ابتدای راه هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز موانع اصلی در این موارد دیده می شود افزود: در حوزه فناوریها عقب هستیم و مدیریت اقتصادی و فرهنگی مان و به طور کل نظام شهری مان ضعیف است.

وی اضافه کرد: اینکه بتوانیم در سالهای آینده این مشکلات را حل کنیم نیاز به جهاد توانمندسازی داریم و بدون آن در عبور از مشکلات با معضل جدی روبرو خواهیم شد.

رضایی با اشاره به اینکه در دانشگاه انقلاب و دفاع مقدس صدها هزار نیروی انسانی تربیت شده اند، اظهار داشت: نسل اول و دوم انقلاب که در دانشگاه انقلاب و دفاع مقدس تربیت شده اند، بزرگترین سرمایه فتح قله های سیاست، امنیت و دفاع کشور هستند. براین اساس است که ایران قدرت اول منطقه در این زمینه ها است.

وی ادامه داد: به دلیل عدم آماده سازی نسل سوم و چهارم انقلاب، امروز شاهد وجود مشکل در حوزه صنعت، علم، فناوری و شهرسازی هستیم. براین اساس هدف این است که این ۲ نسل را برای عبور از این مشکلات آماده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه در این فضا نیاز به حضور رهبران تغییر با رویکرد دانایی، آگاهی و شجاعت داریم، گفت: بدون حضور این رهبران نمی توان از این مسیر عبور کرد. باید بتوانیم با تکیه بر این پتانسیل، از موانع تصنعی مانند تحریم های اقتصادی و موانع تاریخی که استکبار بر سر راه ما قرار داده، به راحتی عبور کنیم.

رضایی با بیان اینکه بدون نسل ۳ و ۴ انقلاب، نمی توان هدفگذاری بزرگی در این عرصه صورت داد، افزود: عبور از مشکلات با شکل دهی اعتماد به نفس به این نسل و کسب دانایی اثربخش امکان پذیر است. متاسفانه هم اکنون ما در کشور برای دانشجویان و نخبگان هزینه می کنیم اما به دلیل کمبود موارد مطرح شده، کشورهای دیگر از دانشجویان و نخبگان ما استفاده می کنند.

وی برگزاری دوره های توانمندسازی مدیران خط مشی گذار را برای رفع خلاهای دانشی و تربیتی کشور و ارتباط با نیازهای جامعه الزامی عنوان کرد و گفت: یکی از دلایل گسترش فساد در کشور این است که مشاوره خط مشی گذار در مجموعه های نظام دیده نمی شود تا بتوان از این طریق جلوی فساد را گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرد که همه موسسات پژوهشی و راهبردی در زمینه تربیت نسل های سوم و چهارم انقلاب آماده شوند و برای شکل گیری این هدف برنامه ریزی کنند.

رضایی همچنین توصیه کرد که دانش و مهارتها و تخصص های موجود به درستی به مدیران منتقل شود تا شاهد گسست مهارتی میان نسل ها نباشیم.

وی گفت: در همین حال مراکز علمی پژوهشی برگزارکننده دوره های تربیت نیروی انسانی نباید از صفر هزینه هایی که برای نسل اول و دوم شده را برای نسل سوم و چهارم نیز بپردازند. بلکه باید بر انتقال دانش و تجارب دیگر استفاده کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید براینکه در نسل اول و دوم انقلاب دانش بزرگی دیده می شود، خاطرنشان کرد: اقداماتی که در سوریه و لبنان دنبال می شود، حضور نظامی نبوده بلکه انتقال تجربه است. اینکه گفته می شود ایران پول فراوان به این کشورها می دهد و سلاح زیاد می فرستد دروغی بیش نیست.

وی با طرح این سوال که در دفاع مقدس دارای چه امکانات و تسلیحاتی بوده ایم، گفت: سرمایه انسانی و معنوی ما به مراتب بالاتر از سرمایه مادی است و ما این سرمایه را به لبنان، سوریه و عراق صادر کرده ایم.

رضایی با تاکید بر لزوم داشتن خلاقیت و نوآوری در زمینه مهارت دانشی، خلق نوآوری و متدولوژی خلاقیت، گفت: اگر در انقلاب و دفاع مقدس عنصر خلاقیت را نداشتیم، نمی توانستیم کاری انجام دهیم. براین اساس معتقدیم که این دو نسل جدید انقلاب نیز باید به خلاقیت روی بیاورند و این دو نسل آماده پذیرفتن این آینده هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقداماتی که از سوی دبیرخانه این مجمع برای آماده سازی و تربیت نیروی انسانی خلاق، صورت گرفته است، یادآور شد: این دبیرخانه از ۸ سال پیش اقداماتی در این خصوص انجام داد که برای مثال می توان به مشارکت در پژوهشکده سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه شریف، مشارکت در پژوهشکده آینده پژوهشی دانشگاه علوم تحقیقات و دوره تربیت مدیران دانشگاه علمی کاربردی اشاره کرد.

وی بر نقش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر عملکرد دستگاهها در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه و سیاستهای علم و فناوری کشور با تکیه بر راه اندازی و حمایت از شرکتهای دانش بنیان تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.