مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی از انجام پیگیری‌های لازم برای اعطای بازوبند پهلوانی با نشان رضوی خبر داد.

اعطای بازوبند پهلوانی با نشان رضوی به پهلوانان برتر

قدس آنلاین- دکتر سیدعلی اکبر هاشمی جواهری به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اشاره به این مطلب، افزود: تربیت بدنی آستان قدس رضوی از هر موضوع و طرحی که موجب رسیدن به اهداف عالیه ورزش در این نهاد مقدس و متعاقباً در سطح جامعه باشد؛ اعم از ورزش همگانی و قهرمانی حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی هرگز به دنبال مفهوم تیمداری در سطح استان و کشور به معنای صرف کلمه نیست؛ یعنی اینکه این نهاد مقدس خود را فقط به یک تیم ورزشی در یک رشته خاص و رسیدن به هدف خاص، یعنی کسب مقام و عنوان و مدال و انجام یک کار مطلق و کلیشه‌ای در زمینه ورزش محدود نمی‌کند.

هاشمی جواهری اضافه کرد: در این زمینه می‌توانیم به موضوع پیگیری اعطای بازوبند پهلوانی با نشان رضوی در منطقه و در بین کشورهای اسلامی به منظور ترویج فرهنگ رضوی با همکاری فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران اشاره کنیم.

مدیرعامل این مؤسسه تصریح کرد: هدف از این اقدام صرفاً معرفی یک فرد به عنوان یک ورزشکار قوی و ممتاز در بین ورزشکاران نیست، بلکه ترویج فرهنگ، معنویت و اخلاق در ورزش با توجه به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) می‌باشد.

وی هدف اصلی تربیت بدنی و ورزش در آستان قدس رضوی را استفاده از ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری تربیت بدنی و ورزش این نهاد مقدس در جهت رشد و توسعه اخلاق، معنویت و فرهنگ و منش پهلوانی، با نشان رضوی و ارائه آن به عنوان الگو به جامعه، بویژه در جامعه  ورزشی دانست.

توجه به ورزش در مناطق محروم

این مقام مسئول در تربیت بدنی آستان قدس رضوی در مورد همت و توجه این مؤسسه به امر ورزش در مناطق محروم اظهار داشت: با سرلوحه قراردادن موارد مندرج در منشور هفت گانه مقام معظم رهبری و تأکیدات تولیت معزز آستان قدس رضوی، سعی داریم امکانات ورزشی در مناطق محروم را در حد توان، افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: بدین منظور با توجه به امر ورزش در حاشیه شهر مشهد مواردی همچون ساخت گود باستانی و استخر (مجتمع آبی) ویژه بانوان در سال آینده (۹۷) در منطقه شهرک شهید رجایی مشهد با توجه به پیش بینی‌های انجام شده در جهت تأمین بودجه مناسب از سوی مسئولان مربوط، در دستورکار این مؤسسه قرار دارد.

از دیپلماسی ورزشی غفلت نکنیم

مدیرعامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس با اشاره به ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... در ورزش به نقش تأثیرگذار آن در سطح بین‌الملل اشاره و خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقات المپیک، مسابقات جهانی، بازی‌های آسیایی، جام جهانی فوتبال و... نمونه‌های بارزی از تأثیر و نفوذ ورزش در جوامع مختلف بوده که حتی از بسیاری از ابزارهای اجتماعی نیز مؤثرتر می‌باشد. هاشمی جواهری تأکید کرد: هدف از گفتن این مطلب، این بود که باید از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل ورزش در راستای اهداف مقدس فرهنگی، اجتماعی و مذهبی جهان اسلام و از جمله ترویج معارف ناب رضوی در سطح گسترده منطقه و دنیای امروز به نحو شایسته استفاده کنیم.

وی با اشاره به رهنمودهای تولیت آستان قدس رضوی در زمینه دیپلماسی ورزشی گفت: این دیپلماسی موجب وحدت و اتحاد، همبستگی و همکاری بیشتر اقوام، ملل و کشورهای اسلامی در سطح منطقه و جهان خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه افتتاحیه ورزشگاه امام رضا(ع) که با همین هدف برگزار شد، افزود: پس از انجام این مسابقه که بین تیم‌های فوتبال منتخب شهرهای مشهد و کربلا برگزار شد، سرکنسول کشور عراق در مشهد پیشنهاد کردبا رایزنی با مسئولان ورزش عراق زمینه  برگزاری اردوهای ورزشی ورزشکاران آن کشور در رشته‌های مختلف از جمله فوتبال، فوتسال، دوومیدانی، شنا و... در جمهوری اسلامی ایران و شهر مشهد و در مجموعه تربیت بدنی آستان قدس رضوی برگزار گردد.

استعدادیابی و نخبه پروری ورزشی

وی در ارتباط با بحث استعدادیابی و نخبه پروری ورزش، اعلام کرد: یکی از تکالیفی که تولیت معزز آستان قدس رضوی در این زمینه تأکید کرده‌اند، بحث استعدادیابی ورزشی بویژه در مناطق محروم است.

این مقام مسئول گفت: در این جهت با کمک دانش‌آموختگان و متخصصان تربیت بدنی و ورزش به دنبال فعال کردن بحث استعدادشناسی و هدایت ورزشی هستیم و در این زمینه نهادهایی همچون سازمان بسیج، تربیت بدنی، سپاه پاسداران، گروه تربیت بدنی دانشگاه امام رضا(ع) و دانشگاه فردوسی و... همکاری‌های خوبی را با ما آغاز کرده‌اند و امیدواریم با تداوم این همکاری‌ها بتوانیم به صورت کلاسیک و سازماندهی شده در این جهت اقدام‌های شایسته‌ای را به عمل آوریم و در سال آینده نتایج ثمربخش آن را به اطلاع عموم برسانیم.

ورزش آستان قدس در نیم نگاه

وی با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در رشته‌های گوناگون، اظهار داشت: در حال حاضر، این نهاد مقدس در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله: فوتبال، فوتسال، والیبال، بسکتبال، شنا، جودو، تکواندو، کونگ فو، کشتی، ورزش باستانی، تیر و کمان، دفاع شخصی، بدن سازی و... فعالیت می‌کند.

وی در زمینه ورزشکارانی که کارت عضویت در این مؤسسه را در رشته‌های گوناگون ورزشی دریافت کرده‌اند به اختصار به آمار ذیل اشاره کرد:

کلاس‌های اوقات فراغت در ایام تابستان ویژه دختران و پسران ۵ تا ۱۸ سال (ویژه عموم علاقه‌مندان) : ۹۳۷۲ نفر در تابستان سال جاری.

استفاده از مجتمع‌های آبی آستان قدس رضوی ویژه آقایان (۲ مجتمع) و بانوان (یک مجتمع) به ترتیب تا مهرماه سال جاری۱۱۹ هزار و ۲۰۰ نفر(آقایان) و ۵۷ هزار و ۵۲۷ نفر(بانوان).

کلاس‌های ورزشی در طول سال:

از ابتدای سال‌جاری تا مهرماه ۱۳۹۶ حدود ۹۵ هزار و  ۴۵۰ نفرجلسه از کلاس‌های  مختلف ورزش آموزشی این مؤسسه استفاده نموده‌اند. ضمن اینکه حدود ۵۰۰ نفر به عنوان مربی در رشته‌های مختلف (زن و مرد) و همچنین ناجی غریق با  این مؤسسه همکاری می‌کنند.

برنامه‌های هفته تربیت بدنی و ورزش

هاشمی جواهری در زمینه برنامه‌های این مؤسسه در هفته تربیت بدنی و ورزش یادآور شد: رونمایی از هیئت قرآن و ورزش (ویژه ورزشکاران و قاریان قرآن و خانواده‌های آنان)، رونمایی و افتتاح هیئت ورزشی طلاب علوم دینی، رونمایی از طرح خادمیاران ورزشی که در مرحله اول و با هماهنگی‌های انجام شده با مرکز امور خادمین آستان قدس رضوی، ان‌شاءالله قرار است از اقشاری همچون مربیان، ورزشکاران، استادان، پیشکسوتان ورزشی، دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته تربیت بدنی و ورزش به صورت نمونه در این طرح استفاده شود و حدود یکصد نفر از خواهران و برادران در مرحله اول پس از رونمایی از این طرح در هفته تربیت بدنی و ورزش در سال جاری جذب طرح خادمیاران ورزشی خواهند شد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی در جهت دانش و معنویت افزایی به مربیان و کارکنان مؤسسه در طول سال به منظور ارتقای دانش فنی و تخصصی مربیگری و ترویج جنبه‌های معنوی و تربیتی ورزش و... از دیگر برنامه‌های این مؤسسه در هفته تربیت بدنی و ورزش به شمار می‌رود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.