رسانه‌های آلمانی در گزارش‌های مختلفی به انتقاد از سخنرانی ضد ایرانی ترامپ پرداخته و رئیس جمهور آمریکا را شتاب دهنده به تنش‌ها ارزیابی کرده و رویکرد وی در قبال تهران را خطرناک دانستند.

انتقاد از سخنرانی ضدایرانی ترامپ تیتر یک رسانه‌های آلمانی+تصاویر

به گزارش قدس آنلاین، بررسی سخنرانی ضد ایرانی روز گذشته ترامپ تیتر یک بسیاری رسانه های آلمانی بود و هر کدام به نوعی به آن واکنش نشان دادند.

بسیاری رسانه های آلمانی با دید انتقادی به این سخنرانی نگریستند و درباره عواقب آن ابراز نگرانی کردند.  

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه درباره سیاست جدید این کشور در قبال ایران سخنرانی کرد.

وی گفت دستور دادم تا بازبینی راهبردی را درباره ایران انجام دهند. این بازبینی کامل است و من راهبرد خودمان را به همراه چند گامی که باید برداشته شوند را اعلام می کنم.

ترامپ ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و شماری از بمب‌گذاری‌ها در لبنان و برخی کشورهای منطقه را به گردن ایران انداخت.

ترامپ همچنین گفت: ایران آمریکایی‌ها را به اتهامات دروغین زندانی می‌کند. شعارهای محبوب نظام ایران مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است.

رئیس جمهور آمریکا از نام مجعول برای خلیج فارس استفاده کرد و مدعی شد ایران با ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های ما در خلیج ع-ر-ب-ی و دریای سرخ، آزادی دریانوردی را نقض می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا درباره توافق هسته ای نیز گفت: بارها گفته ام که برجام یکی از بدترین و یکطرفه‌ترین توافقاتی است که آمریکا تاکنون عضو ان شده است. ما نیاز به مذاکره کنندگانی داریم که بتوانند منافع آمریکا را با قدرت ارائه کنند.

ترامپ همچنین در ادامه ایران را به نقض توافق هسته‌ای متهم کرد و گفت: ایران چندین نقض در خصوص توافق داشته است.

رئیس جمهور آمریکا افزود: تحریم‌های اضافی علیه ایران وضع خواهیم کرد تا حمایت خود را از تروریسم متوقف کنند. ما همه مسیرهای دستیابی به سلاح هسته‌ای را برای رژیم ایران مسدود خواهیم کرد.

وی در خصوص تایید پایبندی ایران به برجام گفت: امروز اعلام می کنم که ما این تایید را نمی توانیم انجام دهیم و انجام نخواهیم داد. اگر با کنگره و متحدان به راه حلی نرسیم، آنگاه توافق پایان خواهد یافت. او گفت در کنگره طرحی برای بازبینی برجام طرح می‌شود.

روزنامه "تاگس آنسایگر" سوئیس در مطلبی به این موضوع پرداخته و نوشت: رئیس جمهور آمریکا یک انزجار شخصی علیه توافق اتمی با ایران را نشان داده و می خواهد این توافق را کنار بگذارد. وی از این توافق نفرت دارد.

این روزنامه آلمانی به نقل از یکی کارشناس روزنامه واشنگتن پست نوشت: احتمالا ترامپ این توافق نامه را نخوانده و جزئیات آن را نمی شناسد. اما او این توافق را بدترین معاده همه زمان ها می داند تنها به این دلیل که او خود در این باره مذاکره نکرده است.

روزنامه "تاگس شاو" آلمان هم در مطلبی از نگرانی در این باره که حالا چه چشم اندازی برای توافق هسته ای ایران متصور است خبر داد.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب این ضربه ترامپ به توافق هسته ای را یک پیام مهم به انتخاب کنندگان خود دانست.

هفته نامه "اشپیگل" نیز در مطلبی با عنوان رویکرد ضد ایرانی خطرناک ترامپ نوشت: تحریم های جدید، تهدیدهای جدید: دونالد ترامپ مناقشات با تهران را تقویت می کند.

اشپیگل همچنین این پرسش را مطرح کرد که دونالد ترامپ در واقع چه می خواهد؟ استراتژی جدید وی در قبال ایران به چه مفهوم است؟ کنگره چه نقشی را ایفا می کند؟

اشپیگل همچنین در واکنش به سخنرانی جنجالی ترامپ نوشت: رئیس جمهور آمریکا عاشق چنین اجراهای قلنبه سلنبه و انفجاری است.

به نوشته این هفته نامه آلمانی بعد از یک مرحله کوتاه تنش زدایی تحت ریاست جمهوری باراک اوباما با ایران حالا درگیری های قدیمی دهه های گذشته بین ایالات متحده آمریکا و ایران دوباره از نو زنده می شود.

"اشپیگل" در بخش دیگری از این مطلب نوشت: ترامپ با رویکرد به زعم خود جدیدش در قبال ایران شراکت و همکاری با دیگر کشورها را دشوار می کند. او یک بار دیگر در یک مسئله مهم از صف خارج شده و راه خود را در پیش گرفته و کشورش را منزوی می کند. بر خلاف ترامپ دیگر شرکای وی در این توافق بر این باورند که ایران اساسا به برجام پایبند است.

اشپیگل همچنین با اشاره به مناسبات تجاری سنتی و تنگاتنگ شرکت های اروپایی با ایران نوشت: این شرکت ها می خواهند بعد از لغو تحریم ها علیه ایران دوباره به تجارت  با این کشور روی آورند. البته مناقشات جدید آمریکا با ایران می تواند این مبادلات را دشوار کند.

"دویچه وله" آلمان نیز از یک آزمون و فشار روحی در مسئله مناقشات هسته‌ای ایران با غرب نوشته و با اشاره به رویکرد ضد ایرانی ترامپ نوشت: اروپاییان در حمایت از این توافق تلاش و مبارزه می کنند و آن ها چیزهای زیادی برای از دست دادن دارند.

این رسانه آلمانی به نقل از یکی از اساتید دانشگاه هاروارد این اقدام خطرناک ترامپ را بخصوص با انگیزه های سیاست داخلی مرتبط دانست.

بسیاری رسانه های آلمانی همچنین از نگرانی مقامات اروپایی درباره سخنرانی اخیر ضد ایرانی ترامپ گزارش های مختلفی را منتشر کردند و به این موضوع پرداختند.

روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" نیز در مطلبی به سخنرانی ترامپ در قبال مسئله هسته‌ای ایران واکنش نشان داده و وی را شتاب دهنده به این تنش ها ارزیابی کرده و این پرسش را مطرح کرد که آمریکا چه چیزی به دست می آورد اگر توافق هسته ای ایران با غرب لغو شود؟ این سوالی است که دونالد ترامپ هم جواب آن را نمی داند.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مقاله نوشت که ترامپ با این رویکرد آمریکا را در معرض فقدان بزرگ اعتبار قرار می دهد. نویسنده تاثیر پذیری ایران از این رویکرد ترامپ را بعید عنوان کرد.

این روزنامه آلمانی همچنین نوشت: متاسفانه ترامپ با این رویکرد خود نشان داد که رئیس جمهوری مخرب و مخل امور است.

روزنامه "هندلزبلات آلمان" آلمان نیز با اشاره به سخنرانی ضد ایرانی اخیر ترامپ نوشت: رئیس جمهور آمریکا با اجتناب از تایید توافق اتمی ایران با غرب تلاش های بین المللی علیه گسترش تسلیحات اتمی را تضعیف می کند.

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان هم با این تیتر که آیا ترامپ ایران را منزوی می کند یا خودش را  به بررسی سخنرانی ضد ایرانی ترامپ پرداخته و با دیدی انتقادی به این مسئله نگریست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.