وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید، به صورت آشکار و شفاف و فراتر از مکاتبات رسمی و اداری، با مدیر تلگرام درباره فعالیت کانال‌های ضدانقلاب که علیه کشور و مسئولان اقدام به دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی می‌کنند صحبت کرده و گفته‌ایم ادامه این روند را نمی‌پذیریم.

دروغ و شایعه‌پردازی در تلگرام را به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم

قدس آنلاین- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید، به صورت آشکار و شفاف و فراتر از مکاتبات رسمی و اداری، با مدیر تلگرام درباره فعالیت کانال‌های ضدانقلاب که علیه کشور و مسئولان اقدام به دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی می‌کنند صحبت کرده و گفته‌ایم ادامه این روند را نمی‌پذیریم.

جولان کانال‌های ضدانقلاب و وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه که در ماه‌های اخیر با انتشار شایعات، خبرسازی و جعل خبر و اتهام پراکنی علیه مسئولان و سران کشور سعی در تشویش اذهان عمومی و فضاسازی برای سلب اعتماد عمومی به مسئولان و مدیران کشور دارند و ادامه تقریباً بدون محدودیت و مشکل فعالیت این کانال‌ها در فضای مجازی با وجود تذکرات متعدد مقام‌های قضایی و حتی صدور احکام قضایی در مورد فیلتر شدن آن‌ها به علامت سؤال بزرگی بدل شده است.

اینکه چرا دستگاه‌های مسئول از جمله شورای عالی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه اقدام نمی‌کنند؟ آیا امکان و ابزار لازم را برای جلوگیری از فعالیت این کانال‌ها ندارند یا اینکه به دلیل دیگری این اتفاق نمی‌افتد، سؤال‌هایی است که تاکنون بی پاسخ مانده‌اند.

* آمد و شد آزادانه «آمدنیوز» ها

چهارم مردادماه بود که عبدالصمد خرم‌آبادی- معاون دادستان کل کشور- بصراحت گفت، کانال گروهک تروریستی «منافقین» و «آمدنیوز» دو نمونه بارز از کانال‌های تلگرامی هستند که مجرمانه بودن آن‌ها برای همه محرز و دستور قضایی برای مسدودسازی آن‌ها صادر شده، اما مسدود نشده‌اند.

این سخنان معاون دادستان در واکنش به سخنان محمود واعظی وزیر سابق ارتباطات مبنی بر این بود که همه دستورهای قضایی مربوط به کانال‌های مجرمانه تلگرامی و مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی از سوی این وزارتخانه اجرا شده است.

* تکلیف تلگرام را چه کسی روشن می‌کند؟

هفته جاری اما منتظری- دادستان کل کشور- در واکنش به شایعه‌سازی‌ها و فضاسازی کانال ضد انقلاب «آمدنیوز» گفت: این کانال برای فعالیت‌های ضدانقلابی خود از بستر تلگرام استفاده می‌کند و به زودی تکلیف تلگرام را روشن می‌کنیم.

به نظر می‌رسد، قوه قضائیه با ادامه روند فعالیت این کانال‌های حاشیه‌ساز و به نتیجه نرسیدن درخواست‌ها برای پالایش فضای مجازی، بویژه نرم افزار پیام‌رسان تلگرام حالا در صدد ایجاد محدودیت برای کل این پیام‌رسان است، مگر اینکه اتفاق جدیدی در این حوزه رخ دهد.

محسنی اژه‌ای- معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه- هم روز یکشنبه گفت، مدیران تلگرام به عنوان مسئول ابزاری که جرایم و تخلفات گسترده‌ای در بستر آن رخ می‌دهد، می‌توانند مورد پیگرد قرار گیرند.

* موافق بستن تلگرام نیستیم

در همین زمینه وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در گفت‌وگو با خبرنگار قدس درباره سرنوشت این ماجرا و مطالبات مراجع قضایی درباره جلوگیری از انتشار محتوای مجرمانه در این بستر ارتباطی، اظهار داشت: نه ما و نه دادستانی موافق بستن تلگرام نیستیم و دادستان محترم کل کشور هم اعلام کردند، مخالف مصادیق مجرمانه و مشکل‌دار در فضای مجازی هستند و نمی‌خواهیم امکان استفاده مردم از این پیام‌رسان مسدود شود.

محمدجواد آذری جهرمی افزود: وزارت ارتباطات هم در حوزه مقابله با فساد در تلگرام، چه فساد اخلاقی و چه مسائل ضد دین حساسیت داشته و آن را با تأکید پیگیری کرده است. نتایجش را هم به صورت مرتب به مراجع قضایی اعلام کرده‌ایم و این گونه نیست که ما نسبت به مطالبات مراجع قضایی بی‌تفاوت بوده باشیم.

* مشکل ما کانال‌های ضدانقلاب است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اما اگر بخواهیم واقعیت مسئله را نگاه کنیم لازم است به دلایل موضوع بپردازیم و اینکه چرا این مسائل رخ می‌دهد. من بارها گفته‌ام فضای مجازی یک پلتفرم است که سرعت ارتباطات و انتشار اخبار و اطلاعات را زیاد می‌کند. هم سرعت امور خوب را زیاد می‌کند و هم سرعت امور منفی را. ولی اینکه سرعت امور منفی در کنار مسائل خوب و مفید در این بستر زیاد می‌شود، نباید سبب شود با کلیت این ابزار (تلگرام) برخورد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که «به نظر می‌رسد مشکل در این حوزه فقط محتوای ضداخلاقی و ضددینی نیست و جولان کانال‌هایی که با اهداف خاص و به نام محتوای سیاسی و با اتهام پراکنی، جعل اخبار و شایعه‌سازی اذهان عمومی را مشوش کرده و اعتماد عمومی را مخدوش می‌کنند، هزینه زیادی برای نظام به وجود می‌آورند» گفت: این‌ها کانال‌های سیاسی نیستند. کانال‌های ضد انقلاب هستند که لزوماً هم فضایشان سیاسی نیست. موضع ما هم در رابطه با این مسئله و کانال‌هایی از این دست مشخص است.

* مدیران تلگرام چه می‌گویند؟

آذری جهرمی تصریح کرد: با مدیران تلگرام به صورت آشکار و شفاف صحبت کردیم و اعلام نظر را به صورت مکاتبات اداری معمول هم پیش نبردیم. اعلام کردیم از جریان آزاد اطلاعات حمایت می‌کنیم و دولت همواره این کار را کرده است. ضریب دسترسی مردم به اطلاعات در دولت یازدهم مشخص است که چه میزان بوده، اما همزمان ما دروغ‌پردازی و پخش شایعات را هیچ‌گاه نمی‌پذیریم.

وی افزود: در مورد این مسئله از مدیران تلگرام آشکارا خواستیم که فکری بکنند. مدیر تلگرام به صورت خاص و سایر شبکه‌های اجتماعی باید چنین رویکردی داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مدیر تلگرام هم شفاف پاسخ داده است که ما هم موافق این موضوع نیستیم و قوانین ما هم این مسئله را محکوم می‌کند، اما روال اعلامی ما این بوده که بر اساس گزارش کاربرانمان این مسائل را پیگیری می‌کنیم.

* انتظار وزیر ارتباطات از مدیران تلگرام

آذری جهرمی اظهار داشت: انتظار داریم تلگرام این شیوه را پیاده‌سازی کند و انعکاس درخواست مردم برای برخورد با این گونه شبکه‌ها و کانال‌ها را در این ارتباط ببینیم. مردم در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و در مکاتبات و تماس‌هایی که با دفتر ما دارند پیگیر این مسئله هستند که فعالیت این گونه کانال‌ها متوقف شود.

وی با اشاره به اینکه تنها بحث «آمدنیوز» مطرح نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از کانال‌ها هستند که علیه دولت، رئیس جمهور و مقامات دیگر کشور مواضعی دارند که واقعاً مشمئز کننده است. برخی از این کانال‌ها نیز خودشان را جزو جریان‌های داخل نظام می‌دانند. این فضا مطلوب نیست و باید با آن‌ها هم برخورد شود. نباید فضای مجازی موجب از بین رفتن امنیت روانی جامعه شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.