هرچه بیشتر از کار ریاست جمهوری ترامپ می گذرد، مردم جهان و آمریکا بیشتر با شخصیت واقعی او آشنا می شوند. الان دیگر در پاسخ به این سوال که «وقتی از ترامپ حرف میزنیم، از چه حرف میزنیم؟» همه می توانند پاسخ روشنی ارائه کنند! رئیس جمهوری که صراحتا اعلام میکند به هیچ یک از تعهدات حقوقی دولت قبلی اش پایبندی ندارد؛ به روشنی پیداست که اساسا مفهموم درستی از «دولت» به معنای کارکردی آن ندارد.

وقتی از ترامپ حرف میزنیم، از چه حرف میزنیم؟

قدس آنلاین- هرچه بیشتر از کار ریاست جمهوری ترامپ می گذرد، مردم جهان و آمریکا بیشتر با شخصیت واقعی او آشنا می شوند. الان دیگر در پاسخ به این سوال که «وقتی از ترامپ حرف میزنیم، از چه حرف میزنیم؟» همه می توانند پاسخ روشنی ارائه کنند! رئیس جمهوری که صراحتا اعلام میکند به هیچ یک از تعهدات حقوقی دولت قبلی اش پایبندی ندارد؛ به روشنی پیداست که اساسا مفهموم درستی از «دولت» به معنای کارکردی آن ندارد. خروج آمریکا از قراردادهای متعدد بین المللی (نفتا، معاهده پاریس، یونسکو و احتمالا برجام) یکی بعد از دیگری در این مدت کوتاه بعد از روی کار امدن ترامپ نشانگر آن است که سخن و امضاء دولت مرادن این کشور نه تنها برای کشورهایی چون ایران که حتی برای کشورهای مشترک المنافع و سازمان های جهانی نیز قابل اعتنا نیست.

حالا نیز خروج سریع و بی مقدمه آمریکا از سازمان جهانی یونسکو به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی یکی از عجیب ترین تصمیمات ترامپ در مدت ریاست جمهوری اش خواهد بود. هرچند رای به حق یونسکو در ۲ مرحله به نفع مسلمانان در خصوص میراث فرهنگی و دینی خواندن مسجد الاقصی در فلسطین اشغالی اتفاق بزرگی در سازمان ملل محسوب می شود، اما به هرحال خروج کشوری که یکی از اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل محسوب می شود تناقضی آشکار در روابط دیپلماتیک آمریکا محسوب می شود.

خروج سریع و هیجانزده آمریکا از یونسکو

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد؛ این کشور از یونسکو خارج خواهد شد. این اقدام در تاریخ سی و یکم دسامبر اجرایی می شود. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا چند هفته پیش در مجمع عمومی سازمان ملل، این تصمیم را گرفت ولی وزارت امور خارجه از دولت خواست در این سازمان بماند تا یک مدیرکل جدید در هفته های آینده، انتخاب شود.

این گزارش در شرایطی منتشر شده است که کشورهای عضو یونسکو، در بحبوحه رقابت دیپلماتیک شدید بین هفت نامزد، درباره انتخاب یک مدیرکل جدید تصمیم گیری می کنند. کشورهای عربی همواره خواستار آن بوده اند که این سازمان را رهبری کنند هر چند که اختلافات بر سر عضویت فلسطین، تلاش های آنها را بغرنج کرده است. «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکواز خروج آمریکا از این سازمان در حمایت از رژیم صهیونیستی ابراز تاسف کرد. به گفته بوکووا، این تصمیم آمریکا، آسیبی به چند جانبه گرایی و همچنین فقدانی برای خانواده سازمان ملل متحد شمرده می شود. وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، این کشور تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷ از یونسکو خارج خواهد شد . در قطعنامه یونسکو از اسرائیل به عنوان «نیروی اشغالگر» درخواست شده است حفاری های مداوم، کندن تونل و دیگر پروژه های خود را در شرق بیت المقدس متوقف کند. در این قطعنامه که همزمان با شصت ونهمین سالروز اعلام تاسیس رژیم جعلی و اشغالگر قدس تصویب شد، به جای نام یهودی از نام های اسلامی «الاقصی» و «الحرم الشریف» برای نخستین قبله مسلمانان استفاده شده است.

به نفع اسرائیل رای دهید، چون پولتان را ما می دهیم

آمریکا دو دلیل عمده را برای خروج از یونسکو مطرح کرده است. دلیل نخست به انتقاد کلی آمریکا از سازمان ملل بر می گردد. واشنگتن مدت هاست در باره وضع بوروکراسی و بودجه ای سازمان ملل متحد و نهادهای تابعه آن از جمله یونسکو موضع انتقاد آمیزی اتخاذ کرده است. در این راستا «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بارها سازمان ملل و عملکرد آن را مورد انتقاد قرار داده و این نهاد بین المللی را سازمانی منفعل و بی اعتبار دانسته است. وی مدعی شده که سازمان ملل در سال‌های اخیر به خاطر بوروکراسی و سوء‌مدیریت نتوانسته است همه ظرفیت خود را فعال کند.  

به رغم خواست آمریکا برای اصلاحات در سازمان ملل باید به یاد داشت که ماهیت و اهداف مد نظر آمریکا از اصلاحات در این نهاد بین المللی با دیگر درخواست ها برای اصلاحات در سازمان ملل متفاوت است. آمریکا صرفا در راستای منافع و اهداف خود و متحدانش از جمله رژیم اسرائیل به دنبال اصلاحات مد نظرش در سازمان ملل و نهادهای آن از جمله یونسکو است.

دلیل دوم و واقعی خروج آمریکا از یونسکو، نارضایی شدید واشنگتن از این نهاد سازمان ملل و اقداماتی است که علیه رژیم صهیونیستی و در حمایت از فلسطین انجام داده است؛  کما این که به تازگی یونسکو، پیش‌نویس دو قطعنامه مربوط به فلسطین را با عنوان «فلسطین اشغالی» و «موسسات فرهنگی و آموزشی» تصویب کرده که با حمایتتشکیلات خودگردان فلسطین مواجه شده است.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.