یزد - آیین افتتاح ششمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی مصالح و سازه های نوین در مهندسی عمران با حضور جمعی از پژوهشگران این حوزه، در دانشگاه یزد برگزار شد.

ششمین کنفرانس بین المللی مصالح و سازه های نوین در دانشگاه یزد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، رئیس دانشگاه یزد در این مراسم  با بیان اینکه دانشگاه یزد دانشگاهی جوان است گفت: اولین رشته ای که در این دانشگاه راه اندازی شد مهندسی عمران بود و در این سی سال ما در حوزه های مختلف وضعیت نسبتا خوبی یافته ایم و اکنون هدف ما رسیدن به ۱۰ دانشگاه برتر کشور است.

دکتر  محمد صالح اولیاء اظهار داشت: یکی از بهترین محل هایی که می توانست این کنفرانس برگزار شود، شهر یزد و دانشگاه یزد بود و زمینه کنفرانس به لحاظ پیوندی که با مسائل روز دارد بسیار مهم است و مصالح و سازه ها تاثیرات زیادی روی محیط زیست، منابع انرژی و ... می گذارد. نگاه ویژه ای که به معماری سنتی شده باعث می شود که از روش های نوین برای احیای معماری سنتی استفاده کرد و اینکه چگونه سازه های سنتی ما با روش های نوین می تواند تولید شود.

وی افزود: یکی از محورهایی که در دانشگاه یزد انتخاب کردیم به همین حوزه مربوط است. من آمادگی دانشگاه را برای تامین امکانات و حمایت های لازم اعلام می کنم.

اولیاء تصریح کرد: در حوزه پژوهشی ما سیاست گذاری های مشخصی را تعریف کردیم و در این راستا از پژوهش ها و پایان نامه ها حمایت می کنیم. همه هدف ما این است که به جای اینکه در همه حوزه ها فعالیت کنیم فعالیت خود را در چند حوزه که توانایی و قابلیت ویژه ای دارد متمرکز کنیم تا بتوانیم قطب مؤثری ایجاد کنیم.

در ادامه دکتر رضا مرشد عضو هیئت علمی دانشگاه یزد و دبیر همایش با اشاره به تاریخچه این همایش گفت: این کنفرانس شش سال پیش بنا نهاده شد و در سال گذشته برای اولین بار به سطح بین المللی ارتقاء پیدا کرد.

وی افزود: برای این کنفرانس در مجموع ۲۵۶ مقاله دریافت شد که ۶۲ مقاله به صورت شفاهی و ۱۲۲ مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می شود.

طراحی و مطالعه و ساخت و نگهداری از اصول مهم حوزه مهندسی عمران است

در این نشست دکتر احمدپور مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران نیز در این کنفرانس با ارائه مطلبی درخصوص برنامه ریزی استراتژیک برای نگهداری و تعمیر و بهسازی لرزه ای ابنیه فنی شهر، مطالعه موردی شهر تهران، با تأکید بر اهمیت نگهداری و تعمیر سازه ها گفت: طراحی و مطالعه و ساخت و نگهداری از اصول مهم حوزه مهندسی عمران است. واژه تعمیر و نگهداری را باید با نگهداری و تعمیر جایگزین کنیم. ما سعی داریم به دلیل کمبود هزینه های مالی هزینه نگهداری فنی را کاهش بدیم.

وی افزود: ما در طراحی، از تکنولوژی های روز در تهران استفاده کرده ایم. مانند موضوع کاهش درز پل ها که یکی از چالش های اساسی است. در موضوع پوشش پل ها و ... سعی کرده ایم از مصالحی استفاده کنیم که از کیفیت خوبی برخوردار باشند.

مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران گفت: در زمینه هوشمند سازی و امکان سازی پایش پل ها اقداماتی انجام شده که چشم انداز خوبی را در مورد نگهداشت و تعمیر نشان می دهد.

دکتر احمدپور تصریح کرد: در سال ۹۲ مدیریت پل ها را به صورت یکپارچه آغاز کردیم. در این سال اقدامات خوبی برای مقابله با چالش ها و محدودیت ها در نگهداری و تعمیر پل ها صورت گرفت. بازرسی و نگهداری و بهسازی پل ها آغاز شد. هیئت نگهداری و تعمیر نیز راه اندازی شد.

استفاده از شیارزنی در مقاوم سازی سازه ها مورد توجه است 

در ادامه این نشست پرفسور داوود مستوفی نژاد استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به تکنیک های مقاوم سازی سازه ها گفت: روش های شیارزنی برای افزایش تاثیر کامپیوزیت در مقاوم سازی سازه ها یکی از راههایی است که در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

وی در خصوص مقاوم سازی سازه ها و ضرورت آن اظهارداشت: مقاوم سازی به دلایل مختلفی صورت می گیرد که عبارتند از بلایای طبیعی، تغییر در کاربری سازه ها و .... . اهمیت مقاوم سازی عمدتا جلوگیری از چنین فجایعی است. مانند زلزله بم، در سایر شهرها نیز سازه های زیادی مستعد تخریب در چنین شرایطی است.

وی تصریح کرد: تکنیک های مختلفی از قدیم برای مقاوم سازی وجود داشته است که به دلایل مختلف روش کامپوزیت جایگزین آن شده است. اجرای ساده و روان از محاسن این روش است. در بین روش های مختلف ما متوجه شدیم شیارهای طولی از بهترین روش ها است.

ششمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی مصالح و سازه های نوین در مهندسی عمران به مدت دوروز (۱۹ و ۲۰ مهرماه) در دانشگاه یزد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.