قدس آنلاین- بنا بر آمار رسمی که در نیمه دهه ٨٠ اعلام شد، یک‌میلیون و ٣٨٠ هزار هکتار از زمین‌های استان خوزستان، بیش از ٤٠٠ هزار هکتار از زمین‌های استان ایلام، یک هزار و ٤٨٠ هکتار از زمین‌های استان کردستان، ٦٩١ هزار هکتار از زمین‌های استان کرمانشاه و ٥٩ هزار هکتار از زمین‌های استان آذربایجان غربی آلوده به مین و مهمات منفجرنشده باقیمانده از دوران جنگ بود.

«ضایعات جنگی» چاشنی معیشت مرزنشینان

قدس آنلاین-گروه استان ها: سال ١٣٦٨ و یک سال پس از پایان جنگ، عملیات پاک‌سازی مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی ٥ استان مرزی به‌طور رسمی آغاز شد اما کثرت مین‌های کاشته شده به‌قدری بود که تا امروز اثرات تخریبی آن ادامه دارد.

جشن پاک‌سازی

کرمانشاه، نخستین استان بود که پایان عملیات پاک‌سازی را در ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ جشن گرفت.

جشن پاک‌سازی ایلام، پایان سال ٩١ و جشن پاک‌سازی کردستان، پایان سال ٩٠ و جشن پاک‌سازی خوزستان، سال ٩٤ برگزار شد اما خبرهای منتشره مبنی بر انفجارهای گاه‌وبیگاه حاکی از این است که به‌رغم اعلام مسئولان اما نوار مرزی خالی و مبرا از مین نیست و پاک‌سازی استان‌های آلوده، هنوز هم به پایان نرسیده است.

تجارت مرگ

می‌گویند پاک‌سازی عمومی مناطق، تمام‌شده اما کارهایی هست که هنوز باقی‌مانده؛ این را می‌شود از کار تمام‌وقت مین‌یاب‌ها یا از صدای ماشین‌های مین‌کوب در منطقه ممنوعه فهمید.

در میان این کارزار عده ای از مردم که جانشان را کف دستشان گذاشتند و برای بهای اندکی به دنبال مواد باقی مانده از جمله پوکه و یا فشنگ در نوار مرزی هستند تا این مواد منفجره را به پول نزدیک کنندهرچند که بسیاری از مسئولان ازجمله معاون استاندار ایلام معتقد است که کار پاک‌سازی تمام‌شده است اما واقعیت این است که  مین‌های سطح زمین شاید پاک‌سازی‌شده باشد اما هرروز سنگرها و کانال‌هایی تازه کشف می‌شوند که داخل هرکدام  پر است از مین و مهمات به‌جامانده از جنگ و یا به عبارتی ضایعات جنگ.

اما در میان این کارزار عده‌ای از مردم که جانشان را کف دستشان گذاشتند و برای بهای اندکی به دنبال مواد باقی‌مانده ازجمله پوکه و یا فشنگ در نوار مرزی هستند تا این مواد منفجره را به پول نزدیک کنند.

ضایعاتی‌ها همان‌هایی هستند که برای گذران زندگی، زمین‌ها را می‌کاوند تا آنچه می‌جویند، از فشنگ و باقی‌مانده مهمات و مین گرفته تا سیم‌خاردار را بفروشند و چند هزار تومان توی جیبشان بگذارند.

گاهی حتی خانوادگی برای حفر زمین می‌روند، پشت تپه‌ای دور از چشم، یا در گوشه‌ای دورافتاده از بیابان.دست به حفاری می‌زنند آن‌هم نه به امید دستیابی گنج بلکه برای یافتن موادی که ممکن است به قیمت از دست دادن جانشان تمام شود.

خطر در عمق میدان

بهرام میثمی، مسئول قرارگاه پاک‌سازی میدان مین استان ایلام می‌گوید: روی زمین تقریباً چیزی نداریم. داریم سنگرها را خالی می‌کنیم. اینجا مناطق حساسی داریم که سنگر صدام در زمان اشغال مهران بوده است.

وی اظهار می‌کند: ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک داریم و سنگرهای دفن شده‌ای هست که تازه پیدایشان می‌کنیم.

وی عنوان می‌کند: تعهدات مرکز مین‌زدایی، عمق٣٠ سانتی‌متر است. ما روی زمین را پاک‌کرده‌ایم و داریم به عمق می‌رویم.

وی یادآور می‌شود: یادأاور تصور غلطی که خیلی‌ها دارند این است که چرا پاک‌سازی این‌قدر طول کشیده؟ لذا باید اذعان کرد اگر می‌خواست بر اساس استاندارد انجام شود که صدها سال طول می‌کشید.

وی عنوان می‌کند: بعضی مناطق مین، هیچ شاخصه‌ای ندارد. چون سابقه جنگ داریم و با توجه به اطلاعاتی که از عشایر و محلی‌ها می‌گیریم، شناسایی‌شان می‌کنیم. حالا دیگرکسی روی مین نمی‌رود.

وی اذعان می‌کند: بعضی‌ها به خاطر ارتزاق دنبال ضایعات هستند و حفاری می‌کنند و یک بخش هم مربوط به کارهای عمرانی و اقتصادی است که نیاز به گودبرداری و حفاری دارد که آنجا وارد می‌شویم و کمکشان می‌کنیم.

نوار مرزی آلوده است

وی بیان می‌کند: نوار مرزی، آلوده است وکسانی که دنبال ضایعات هستند معمولاً آنجا فعالیت می‌کنند و گاهی اوقات از مرز خارج می‌شوند.

وی اظهار می‌کند: این افراد از آن‌طرف هم آلودگی می‌آورند و تا زمانی هم که آن‌طرف پاک‌سازی نشود، این مشکل راداریم.

میثمی می‌گوید: مین‌هایی را یافته‌ایم که در عمق ٦٠ سانتی‌متری بوده‌اند این‌ها الآن مشکلی ایجاد نمی‌کنند اما وقتی باران ببارد و خاک شسته شود یا بعدها که بخواهند زمین را زه‌کشی کنند، مسئله‌ساز می‌شود.

تلفات پس از پاک‌سازی

فرماندار قصر شیرین‌بیان می‌کند: از ابتدای امسال تاکنون هفت مورد انفجار مین در شهرستان مرزی قصر شیرین رخ داد که در اثر این انفجارها سه تن مجروح، ۱۰ رأس دام تلف و هشت رأس دام نیز آسیب دیدند و یک دستگاه تراکتور، سه دستگاه بولدوزر و یک دستگاه بیل مکانیکی نیز دچار خسارت مادی شدند.

فرامرز اکبری اظهار می‌کند: پارسال درمجموع ۲۰ مورد انفجار مین به‌جامانده از جنگ تحمیلی در این شهرستان مرزی رخ داد که در اثر آن‌یک تن کشته و ۱۲ تن مجروح و یا دچار موج گرفتگی شدند.
وی اذعان می‌کند: نیروهای نظامی، کشاورزان، روستاییان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاک‌سازی کننده مواد منفجره در مناطق آلوده، از حادثه دیدگان انفجار مین در شهرستان قصر شیرین هستند.

بازنگری

وی اظهار می‌کند: اکنون ۲ شرکت مین‌زدایی وابسته به وزارت دفاع در قالب ۹ تیم به استعداد ۳۰ تن تخریبچی و ناظر و ۲۰ تن عوامل پشتیبانی در مناطق آلوده قصر شیرین مشغول بازنگری زمین‌های آلوده به مین هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.