رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا پیشنهاد برگزاری انتخابات مجدد در اسپانیا با توجه به بحران استقلال کاتالونیا را مطرح کرد.

اسپانیا برای حل بحران کاتالونیا انتخابات مجدد برگزار کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، بعد از سخنرانی کارلس پویگدمونت رهبر کاتالونیا در پارلمان بارسلونا حالا چشمهای اسپانیایی‌ها و کاتالان‌ها به مادرید دوخته شده است. امروز بعد از ظهر نخست وزیر اسپانیا می‌خواهد در مجلس نمایندگان حاضر شده و به اظهارات پویگدمونت واکنش نشان دهد.

رهبر کاتالونیا در سخنرانی خود استقلال این منطقه خودمختار را مد نظر قرار داده اما این جدایی را برای چند هفته به‌حال تعلیق درآورده به این امید که بتواند مادرید را به میز مذاکره بکشاند. در تلویزیون اسپانیا نیز مفسران و کارشناسان بعد از این سخنرانی ساعت‌های طولانی تلاش کردند سخنان وی را رمزگشایی کنند. این اظهارات بسیار گنگ و نامفهوم بود.

رسانه‌های اسپانیایی با استناد به محافل دولتی این طور گزارش دادند که دولت مرکزی اسپانیا سخنان پوگمون را به‌عنوان نوعی اعلام استقلال ارزیابی کرده و می‌خواهد به آن واکنش نشان دهد.

معاون نخست وزیر اسپانیا در این باره اظهار داشته است که رهبر کاتالونیا آشکارا نمی‌داند کجا قرار دارد، به کجا می‌رود و با چه‌کسی می‌خواهد برود.

حزب حاکم محافظه‌کار اسپانیا نیز در پیامی توئیتری این انتقاد را به کارلس پویگدمونت وارد کرد که وی به فهم سالم انسان‌ها توهین کرده است.

به‌هرحال این طور انتظار می‌رود که نخست وزیر اسپانیا تلاش خواهد کرد تا این منطقه را از تلاش برای استقلال برگرداند.

در همین ارتباط "المار بروک"، رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا برای حل این بحران پیشنهاد انتخابات مجدد در اسپانیا را داده است. وی این را راهکار مناسبی برای خروج از این بحران می‌بیند. وی تأکید کرد که می‌تواند تصور کند نخست وزیر اسپانیا انتخابات مجدد را مد نظر قرار دهد.

المار بروک همچنین یک میانجی‌گری اتحادیه اروپا بین کاتالونیا و اسپانیا را رد کرده گفت: تا زمانی که رئیس منطقه کاتالونیا بر طرح استقلال پایبند است هیچ کس از اتحادیه اروپا و هیچ نماینده رسمی یک کشور عضو و یا بروکسل آماده نیست چنین میانجی‌گری را به‌عهده گیرد.

وی همچنین ابراز اطمینان کرد که دولت مرکزی اسپانیا در مادرید درباره استقلال کاتالونیا مذاکره نخواهد کرد. اما اگر کاتالونیا جدا از استقلال برای بهبود این منطقه خودمختار بخواهد مذاکره کند این امر امکان‌پذیر است.

از زمان برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا در اول اکتبر که در آن بیش از ۹۰ درصد انتخاب کنندگان برای استقلال رأی دادند مادرید هر گونه گفتگو درباره این مسئله را رد کرده است. رئیس دولت منطقه کاتالونیای اسپانیا چندین بار خواستار پذیرش گفتگوها در این باره از طرف مادرید شده است.

اسپانیا چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو را دارد و تحولات کاتالونیا می‌تواند تأثیر زیادی بر اوضاع اقتصادی این کشور و سایر کشورهای عضو یورو داشته باشد. کاتالونیا بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی اسپانیا را تشکیل می‌دهد و شرکت‌های بزرگ داروسازی و خودروسازی در این منطقه فعالیت دارند.

هزاران نفر عصر روز سه‌شنبه در اطراف پارلمان کاتالونیا تجمع کردند و با اهتزاز پرچم‌های کاتالونیا آرزو داشتند تا یک شب تاریخی را مشاهده کنند. ولی رهبران سیاسی کاتالونیا تصمیم گرفتند تا فعلاً از اعلام استقلال این منطقه خودداری کنند و آمادگی خود را برای مذاکره با اسپانیا اعلام کرده‌اند. پویگدمونت و متحدان سیاسی‌اش پیش از این اعلامیه استقلال را امضا کرده بودند.

مقام‌های کاتالونیا اعلام کرده‌اند که ۹۰ درصد رأی‌دهندگان در همه‌پرسی اخیر از استقلال حمایت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.