۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 568806

جاسوسی یا عمل مجرمانه؟

مجید تربت زاده

داستان «عبدالرسول درّی اصفهانی» و جاسوسی کردنش حالا یک سال را پشت سرگذاشته و رسانه ها و مسئولان مختلف توانسته اند ( شما بخوانید اجازه پیدا کرده اند) ته و توی ماجرا را در آورده و شفاف تر در باره آن حرف بزنند. مردی که تا پیش از اینها یک کارشناس ارشد امور بانکی و اقتصادی محسوب می شد و لابد یک گوشه این کُره خاکی ، نانش را در می آورد و سرش فقط توی حساب و کتابهای بانکی و اقصادی خودش و شرکتهای طرف حسابش بود.

جاسوسی یا عمل مجرمانه؟

قدس آنلاین- خبر آنقدر اکشن و غافلگیرکننده بود که مخاطب را وادار می کرد آن را کمتر باور کند و تنها از جذابیت خبری اش لذت ببرد! مرداد ماه سال پیش وقتی نخستین بار یک نماینده مجلس از دستگیری فرد نفوذی در تیم مذاکرات هسته ای خبر داد، خیلی ها آن را به درگیری های سیاسی و جناحی و تخریب دولت ربط دادند و برخی هم مانند ما ترجیح دادند یا از قوه تخیل راوی خبر لذت ببرند و یا از ته مایه پلیسی ماجرا، کیف کنند. «کریمی قدوسی» که پیش از اینها و به دلیل آنچه افشاگری در خصوص برجام می دانست، سابقه درگیری لفظی با وزیر خارجه را هم داشت، اینبار اعلام و بلکه افشا کرد که فرد مورد نظرش از همراهان «ظریف» در سفر به ترکیه بوده و ظاهراً قصد داشته به بهانه همین سفر، فلنگ را ببندد!

پرونده داغ

داستان «عبدالرسول درّی اصفهانی» و جاسوسی کردنش حالا یک سال را پشت سرگذاشته و رسانه ها و مسئولان مختلف توانسته اند (شما بخوانید اجازه پیدا کرده اند) ته و توی ماجرا را در آورده و شفاف تر در باره آن حرف بزنند. مردی که تا پیش از اینها یک کارشناس ارشد امور بانکی و اقتصادی محسوب می شد و لابد یک گوشه این کُره خاکی، نانش را در می آورد و سرش فقط توی حساب و کتابهای بانکی و اقصادی خودش و شرکتهای طرف حسابش بود. آن روزها، پرونده آقای کارشناس ارشد به لطف حساسیت های سیاسی، درگیری های جناحی و غیره! مسکوت و راکد ماند تا ماجرا برسد به تابستان امسال. البته «مسکوت و راکد» که می گوییم، منظورمان از نگاه رسانه هاست وگرنه معلوم بود که پرونده اصلی در جاهایی که باید، باز، داغ و بشدت مشغول پیگیری و رسیدگی است.

حسابدار ارشد

یکی دو هفته پس از افشاگری های جسته و گریخته و تأیید و تکذیب های پی در پی، برخی خبرگزاری با انتشار مطالب و عکس هایی از اینستاگرام یک نماینده مجلس(نه آن نماینده چند سطر بالاتر) «عبدالرسول دری اصفهانی» را رونمایی کردند! حتی حالا هم تنها اطلاعاتی که شما می توانید از سوابق جاسوس تیم هسته ای کشور پیدا کنید، چیزی بیشتر از اطلاعات سال گذشته خبرگزاری ها نیست: «نماینده بانک مرکزی در تیم مذاکره کننده، مسئول یکی از کمیته های تیم مذاکره، فردی غیر بانکی که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه نفت است و سابقه عضویت در جامعه و انجمن حسابداران خبره ایران، عضویت پیوسته در انجمن حسابداران خبره انگلستان و ولز (ICAEW) و عضویت در انجمن حسابداران خبره اُنتاریو در کانادا (CICA) را دارد و مدتی هم عضو هیات مدیره بانک ایرانی ... و مدیر یک شرکت خصوصی دارویی در کانادا نیز بوده است!

کمیته خزانه داری

به جز اینها که به نظر می رسید بیشتر از «دری اصفهانی» قرار است در باره فلان بانک و مؤسسه افشاگری و با آنها تصفیه حساب کند! این اطلاعات را هم می شود در باره او پیدا کرد: پیش از انقلاب با کمیته خزانه داری آمریکا کار می‌کرد و مسئولیت بخش مربوط به انگلیس را بر عهده داشت. پس از انقلاب، در وزارت دفاع ایران استخدام و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را بر عهده می‌گیرد. «محمد اسماعیل سعیدی» نماینده مردم تبریز در این باره گفته است : «اواخر دهه ۷۰ با وزارت دفاع همکاری داشت و به عنوان نماینده ایران در دعاوی کشورمان علیه آمریکا در دادگاه لاهه حضور می‌یافت اما بعدها مسئولین وقت متوجه شدند وی به نفع آمریکا کار می‌کند و به همین علت او را بازداشت و از کار اخراج کردند». او به کانادا می رود و در زمان دولت یازدهم به ایران بازگشته و بعنوان مشاور رئیس کل بانک مرکزی مشغول به کار می‌شود. در جریان مذاکرات و برجام، بعنوان زیر مجموعه تیم «بعیدی نژاد» فعالیت می‌کرد. در پسابرجام هم پس از اینکه از رئیس جمهور نشان درجه ۳ خدمت گرفت به عضویت ستاد پیگیری برجام درآمد!

پاره ای از توضیحات

همان سال گذشته، سخنگوی وزارت خارجه، حضور جاسوس در تیم مذاکرات هسته ای را از اساس منکر شد. «بعیدی نژاد»   هم در واکنش به این ماجرا  و پس از اینکه «اژه ای» دستگیری «دری» را تأیید کرد در اینستاگرامش نوشت:  «آقای درّی از سوی برخی مراجع امنیتی کشور برای پاره ای توضیحات فراخوانده شده و بدون اینکه اتهام خاصی برای ایشان به اثبات برسد آزاد هستند. بررسی و تحقیقات ادامه دارند... هر یک از اعضای شرکت کننده در مذاکرات فقط در محدوده کار خود به اطلاعات دسترسی داشتند. با توجه به اینکه بسیاری از نمایندگان شرکت کننده مشورتهای تخصصی را ارائه می فرمودند و نقشی در اتخاذ تصمیمات بر عهده نداشتند و اتخاذ تصمیمات در سطحی عالیتر اتخاذ می گردید». این مطلب چند روز بعد از اینستاگرام «بعیدی نژاد» حذف شد!

پی. دبلیو. سی

در حالیکه خبر می رسید «دری اصفهانی» پس از یکدوره آزادی به قید وثیقه ، دوباره دستگیر شده است، خبرگزاری ها از هفته پیش شروع به افشاگری های جدیدی از ماجرا کردند. «مهر» در این باره نوشت: «دری اصفهانی از زمانی که به استخدام شرکت PWC در آمد، مسئولیت نمایندگی دبی را که زیرمجموعه دفتر منطقه ای خاورمیانه بود، بر عهده گرفت. شرکت PWC شرکتی چند ملیتی با مرکزیت لندن  و دومین شرکت بزرگ در ارائه سرویس های خدمات حسابداری و مالیاتی در جهان است و یکی از چهار شرکت بزرگ حسابرسی در  دنیاست... بر اساس سندی که از قرارداد دری اصفهانی با این شرکت منتشر شده، وی برای ۵ روز کار در طول ماه، میزان ۷۵۰۰ پوند را بعنوان حقوق خود دریافت می کرده که مشاوره در موضوعات راهبردی و تاثیرگذار بر فعالیت PWC از جمله موضوعات مربوط به «تجارت در ایران»، «هنجارهای فرهنگی»، «موضوعات تنظیمی و مقرراتی و امور دولت»، «تاثیر تحریم ها» و هر حوزه دیگری که با توافق PWC  باشد، محورهای این قرار داد بوده است که مروری گذرا بر آنها به عیان نشان می دهد که مفاد این قرار چیزی جز فروش اطلاعات و جاسوسی نیست».

به علاوه ۱۵۰۰ پوند

 البته اینکه در قرارداد حتی میزان اضافه کار و حق الزحمه «دری» نیز نوشته شده که به ازای هر روز کار مازاد بر ۵ روز در ماه، ۱۵۰۰ پوند به او پرداخت شود را نمی شود از مصادیق جاسوسی فوق برنامه قلمداد کرد! اما نحوه پرداخت حق الزحمه به او جالب توجه است. ظاهراً به دلیل وجود نداشتن ارتباطات بانکی میان ایران و سایر کشورها، این پولها به حساب پسر او که در ایران ساکن نیست، واریز می شده است. به این شکل هم از سد تحریم های بانکی عبور می کرده است  و هم تلاش می کرده آثار رد و بدل شدن پول به خاطر ارایه خدماتش را پاک کند.

تابعد...

اگر اطلاعاتی که پیش از اینها توسط برخی نمایندگان مجلس به صورت غیر رسمی و افشاگری ارایه شد که : «دری» برای مأموریتش آموزش های لازم را در دستگاههای جاسوسی بیگانه دیده بود تا به تیم مذاکرات هسته ای نفوذ و در سیستم بانکی ایران نیزاخلال ایجاد کند را صد درصد باور کنیم لاجرم باید دیگر ادعاهایی که در این افشاگری ها شده بود را نیز بپذیریم. اگر هم قرار است مانند وزیر اطلاعات  و رئیس کل دادگستری تهران پس از یکسال همچنان «دری» را نه جاسوس که یک «مجرم» بدانیم، باید دیگر ادعاهای وزیر را هم بپذیریم که آقای کارشناس ارشد بانکی نه تنها جاسوسی نکرده بلکه در برابر جاسوسی سرویس های اطلاعاتی دشمن مقاومت هم کرده است! پس اجازه بدهید فعلاً فقط اطلاعات مقام های قضایی و محکومیت پنجساله «دری» را صد درصد باور کنیم تا بعد ...!

Normal ۰ false false false EN-US X-NONE FA

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.