ایلام- داشتن محیط زندگی سالم، زیبا و با نشاط حق مسلم همگان است و هیچ کس دوست ندارد در فضایی غیر بهداشتی، پرمخاطره و فاقد روابط اجتماعی سالم؛ روزگار را سپری و امرار معاش کند.

قدس آنلاین- غلامرضا محمدمرادی: امروزه داشتن محیطی آرام، امن و دارای مردمانی وظیفه شناس و قانونمند به آرزوی دیرینه و دغدغه خاطر همه مردم تبدیل شده است و قطعا تحقق این مهم بدون مشارکت، همراهی و همکاری همگانی، امری محال و غیر ممکن است.

زندگی انسانی بر مبنای روابط اجتماعی بنا نهاده شده و این زندگی در شهرها که تجمع جمعیت بشری از قشرهای مختلف مردمی در آن با نگاه ها و دیدگاه های مختلف به زندگی روزمره می پردازند و بر مبنای قانون، از مجموعه ای خدمات رسان به نام شهرداری برخوردار هستند.

شهرها را شهروندان شکل می دهند و همین شهروندان نقش بسزایی در داشتن شهری خوب، زیبا، ایده آل و شایسته زندگی، ایفاء می کنند.

شهر «ایلام» به عنوان مرکز استان ایلام و در غربی ترین نقطه کشور واقع شده و از ابتدای تشکیل این شهر تاکنون، حدود ۴۰ شهردار کلیددار این شهر بوده و زحمات ارزشمندی متحمل  شده و خدمات مطلوبی به یادگار گذاشته اند.

اگر از تک تک این شهرداران سوال شود که چرا توفیقات تان چندان چشمگیر نبوده است، بدون شک خواهند گفت به خاطر عدم همراهی و همکاری قاطبه مردم و عموم شهروندان.

آری! باید اذعان داشت که شهروند خوب زمینه ساز شکل گیری شهر خوب و ایده آل است و تا زمانی که هر یک از ما شهروندان، خود را مالک شهر ندانیم و در قبال محیط پیرامونی مان احساس تکلیف نکنیم، نمی توان به شهری زیبا، آرام و دلربا، توسعه یافته، پرمنظره و فاقد انواع آلودگی ها، دست یافت.

تا زمانی که شهروندان به قانونمندی و قانون پذیری روی نیاورند و فرهنگ شهر نشینی بر جامعه شهری حاکم نگردد، نمی توان از شهرداران گذشته، حال و آینده، انتظار ایجاد مدینه فاضله داشت.

یکی از حقوق حقه ای که حق الناس است و شهروندان و کسبه باید رعایت کنند، عدم ایجاد سد معبر برای عابران پیاده است.

بسیاری از شهروندان و کسبه در اغلب معابر شهر ایلام بویژه در هسته مرکزی شهر، پا را از حریم خصوصی و اختصاصی خود فراتر نهاده و حریم عمومی مردم را با کالاها و موانع مختلف، خدشه دار ساخته و گلایه مردم و زحمات شهرداری را دوچندان کرده اند که این نوع حرکات و اقدامات، نوعی دهن کجی به قانون و حقوق مردم به شمار می رود.

هر شهرداری که بر کرسی شهرداری ایلام جلوس کرده، اولین بنای خدمت و اقتدار خود را بر رفع سد معبر شهری و مقابله با دستفروشان قرار داده است و اخیرا نیز اقدام ضربتی شهرداری برای برخورد با این قانون شکنی (سد معبر) بازتاب های مختلفی (موافق و مخالف) در فضاهای مجازی و حقیقی به همراه داشته است.

هر چند که این سرآغاز خدمت در شهرداری، اقدامی ارزشمند و مبارزه با قانون گریزی و قانون شکنی و دفاع از حریم عمومی است، اما با توجه به وضعیت اسفناک بیکاری در استان و شهر ایلام؛ برای نهادینه ساختن فرهنگ شهر نشینی، رعایت حقوق عمومی، ایجاد اشتغال پایدار و فرهنگ سازی برای رفع سد معبرها؛ ذکر چند نکته بسیار ضروری است:

اولا؛ قبل از هرگونه اقدام پلیسی، برخورد خشن و مبارزه فیزیکی و درگیرانه با خیل عظیم دست فروشان بیکار و ایجاد کنندگان سد معبر؛ با اخطارهای مکرر و فرهنگ سازی مناسب از طریق رسانه های دیداری، شنیداری، مجازی و حقیقی؛ به مخلان نظم و امنیت شهری، هشدار و اطلاع لازم داده شود.

ثانیا؛ در نقاط پر جمعیت شهر، مکان های مناسب و در دسترس، برای ایجاد بازارچه های مختلف، تعبیه و جانمایی شود و خود شهرداری نیز بر طراحی، اجراء و فعالیت آن ها نظارت جدی داشته باشد تا علاوه بر تمرکززدایی از هسته مرکزی شهر، زمینه کار، فعالیت و اشتغال دست فروشان فراهم و از شدت نارضایتی ها و گلایه ها، کاسته شود.

ثالثا؛ با کمک بخش خصوصی و در یکی از نقاط مناسب شهر(به طور مثال: حدفاصل بلوار شهید بهشتی و بلوارصنایع) و با خرید و تملک بسیاری از اراضی و ساختمان های قدیمی، شهرکی شکیل و با تمام امکانات، تحت عنوان" شهرک سلامت "ایجاد شود تا اغلب مراکز پزشکی، مطب ها و داروخانه ها در آنجا متمرکز شوند و از حجم ترافیک و سدمعبرها در مرکز شهر کاسته شود.

رابعا؛ شهروندان ایلامی اطلاع دارند که دور تا دور تپه شاهد شهر ایلام اراضی زیادی بلاتکلیف و بلا استفاده مانده و این نقطه مهم شهری هم اکنون در تملک شهرداری است که می توان با مشارکت بخش خصوصی و با ایجاد بازارچه هایی زیبا و به صورت دورانی و پلکانی؛ یکی از بهترین و زیباترین بازارچه ها و مراکز خرید را در اطراف آن ایجاد کرد و از شر سد معبرها و گلایه های شهروندان در مرکز شهر رهایی یافت.

امید است همه ما با فرهنگ سازی، اخلاق مداری، قانون پذیری و رعایت حقوق عمومی و خصوصی؛ شهروندی خوب برای شهرمان باشیم و با دست خود تیشه بر ریشه شهر و شهرنشینی نزنیم و شورای شهر، شهردار و مجموعه شهرداری نیز با تدبیر توام با اخلاق و با اقدام توام با خردجمعی؛ عملا راه خدمات رسانی به شهروندان را هموار سازند و بین شهروندان و شورای شهر و شهرداری آشتی پایدار و اعتماد فراگیر برقرار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.