یزد- استانداریزد گفت: محدود کردن فعالیت هیئت‌های عزاداری برای ایام خاص یکی از بزرگترین غفلت‌ها در این حوزه است و برند و سبک عزاداری یزدی‌ها، باید حفظ و تقویت شود.

فعالیت هیئت‌های عزاداری نباید محدود به  ایام خاص باشد

به گزارش قدس آنلاین، سیدمحمد میرمحمدی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان با بیان این‌که هیئت‌های عزاداری در سراسر استان در ایام محرم نمایش باشکوه و پرمفهومی از وزانت، نظم، هماهنگی، محتوی و ارادت به مکتب حسینی را به منصه ظهور رساندند و برند عزاداری مردمان یزد را به سراسر ایران و بلکه جهان نشان دادند .

وی افزود: این‌که گفته می‌شود از میان بسیاری از هیئت‌های عزاداری استان، تعداد هیأتی که نیازمند برخی اصلاحات و توجهات هستند از پنج هیأت نیز فراتر نمی‌رود، بدین معنی است که ما به لطف خدا و همت همه عزاداران حسینی و دست‌اندرکاران هیئت‌ها، اساسا مشکل خاص و قابل ذکری نداریم و به نظر می رسد می توان با دعوت از بزرگان این چند هیئات معدود و گفت و گو و تعامل و رایزنی با آنها، این مساله را نیز رفع و با بهترین حالت حل و فصل نمود .

استاندارتصریح کرد: درگزارش ارائه شده از تاثیر پذیری برخی ملودی‌های به کار گرفته شده در نوحه‌های هیئت‌های عزاداری استان از آهنگ‌ها و ترانه‌ها انتقاد شده که به گمانم باید در این خصوص به نوآوری‌ها والگوسازی‌ها توجه نمود و کوشید تا سبک و ملودی مطلوب را تولید کرد و این به این معنی است که تنها نباید جنبه منع و نفی را مطرح کرد بلکه باید راهکار مناسب و تولید محتوای مطلوب را نیز در این عرصه مد نظر داشت .

وی در بخش دیگری ازسخنان خود با بیان این نکته که «در حوزه هیئت‌های عزاداری استان، به لطف خدا مشکل خاصی وجود ندارد» گفت: مشکلات جزئی و محدود را نیز میتوان با برگزاری جلسات صمیمانه و ارائه توضیحات مستدل و منطقی و تلاش در جهت ارتقاء سطح تعامل و همکاری رفع نمود .

استاندار به تشکیل کمیته نظارت و رصد مداحی‌ها در استان اشاره کرد وافزود: باید ضوابطی تعیین شود تا همه هیئت‌ها در جریان اقدامات این کمیته قرار گیرند و اقدامات خود هم در حوزه شکلی و هم در حوزه محتوایی را با آن هماهنگ نمایند تا این ساز و کار به یک ابزار نظارتی جهت هدایت هیئات به مسیر صحیح، واقع گرایانه، منطقی و مبتنی بر روح حاکم بر مکتب عاشورا و قیام حسینی بدل شود .

وی خاطرنشان ساخت: در رابطه با انتخاب روسا و سرهیئت‌ها، نباید تنها ملاک را تحصیلات قرار داد بلکه ملاک اصلی، مقبولیت، کارامدی و مردمی بودن آنهاست و ضروریست که با این نگاه و تقویت این معیارها، در تقویت ارتباطات و تعامل با این عزیزان کوشا باشید .

میرمحمدی تصریح کرد: در مواجه‌ با هیئت‌های عزاداری و شکل و محتوای عزاداری‌ها، نباید مطلق نگر بود، بلکه این احتمال را نیز باید داد تا از یک املای ۱۰ صفحه‌ای بتوان چند غلط نیز استخراج کرد و این به معنی نگاه مبتنی بر تساهل و همراهی و تلاش در جهت رفع نواقص به مرور و با شیوه صحیح است .

وی پخش عزاداری‌ها در قالب تیزرها و کلیپ‌های کوتاه در فضای مجازی را یک فرصت طلایی دانست و افزود: ما هر چه بتوانیم در فضای شبکه های مجازی فعالتر باشیم و به تولید محتوای مناسب و به روز بپردازیم، قطعا هم تاثیر گذاری بیشتری بر کاربران این فضا داریم، هم عرصه را بر محتواهای نامناسب تنگ کرده ایم و هم خوراک فکری پرمفهومی را برای جامعه هدف ایجاد کرده ایم و از این لحاظ باید در این حوزه فعالیتی هدفمند، وسیع و تاثیر گذار داشته باشیم .

استاندار یزد سپس با اشاره به سخنان حجه الاسلام معزالدینی افزود: باید برند عزاداری یزدی‌ها که نشانگر سبک زندگی و روحیه حاکم بر مردمان این دیار است را، روز به روز تقویت کنیم و ایرادات را هم به نحو مناسب شناسایی و با کمترین حاشیه و با همکاری خود هیئت‌ها رفع نماییم .

میرمحمدی خاطرنشان ساخت: یکی از بزرگترین غفلت‌های ما در ارتباط با هیئتهای عزاداری، محدود نمودن آنها در ایام خاص، به ویژه در ۱۳ روز ابتدایی ماه محرم است در صورتی‌که باید به بهترین نحو و در نهایت بهره وری ازاین فرصت وسیع و سرمایه ارزشمند که هم در قالب فضا و امکانات حسینیه ها و تکایا و هم در ارتباط با سرمایه‌های انسانی و اجتماعی محلات و هیئت‌ها مطرح است، استفاده کنیم و از این مسیر، تحول و پویایی و پیشرفت و تعالی را به جامعه شیفته و عاشق مکتب اباعبدالله(ع) ارائه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.