یزد - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد گفت: کاهش تصادفات برون شهری در یزد نیازمند یک اندیشه نو و راهکار جدید است، و تشکیل بانک اطلاعاتی تصادفات در استان اقدام مناسبی در راستای کاهش آمار تصادفات بوده است.

تشکیل بانک اطلاعاتی تصادفات در استان یزد در راستای کاهش آمار تصادفات بوده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محسن صادقیان جمعه شب  در همایش تجلیل از راهوران محله به مناسبت هفته نیروی انتظامی اظهارداشت: در پی تشکیل بانک اطلاعاتی تصادفات ،اطلاعات کاملی در ارتباط با تصادفات گردآوری شده که به صورت جی ای اس در آمده و می توانیم با تحلیل درست آنها، قدم محکمی در زمینه کاهش تصادفات و تلفات جاده ای برداریم.

وی افزود: آموزش مهمترین اولویت در کاهش تصادفات است، و تصادفات جاده های روستایی در یزد در بعضی مواقع تا ۲۰۰ درصد نیز رشد داشته اگر به بحث کشته های جاده ای، تلفات و تصادفات از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۵ نگاه کنیم مشاهده می کنیم که با شیب نزولی بسیار خوبی همراه بودیم و از ۴۴۰ کشته در سال، به ۱۳۴ نفر کشته در جاده های برون شهری رسیدیم.

صادقیان تصریح کرد: ۵۰ درصد از تلفات جاده ای استان یزد مربوط به یزدی هاست و عمده تصادفات در روستاها ، در روستاهایی است که نزدیک شهرها هستند رخ می دهد.

وی خاطرنشان ساخت: سال ۱۳۹۴ کشته های تصادفات برون شهری یزد ۱۴۱ نفر و در سال ۱۳۹۵ تعداد کشته ها ۱۳۴ نفر بوده و کاهش تعداد تلفات بسیار کم شده و به کمتر از  ۱۰ نفر در سال رسیده اگر سه ضلع مثلث تصادفات جاده، انسان و وسیله نقلیه را در نظر بگیریم بررسی ها نشان می در سال گذشته هر سه بخش، کار بسیار خوبی را انجام داده اند.

مدیرکل راهداری یزد گفت: هم اکنون سامانه های بسیار زیادی از جمله سامانه های ترددشمار، دوربین های نظارتی، توزین های در حال حرکت و موارد مختلف دیگر برای پیشگیری از تخلفات رانندگی استفاده می شود و در مدیریت راه ها بانک جامعی از این اطلاعات داریم که در اختیار پژوهشگران و تحلیلگران قرار می گیرد.

وی افزود: همه این سامانه ها به ویژه سامانه سپهتن که در تمام اتوبوس ها نصب شده و از اول مهر امسال تمام نفت کشها و سواری کرایه ها هم ملزم به نصب آن شده اند و کامیون های باربری استان یزد هم پس از نفت کشها و سواری کرایه ها ملزم به نصب این سامانه می شوند.
صادقیان تصریح کرد: براساس آماربانک اطلاعاتی تصادفات در استان، عمده تصادفات ما از نوع واژگونی است که این موضوع هم دو علت اصلی دارد که شامل سرعت غیرمجاز و خواب آلودگی می شود و ما سرعت را به وسیله دوربین های کنترل سرعت و تخلف تحت نظر داریم و این سامانه ها روز به روز در حال پیشرفت است و می توانیم در اسرع وقت اقداما لازم برای برخورد با تخلفات و کاهش خطرات رانندگی در جاده ها را انجام دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد گفت: در بحث جاده ها با دو بانده کردن آنها و نصب تابلوها، شیب شیروانی ها و رفع نقاط حادثه خیز کارهای بسیار خوبی انجام گرفته و اکنون نیز باید در بحث راهداری و نگهداری جاده ها این فعالیت ها ادامه پیدا کند.

صادقیان با اشاره به اینکه آموزش مهمترین اولویتی است که باید در این رابطه به آن توجه شود، گفت: ما آمادگی کامل داریم در راستای افزایش ایمنی و ارائه آموزش های لازم به موتورسیکلت سواران و رانندگان خودروهای سواری و وانت بارها اقدامات لازم را انجام دهیم و جلسات آموزشی را بین مردم ببریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد با تاکید بر اینکه ایمنی در راه های استان یزد به وجود نمی آید مگر با همکاری و مشارکت خود مردم، گفت: به ویژه در بحث روستاها این آمادگی وجود دارد که در بین مردم حضور پیدا کنیم و نسبت به ارائه آموزش های لازم قدم برداریم.

استانی که ۲۰ سال مقام اول کنکور را دارد شایسته نیست که در زمینه ترافیک مشکل داشته باشد

رئیس پلیس راه استان یزد نیز دراین همایش گفت: هر چقدر در ارتباط با آموزش ترافیک قدم برداریم باز هم کم است، برای استانی که ۲۰ سال مقام اول در ارتباط با علم و فرهنگ و کنکور را دارد اصلا شایسته نیست که در زمینه رانندگی و ترافیک با مشکلات زیادی روبرو باشد.

سرهنگ احمد مظفری اظهارداشت: در مسیرهای یزد خودروهای باری و شخصی زیادی تردد دارند، و زمانی که خودروهای سنگین و باری در جاده تردد کنند و خودروهای شخصی وکوچک هم حضورداشته، ترافیک نامتعادل به وجود می آید و به طور قطع اگر رعایت نکنیم مشکلات زیادی به وجود می آید.

وی با اشاره به اینکه فرمانداران شهرستانهای یزد همکاری بسیار خوبی با پلیس راهور در ارتباط با مصوبات شورای ترافیک دارند، افزود: راهداران و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان یزد هم، با تلاش شبانه روزی خود همکاری و حمایت بسیار خوبی از پلیس راهور دارند که قابل تقدیر است.

این مسئول گفت : بالاترین میزان تصادفات یزد مربوط به پراید و موتورسیکلت است و یکی از موضوعات بسیار مهمی که در ارتباط با تصادفات وجود دارد، این است که تنها پنج درصد تصادفات استان یزد مربوط به موتورسیکلت سواران است ولی در ارتباط با فوتی تصادفات، این آمار به ۲۰ درصد کل متوفیان می رسد که واقعا ناراحت کننده است.

رئیس پلیس راه استان یزد گف مانی که بارندگی در استانی وجود نداشته باشد، در نخستین بارندگی شاهد حوادث بسیار ناگواری هستیم که خسارت های بسیار زیادی هم به دنبال دارد و اگر باورما این باشد که در بارندگی هم همان سرعتی را برویم که در روز آفتابی حرکت می کنیم، به طور قطع نتیجه ای جز واژگونی و خروج از جاده ندارد.

وی خاطر نشان ساخت: حضور ماموران پلیس هم در این هنگام تاثیر زیادی ندارد، و رانندگان باید اقدام به کم کردن سرعت خود در این شرایط و رانندگی با سرعت مجاز داشته باشند تا از خسارت های احتمالی جلوگیری شود.

مظفری از تجهیز جاده های کشور به لوازم کنترلی پیشرفته خبر داد و افزود: استان یزد هم از این موضوع جدا نیست و ما افتتاح مانیتورینگ پلیس استان یزد را همزمان با سراسر کشور داشتیم و دوربین هایی که در طول مسیرها نصب شده تاثیر بسیار زیادی در کاهش تصادفات داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.