یزد - معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم گفت: ایجاد محورهای مرجع ملی و همکاری‌های بین‌المللی از سیاست‌های وزارت علوم است.

ایجاد محورهای مرجع ملی و همکاری‌های بین‌المللی از سیاست‌های وزارت علوم است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر عطاءالله کوهیان اظهارداشت: با توجه به افزایش تعاملات بین‌المللی در چندین سال اخیر بحث مرجع ملی (هماهنگ کننده‌های ملی) از دوسال پیش آغاز شد و وزارت علوم به عنوان سیاستگذار نظارت کننده برتمام فعالیت‌ها و دانشگاه‌ها به عنوان مجریان آن تعیین شدند.

وی افزود: تعاملات بین‌المللی یک جاده دو طرفه بوده و با بررسی‌هایی که انجام شده  یک تعداد کشور اروپایی مانند آلمان، فرانسه، اتریش، ایتالیا، سوئد و مجارستان برای همکاری شناسایی شده‌اند و یکی از دلایل انتخاب دانشگاه یزد به عنوان مرجع ملی همکاری‌های ایران و مجارستان این بود که سفیر مجارستان یزدی‌تبار بوده و با دانشگاه یزد تعاملاتی داشته است.

دکتر کوهیان با اشاره به بحث موازی‌کاری‌ها در تعاملات بین‌المللی گفت: یکی از اهداف ایجاد مراجع ملی هماهنگ کردن تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌ها با کشورهای مختلف و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: ما ابتدا باید پتانسیل‌های موجود در کشور مجارستان را شناسایی کنیم، درواقع عدم شناخت پتانسیل‌ها باعث می‌شود به نتایج مطلوب نرسیم.

کوهیان تصریح کرد: در سه سال اخیر در زمینه بین‌الملل در وزارت علوم تلاش‌هایی صورت گرفته است و پتانسیل‌هایی ایجاد شده و چندین برنامه مد نظر قرار گرفته شده است.

این مسئول خاطر نشان ساخت: از جمله برنامه‌های مورد تایید وزارت علوم بحث انجام پروژه‌های مشترک بوده و در واقع پروژه‌های مشترک باید پروژه‌هایی باشند که مورد نیاز ما باشند و منفعت‌هایی برای کشور داشته باشد.

وی افزود: حضور هر ۱۴ عضو این کارگروه نشان دهنده میزان بالای پیشرفت کارگروه است. تنها کارگروهی که امسال دومین نشست خود را برگزار می کند کارگروه مجارستان است و جای تبریک دارد.

معاون مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم گفت: چند محور وجود دارد که می توان آنها را در نشست با اعضای هیأت مجارستان مورد بررسی قرار داد و این محورها عبارتند از: همکاری با اتحادیه اروپا، اعلام موراد مصداقی و عینی که بتواند خط مشی آینده را مشخص کند، ایجاد شعبه دانشگاههای خارجی در ایران و بالعکس.

وی، تبادل دانشجو، استفاده از ظرفیت‌های علمی، تبادل استاد و .... را از جمله مواردی برشمرد که دانشگاه‌های دو کشور می‌توانند در مورد آن همکاری داشته باشند.

قائم مقام وزیر در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه کشور ایران دارای نخبگان بسیاری است و ایران به نخبه‌پروری در جهان شهرت دارد، افزود: دانشجویان ایرانی در زمره بهترین دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارجی هستند و باید از ظرفیت آنها نیز در تقویت روابط دانشگاه‌ها با یکدیگر استفاده کرد.

در این مراسم علاوه بر امضای یادداشت تفاهم میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با وزارت منابع انسانی مجارستان، مهمانان این مراسم از دانشکده مهندسی مکانیک، مرکز نوآوری و فناوری دانشگاه یزد نیز بازدید کردند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.