مقامات سیاسی مختلف جهان، به راهبرد جدید امریکا علیه ایران واکنش نشان دادند.

موگرینی: هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی برجام را لغو کند/ مسکو: حفظ برجام وظیفه روسیه است/ تاکید فرانسه، آلمان و بریتانیا بر اهمیت حفظ برجام برای منافع امنیت ملی آنها

به گزارش قدس آنلاین، سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا با موضوع ارائه راهبرد جدید آمریکا علیه ایران، با واکنش‌های مختلف روبه‌رو شد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این سخنرانی گفت  برجام یک توافق بین‌المللی است و هیچ کشور به تنهایی نمی‌تواند آن را لغو کند.   

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد گفت امیدوار است توافق هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند.  

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی با استقبال از راهبرد ضد ایرانی ترامپ، تصمیمی که برای مقابله با ایران گرفت را شجاعانه توصیف کرد.

«ایسرائیل کاتص» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی گفت سخنان ترامپ خیلی مهم بود و احتمالا منجر به جنگ شود.

دولت عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای ضمن استقبال راهبرد جدید آمریکا، اعلام کرد که با واشنگتن برای مقابله با تهران همکاری خواهند کرد.

«جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا تاکید کرد: برجام، توافقی کارساز است و آمریکا و متحدان ما از جمله اسرائیل را امن‌تر می‌کنند.  

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز با بیان اینکه اظهارات ترامپ علیه ایران، «بسیار مشکل‌زا» است، از همه طرف‌ها خواست به برجام پایبند باشند و تاکید کرد روسیه، جلوگیری از فروپاشی برجام را وظیفه اصلی خود می‌داند.  

فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند حفظ توافق هسته‌ای ایران، منافع ملی آنها را تامین می‌کند.  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکرراً از طریق برنامه راستی‌آزمایی و نظارتی خود پایبندی ایران به برجام را تأیید کرده است.  

ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفت زمینه‌های مشترک جدیدی را برای فشار آوردن به ایران با متحدانمان تعیین می‌کنیم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز پس از سخنرانی ضد ایرانی ترامپ، گفت در حال ارزیابی محل استقرار برای نیروهای آمریکایی هستند اما جزئیات دیگری ارائه نداد.

الیوت انگل، عضو ارشد دموکرات در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا:  طرح ترامپ درباره برجام معقول نیست. مذاکره برای اضافه کردن بندهای اضافی به توافق هسته‌ای نیازمند ائتلافی از شریکان بین‌المللی است، نه اقدام یکجانبه کنگره.  

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.