یزد- رئیس دانشگاه یزدگفت: نقش شهدای دانشجو نقش ویژه ای است از این جهت که از ابتدای انقلاب و چه بعد از آن و جنگ تحمیلی عمدتا نقش خود را در ایفای مسئولیت‌هایی که از آنان انتظار می رفت ایفا کردند.

نقش دانشجویان در جنگ تحمیلی پررنگ بود

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری چهارمین کنگره شهدای دانشجو و سومین جشنواره ادبی و هنری رویش استان یزد با حضور مسئولان مربوطه و جمعی از خبرنگاران در دانشگاه یزد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس دانشگاه یزد با اشاره به نقش مهم شهدای دانشجو گفت: نقش شهدای دانشجو نقش ویژه ای است از این جهت که از ابتدای انقلاب و چه بعد از آن و جنگ تحمیلی عمدتا نقش خود را در ایفای مسئولیت‌هایی که از آنان انتظار می رفت ایفا کردند. 

دکتر محمد صالح اولیاء افزود: در تمامی صحنه ها و هر کجا که جایی برای فداکاری وجود داشت نقش دانشجویان پررنگ بود. به ویژه در جنگ تحمیلی این موضوع بسیار مهم و قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: نقش دانشجویان منحصر به یک بعد خاص نبود بلکه نقش های چند جانبه ای را در بر می گرفت. در همه زمینه ها به ویژه نظامی، پشتیبانی و جهاد سازندگی دانشجویان نقش بسیار بر جسته داشتند و حاصل آن همین دستاوردهای عظیمی است که می بینیم.

اولیاء یادآور شد: دانشجویان راه خود را به نمایندگی از ملت ایران انتخاب کردند و ادامه دادند. در حال حاضر این مسئولیت ها به ما منتقل شده که باید درک کنیم به چه صورت این راه را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: در وضعیت فعلی جامعه ما، جهاد ابعاد گوناگونی دارد که دانشجویان باید به آن اهتمام ورزند. جهاد علمی، جهاد صنعتی، اقتصاد مقاومتی، صحنه فرهنگی و ... زمینه هایی است که همه ما باید به آن توجه کنیم. دانشجویانی که پیش قدم بودند این مسئله را درک کردند و با جانفشانی و فداکاری راه خود را برای تحقق این آرمانها انتخاب کردند. این زمینه ها و ابعاد و عرصه های جهاد و شهادت همچنان پابرجاست.

اولیاء در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت درک، تبیین و ابلاغ پیام شهدا گفت: مسئولیت دیگر ما پیام رسانی این فداکاری هاست. خوشبختانه این جلسه مصادف با ایام محرم است و می توانیم به نقش پیام رسانی حضرت زینب اشاره کنیم. بسیاری از پیامهای عاشورا مدیون پیام رسانی صحیح حضرت زینب بود و امروز می بینیم که همچنان این ریشه وجود دارد و استوار است.

وی اظهار داشت: در سال ۷۶ اولین قدم در این زمینه برداشته شد. سال ۹۳  به نحوی دیگر این مسئولیت ایجاد شد که پیام رسانی شهدای دانشجو را برنامه ریزی کنند. پیامی که ما همواره باید در زندگی مد نظر قرار دهیم همین استمرار راه شهدای دانشجو است.

به گفته وی ابزارهای ادبی می تواند با ظرفیتی که دارند و ایجاد می کنند موجب پیام رسانی صحیح و درست می شوند. همه باید سعی کنیم تا آثار فاخری را تولید کنیم و کارهای ارزشمندی را ایجاد کنیم.

در ادامه این نشست دکتر کاظم مندگاری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد بر شناسایی ابعاد این کنگره تأکید کرد.

وی گفت: این رویداد دو وجه دارد و شهادت وجهی عام است که همه شهدا را شامل می شود. اما وقتی با واژه دانشجو ترکیب می شود دانشجو را مظهر آگاهی و دانش می دانیم و هر گامی که بر می دارد توام با آگاهی و دانش می دانیم. از این منظر می شود جایگاه خاصی را برای آنان قائل شد این زمینه به ابعاد کیفی تری توجه دارد و این زبان زبان ادب و هنر است و هنر با درون انسان سر و کار دارد و چیزی که با درون سر و کار دارد به ناچار کیفی است و نه کمی.

مندگاری ادامه داد: تنوع موضوعاتی که می توان در قالب عنوان شهادت مطرح کرد بیشتر در قالب هنر صورت می گیرد. این فراخوان برای دانشجویانی که به سلاح دانش و آگاهی مسلح هستند صورت گرفته است که بتوانند این پیام را به نحوی مؤثر منتقل کنند. باید ببینیم مسائل امروز جامعه ما چیست و آنرا به دانشجویان منتقل کنیم و بتوانیم موجب حرکت مؤثر آنان باشیم.

در ادامه این مراسم رییس دانشگاه فرهنگیان و دبیر جشنواره فرهنگی ادبی رویش گفت: مصادف شدن سال تحصیلی جدید با محرم و دفاع مقدس فرصت خوبی برای انتقال پیام عاشورا به دانشجویان است. بحث انتقال دادنِ زیبایی های عاشورا به دانشجویان با ظرفیت های هنری موضوعی مهم است که باید به آن توجه شود.

دکتر فضل الله رضایی افزود: فلسفه تشکیل کنگره شهدا این است که یاد و خاطره شهدا و ارزش هایی که نصیب ما شده است را زنده نگه داریم. یکی از کارهای خوب و ارزشمندی که انجام شد برگزاری جشنواره رویش است که به صورت سراسری در تمام کشور برگزار می شود.

وی هدف اصلی جشنواره رویش را زنده نگهداشتن شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و افزود: تبیین و تدوین بینش صحیح شهدای دانشجو برای دانشجویان زمان حاضر از دیگر اهداف این رویداد است.

رضائی خاطرنشان کرد: برای انتقال پیام مهمترین نکته استفاده از ابزارهای مناسب است. هنر به واسطه تأثیرگذاری زیاد یکی از مهمترین ابزارهای انتقال پیام است. در حال حاضر این احساس خطر وجود دارد که وارد عرصه ای می‌شویم که تهاجم فرهنگی به شدت افزایش پیدا کرده است و فضای مجازی به شدت ارزش های ما را نشانه گرفته است، در این شرایط ما باید وظیفه خود را جدی بگیریم.

وی افزود: سال گذشته دومین جشنواره فرهنگی ادبی رویش به نام شهید محمد خانی برگزار شد و حدود ۸۰۰ اثر ثبت شد. امسال به نام شهید صدرزاده در شش بخش این جشنواره برگزار خواهد شد. هنرهای تجسمی نمایشی، ادبی، آوایی، فیلم ، طراحی و دوخت لباس ایرانی و اسلامی در ۱۹ قالب و در ۵۶ موضوع متفاوت بر اساس نیازهای متفاوت است.

در ادامه سید حسین راسخی مسئول بسیج دانشجویی استان گفت: در کنگره شهدای دانشجو و جشنواره فرهنگی ادبی رویش اقدامات خوبی انجام گرفته است که عبارتند از؛ شناسایی ۱۳۰ شهید دانشجو و جمع آوری اسناد مربوطه، راه اندازی دبیر خانه جشنواره در دانشگاه فرهنگیان، راه اندازی تیم های شهدا پژوهی، راه اندازی بانک اطلاعات شهدای دانشجو، برگزاری ۱۳۰ مورد یادوراه شهدا در استان، دیدار با خانواده های معظم شهدا و مصاحبه با آنان، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری غبار روبی از مزار شهدا در مناسبت های مختلف و چاپ کتاب شهدا (دو کتاب چاپ شده و دو کتاب در دست چاپ).

وی ادامه داد: شهید آوینی بزرگترین چالش پیش روی انقلاب اسلامی را نحوه مواجهه انقلاب اسلامی با نظام سلطه می داند. غرب از هنر به عنوان قدرت نرم استفاده می کند و با ابزار هنر ذهن ها را تسخیر می کند. هنر به عنوان واحد قدرت نرم از اهمیت زیادی برخوردار است. انقلاب اسلامی ماهیتی دارد که هر گوشه ای را ببینیم ماهیت توسعه دهندگی دارد. غرب با همه ابزارهایش نتوانسته این امر را درک کند، غرب هنوز نتوانسته هنر ارزشی را درک کند.

راسخی بیان داشت: در انقلاب اسلامی منبع اصلی فعالیت های هنری مبداء الهی دارد اما در غرب اینگونه نیست. در غرب مبارزه برای گرفتن اراده هاست. دانشگاه محل تلاقی تئوری ها و انتقال اندیشه هاست. دانشگاه مهمترین مرکز تجمع نیروی انسانی است که در مرکز تلاقی چندین موضوع قرار دارد.

وی افزود: دانشجو اگر از محیط دانشگاه خارج شد دیگر این هویت را ندارد. حضرت امام نیز می فرمایند دانشگاه مبدا همه تحولات است. دانشگاه قدرت تولید و توزیع بالایی دارد. دانشگاه به عنوان ابزار تولید قدرت نرم است. مرکز تولید انسان متفکر است. به همین دلیل نگاه دشمن هم به دانشگاه است. ما باید سرمایه های اجتماعی خود را که همین دانشجویان هستند تقویت کنیم، ما باید قدرت اجتماعی را تولید کنیم.

رونمایی از پوستر برنامه و شعرخوانی سید محمد صادق آتشی دبیر اجرایی جشنواره ادبی رویش از دیگر برنامه های این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.